דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

הגיבורה של שבדיה: זסירה מושוביץ' מוכיחה שהיא אחת השוערות הטובות בעולם

מושוביץ' הייתה כוכבת הניצחון על ארה"ב והובילה את שבדיה לחצי גמר המונדיאל | שוערת צ'לסי, בעלת השורשים הבוסנים, ידועה כבעלת ביקורת חדה על היחס לנשים בספורט, לפני שנתיים כתבה על עצמה בטוויטר: "כדורגלנית מקצוענית. אוקי, לא באמת כי אני אישה. אז אני עקרת בית"

שוערת נבחרת שבדיה זסירה מושוביץ' מול יפן, ברבע גמר מונדיאל נשים 2023. "רוצה לזכות במדליית זהב בטורניר גדול. אני חולמת בגדול וזה אחד החלומות שלי" (צילום: AP/Avi Parr)
שוערת נבחרת שבדיה זסירה מושוביץ' מול יפן, ברבע גמר מונדיאל נשים 2023. "רוצה לזכות במדליית זהב בטורניר גדול. אני חולמת בגדול וזה אחד החלומות שלי" (צילום: AP/Avi Parr)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

זסירה מושוביץ' הוכיחה במהלך המונדיאל שהיא אחת השוערות הטובות בעולם. השבדית בעלת השורשים הבוסנים עצרה 11 בעיטות למסגרת של נבחרת ארה"ב והייתה הגיבורה הגדולה של הנבחרת שלה בהדחה ההיסטורית של אלופות העולם לראשונה אי פעם בשמינית גמר המונדיאל. מושוביץ' הרשימה גם מול יפן ברבע הגמר ותעמוד מחר (שלישי, 11:00) בין הקורות בחצי הגמר מול ספרד, בתקווה להוביל את שבדיה לזכייה ההיסטורית באליפות העולם.

בעקבות הופעתה מול ארה"ב, נבחרה מושוביץ' לשחקנית המצטיינת במשחק וקבלה חשיפה אדירה בתקשורת העולמית. למרות זאת, היא עדיין ספגה מבוכה לא נעימה וחוסר הערכה כאשר במסיבת העיתונאים שאל אותה אחד העיתונאים האם היא מכירה את זלאטן איברהימוביץ', כוכב העבר של נבחרת הגברים. השוערת הזועמת לא אהבה את השאלה וענתה בכעס "כולם בשבדיה מכירים את זלאטן".

"ישבתי שני מושבים לצד העיתונאי ששאל (שאלת זלאטן) ולא האמנתי למה ששמעתי", כתבה עיתונאית ה-BBC אמה סמית' בטוויטר. "זה חוסר כבוד מוחלט. אחרי הופעה מדהימה ותוצאה יוצאת דופן. קיבלנו רק שלוש שאלות למושביץ' במסיבת העיתונאים. אחת מהן הייתה השאלה הזאת".

"התחביב שלי הוא להיות שוערת בצ'לסי, ברגע שאני מסיימת את שטיפת הכלים"

שוערת צ'לסי ונבחרת שבדיה מכירה מקרוב את היחס המזלזל בה ובחברותיה כשחקניות ונחשבת ללוחמת במגרש ומחוצה לו. מושוביץ' ידועה בשבדיה כבעלת ביקורת חדה על היחס לנשים בספורט ויוצאת נגד התפיסות הגזעניות של מפלגת הימין "השבדים הדמוקרטים".

אחת הדרכים שלה היא האופן שהיא מציגה את עצמה בצורה ביקורתית בטוויטר. לפני שנתיים היא כתבה על עצמה "כדורגלנית מקצוענית. אוקי, לא באמת כי אני אישה. אז אני עקרת בית, בעיקר במטבח. הבן זוג שלי הוא מקצוען (שחקן הוקי קרח). התחביב שלי הוא להיות שוערת בצ'לסי, ברגע שאני מסיימת את שטיפת הכלים".

ועכשיו היא הוסיפה תמונת רקע של עצמה במטבח וכתבה בהקשר למה שהיה כתוב כאשר עברה לצ'לסי "פעם הייתי עקרת בית, שייכת למטבח והבן זוג שלי היה המקצוען. התחביב שלי הוא להיות שוערת בצ'לסי. עכשיו אנחנו משחקות בוומבלי מול 90 אלף".

