דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תמותה מוגברת וכניסת חיות בר לערים: ההשפעות הלא מוכרות של החום הקיצוני

פרופסור נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, מספרת ל׳דבר׳ על ה״שינויים הזוחלים״ הנגרמים בשל גל החום אך אינם נספרים: ״ירידה בימי הקרה מביאה פגיעה בגידולים, כניסת בעלי החיים למרחב העירוני מעלה את התחלואה בכלבת״

עומס חום בירושלים (צילום: אורי לנץ/פלאש90)
עומס חום בירושלים (צילום: אורי לנץ/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תמותה מוגברת, היעלמות גידולים חקלאיים וכניסה של חיות בר לסביבת בני אדם, פרופסור נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה מתריעה בראיון ל'דבר' על הסכנות הנלוות לעליית הטמפרטורות וגל החום שנובעים מהתחממות הגלובלית.

גל החום הנוכחי בישראל יימשך היום (ראשון) ומחר, כאשר כבר בשלישי וברביעי תחול ירידה בטמפרטורות. משבר האקלים זוכה לכותרות בעיקר סביב העלייה במספר אירועי מגז אוויר קיצוני דוגמת גלי חום, סופות ואירועי גשם מרוכזים שמובלים לשיטפונות, אך ישנו נזק לא פחות חמור והדיבור עליו נמוך משמעותית, והוא מה שמוכנה במשרד הגנת הסביבה השינויים הזוחלים בגלי החום.

פרופ' נגה קרונפלד שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה (צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
פרופ' נגה קרונפלד שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה (צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)

"ההשלכות של שינוי האקלים מתרחשות לאט לאט אבל מצטברות לאפקט מאוד גדול", טוענת מסבירה פרופ' קרונפלד-שור ומדגישה "חייבים לקחת את זה בחשבון ולתכנון קדימה לא רק כלפי אירועי קיצון, אלא גם כלפי אירועים זוחלים, שהם אפילו יותר חמורים".

"המשרד להגנת הסביבה שוקד על פילוח מקומי ברזולוציה גבוהה, שינתח בעבור הרשויות המקומיות את סוגי הפגיעה שהן חשופות אליהן וגם יעריך את מצב ההיערכות שלהן לפגיעה. "ברגע שזה הוגדר ע"י המועצה לביטחון לאומי כאיום, אז משרדי הממשלה ורשויות צריכים לבצע היערכות", היא אומרת, ומסיפה כי המשרד מסייע לרשויות בקירור והצללה של המרחב העירוני והרחובות ההליכתיים, ולמשרד הרווחה על לזהות אוכלוסיות פגיעות לתרחישים שונים כמו גלי חום.

"אין מספיק ימי קרה בשנה כדי לגדל תפוחים"

"בחקלאות למשל יש ירידה בכמות המשקעים, לצד ירידה בימי הקרה שחשובים לחקלאות ועלייהת מידות החום, שפוגעים בגידולים", מסבירה קרונפלד-שור. "אין שם איזה שיא שקל להבחין בו, אבל יש פגיעה משמעותית ביכולת שלנו לייצר מזון".

"גידול התפוחים בארץ שהיה בעבר הרבה יותר דרומי, הולך ומתקרב לגבול עם סוריה, ואין מספיק ימי קרה בשנה כדי לגדל תפוחים", היא מדגימה "יש בצורות שפוגעות בחיטה וצפוי מחסור בסוגי מזון שונים בכל העולם. בהודו היה גל חום שגרם לאזורי גידול המנגו לקרוס וזה נחשב מזון בסיסי בהודו".

סיכון מוגבר לקשישים, ילדים ובעלי מחלות רקע

דוגמה נוספת מביאה פרופ' קרונפלד-שור ממחקר ראשוני שערך המשרד להגנת הסביבה ומצא כי קיים מתאם סטטיסטי בין גלי חום בישראל לבין תמותה מוגברת, שנאמדת ב-45 מקרי מוות עודף בכל גל חום. לפי המחקר, הסכנה ממוקדת בקשישים, ילדים ובעלי מחלות רקע, כאשר הסכנות העיקריות הן מכת חום והתייבשות. לפי משרד הבריאות יש להרבות בשתייה, להימנע משהייה בשמש בשעות החום וליצור קשר עם קרובים מבוגרים או שאינם מתניידים בכוחות עצמם.

בעלי החיים נכנסים לסביבת האדם

היבט נוסף להשפעת שינויי האקלים על האנושות הוא המפגש עם חיות הבר במרחבים אנושיים, דבר שעלול להוביל להתפרצות מחלות ולהוות מטרד. "מה שאנחנו רואים הרבה פעמים, לא דווקא בגל חום, באופן יותר רציף, זו כניסה של בעלי חיים, כגון חזירי בר ויעלים, אבל גם מכרסמים, שפני סלע, שועלים, דורבנים, לתוך יישובים", מציינת קרונפלד-שור, "זה נובע גם ממחסור במים, מחום, וירידה בזמינות של מזון והרס של בתי גידול. מכיוון שהסביבה שלנו מהונדסת, יש בה יותר משאבים גם לבעלי חיים והם נכנסים אליה. זה מעורר חשש מכל מיני כיוונים".

חזיר בר בחיפה (צילום: RnDmS / Shutterstock.com)
חזיר בר בחיפה (צילום: RnDmS / Shutterstock.com)

"זה סיכון מוגבר גם לבעלי חיים וגם לבני אדם. ברגע שיש אינטראקציה יותר הדוקה, יש חשיפה יותר גדולה למחלות כמו כלבת, או מחלות אחרות שנישאות ע"י בעלי חיים, כמו לישמניה שנישאת על ידי שפנים ומכרסמים. בארצות הברית יש כניסה של איילים שיש עליהם קרציות שפוגעות בבני אדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!