דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
21.7°תל אביב
  • 13.6°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 18.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.7°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

סכנה לעופות הנודדים: עתירה הוגשה נגד הפעלת חוות הטורבינות "בראשית" בגולן

בעוד הפלמינגו צלח את הנדידה לישראל ללא פגע, שני חיוויאים נהרגו השבוע מפגיעת להבי טורבינות | ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי: "זו העת להפסיק עם קידום של חוות טורבינות רוח חדשות"

עופות נודדים סמוך לטורבינות הרוח (צילום: לירון שפירא/החברה להגנת הטבע)
עופות נודדים סמוך לטורבינות הרוח (צילום: לירון שפירא/החברה להגנת הטבע)
אוריאל לוי

הפתעה נעימה התגלתה הבוקר לעובדים ולמבקרים באגמון החולה. כ-30 פלמינגואים נחתו הלילה באגמון, "צבעו אותו בוורוד אופטימי, והזכירו שהסתיו כבר בדרך". אולם חגיגת הטבע הזו לווה בידיעה קשה על שני חיוויאים שנקטלו השבוע על ידי טורבינות רוח המוצבות בדיוק בנתיב הנדידה.

החברה להגנת הטבע עתרה אמש לבג"צ נגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), חברת אנלייט, ו-11 גופים נוספים, בנוגע להפעלת חוות טורבינות הרוח "בראשית" שהוקמה לאחרונה, על אף כישלון הניסוי המקדים שהתקיים במהלך תקופת ההקמה.

תכליתו של הניסוי הייתה להבטיח כי הפגיעה הצפויה בבעלי כנף עקב הפעלת הטורבינות לא תעלה על ערכי הסף שנקבעו בתוכנית, אך הניסוי הוכיח כי לא ניתן להפעיל את חוות הטורבינות מבלי לקטול מספר רב של בעלי כנף.

"זו העת להפסיק קידום חוות טורבינות רוח חדשות"

"הניסוי שנערך לקראת הפעלת חוות הטורבינות נכשל כישלון חרוץ", נכתב בעתירה, "והוכח כי הפעלת החווה צפויה לפגוע בבעלי כנף בסכנת הכחדה חמורה ואף להוביל להיעלמותם מנופי ישראל. כל זאת, בסתירה מוחלטת לתכלית ההוראות והאמצעים שננקטו בתוכנית, אשר נועדו למנוע את התממשותו של תרחיש זה".

בחברה להגנת הטבע מספרים כי ביומיים האחרונים נמצאו 2 חיוויאים שנתקלו בלהבי הטורבינות ברמת הגולן – אחד בחוות עמק הבכא והשני בחוות "בראשית", ולאנשי רשות הטבע והגנים לא נותר אלא לקבוע את מותם. בנוסף, אקולוג העופות ברט"ג, אוהד הצופה, שלח ללשכת התכנון במחוז צפון מכתב בו הוא מתריע שהפעלת הטורבינות החלה ללא הניטור שנקבע בוות"ל.

"שטחה של ישראל נכלל ב-2% משטחי היבשות שנמצאו כחשובות ביותר למגוון הביולוגי העולמי" אמר ל'דבר' ד״ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע. "אם הקמה נרחבת של חוות טורבינות רוח בישראל, תביא לכדי הכחדה של מיני בעלי כנף, הרי שאנו מחליפים בעיה בבעיה, וכך לא מטפלים בבעיות סביבתיות. זו העת להפסיק עם קידום של חוות טורבינות רוח חדשות, להמתין להצטברות של ידע וניסיון מפעילותן בפועל של החוות שאושרו, ולהתמקד בקידום של אנרגיה סולארית במרחבים הבנויים ובשטחים מופרים".

פרלמן הדגיש כי בחברה להגנת הטבע דורשים מגורמי האכיפה והתכנון לעקוב מקרוב אחר הפגיעה של הטורבינות הקיימות על מנת להעריך את הנזק שהן גורמות ולנקוט בצעדים למניעת נזקים אלו במידת הצורך. כל זאת, בטרם קידום טורבינות נוספות.

"התועלת מהפעלת הטורבינות זניחה למשק החשמל"

עתירת החברה להגנת הטבע שהוגשה הבוקר, שואפת לצמצם למינימום את פגיעת בעלי הכנף ע"י טורבינות רוח בחוות "בראשית", בה 42 טורבינות רוח גדולות במיוחד שגובהן עד 175 מטרים מפני הקרקע, בקרבת תל פארס שברמת הגולן. "בניגוד למטרות התוכנית המוצהרות, לפיהן התכנית תתרום לכאורה תרומה משמעותית לצמצום זיהום האוויר ופליטת גזי חממה שמקורם בתחנות כוח קונבנציונליות, ובכך תתרום לבריאות הציבור, בפועל התועלת האנרגטית מהפעלת הטורבינות היא זניחה למשק החשמל הישראלי, וגם התועלת הסביבתית הטמונה בה בצמצום פליטות מזהמות והשגת יעדי האקלים של מדינת ישראל – היא נמוכה ביותר".

"לעומת זאת, התוכנית צפויה לגרום לנזק סביבתי כבד בשל פגיעת להבי הטורבינות בעופות ובעטלפים הנמצאים בשטח התוכנית, וחלקם בסכנת הכחדה חמורה", נכתב בעתירה. "לאור התועלת הסביבתית המועטה ביותר של התוכנית ובשל הנזק הפוטנציאלי החמור שלה, החברה להגנת הטבע התנגדה לתוכנית, ובמהלך השנים התקיימו דיונים רבים, הן במוסדות התכנון והן בבתי המשפט, שהובילו בסופו של דבר לאישור התוכנית תוך קביעת אמצעים שנועדו להגביל את הפגיעה בבעלי הכנף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!