השוערת זסירה מושוביץ' במדי צ'לסי, בגביע האנגלי (צילום: IMAGO/Pro Sports Images via Reuters Connect)
השוערת זסירה מושוביץ' במדי צ'לסי, בגביע האנגלי (צילום: IMAGO/Pro Sports Images via Reuters Connect)

מושוביץ' בת ה-27 נולדה בעיר פאלון בשבדיה, להורים בוסנים שברחו במהלך שנות ה-90 מהמלחמה ביוגוסלביה ובמקור מהעיר פריז'יפולזה בת 30 אלף התושבים, בסרביה של היום ליד הגבול עם בוסניה. ההורים שלה הגיעו לשבדיה עם שלושה ילדים, שתי בנות ובן.

"כעבור כמה שנים, אחרי שהם היגרו לשבדיה, אני נולדתי, תודות לאחי שהתעקש שיהיה לו אח שהוא יוכל לשחק איתו כדורגל. הוא קיבל את כל מה שהוא רצה, אבל בגרסה הנשית", כתבה מושוביץ' בבלוג האישי שלה. "אחי היה המודל הכי גדול שלי לחיקוי. התחלתי לבעוט ולרוץ אחרי הכדור בגללו, לקחתי תואר ראשון בכלכלה בדיוק כמוהו והדמיון בינינו מדהים. הוא גם היה אחד הבודדים שתמיד תמכו בי לשחק כדורגל ולא רק לראות בזה תחביב קצר מועד".

כילדה, משפחתה עברה לעיר הלסינגבורג ומושוביץ' החלה את דרכה בגיל 9 במועדון הקטן של סטטנה. בהתחלה כשחקנית התקפה, "רציתי להבקיע כמה שיותר שערים". אך כמו שוערות רבות, היא גילתה את עצמה מחדש כאשר בגיל 12 התבקשה להיכנס לשער, כי שוערת קבוצת הנערות הייתה חולה. מושוביץ' הצטיינה והפכה לשוערת הקבוצה, שנה מאוחר יותר כבר זכתה להופעת בכורה בקבוצה הבוגרת ששיחקה בליגה השנייה.

הדרך להצלחה הייתה לא פשוטה, כאשר היא כל הזמן נדרשה להגן על החלומות שלה להפוך לשחקנית מקצוענית "פגשתי בהמון ביקורת ביחס להיותי שחקנית כדורגל וכאחת שחולמת בגדול. האנשים בסביבתי שאלו אותי "מתי אני אפסיק? ואתחיל לעשות משהו שמתאים יותר לבחורה", כתבה מושוביץ'. "בעיניי, זה לא כמה אני טובה, אלא זה כמה קשה אני מוכנה לעבוד כדי להפוך לטובה ביותר".

"להיות מספר 1, להתאים את עצמי למספר שעל גב החולצה שלי"

בעקבות הצטיינותה עברה מושוביץ' בגיל שש עשרה לאחד המועדונים הגדולים בשבדיה רוזנגרד, במדיה שיחקה שבע עונות וזכתה ב-3 תארי אליפות. בעקבות הצטיינותה צורפה לסגל הנבחרת הבוגרת ולפני שנתיים וחצי עשתה את המעבר היוקרתי לאלופת אנגליה צ'לסי.

מושוביץ' לא שוכחת גם היום את השורשים שלה ומגלה באחד הראיונות שהיא זוכה לסיקור ועניין רב בבוסניה, כאשר היא מנסה בכל הזדמנות להחזיר אהבה והוכרה למדינה ממנה הגיעה משפחתה. בראיון שעשתה ב-2019 לעיתון בוסני היא סיפרה על הקשר שלה למדינה. מאז שהייתה ילדה קטנה מושוביץ' ומשפחתה מבקרים במדינה את חברי משפחתם, כאשר כילדה היא הדבר הראשון אותו היא היתה אורזת היו נעלי הכדורגל שלה, כדי שתוכל לשחק עם בני הדודים שלה.

באותו ראיון היא סימנה שלוש מטרות לעתיד שלה, כאשר באותה התקופה הייתה השוערת השלישית בלבד בסגל השבדי. "עכשיו המטרה שלי היא להיות השוערת הראשונה של הנבחרת. אני רוצה לזכות במדליית זהב בטורניר גדול כמו האולימפיאדה או אליפות העולם. כמו כן, אני רוצה להיות השוערת הטוב בעולם".

מטרה שהיא חזרה עליה גם בסיום הבלוג האישי. "המטרה שלי ברורה ואני משוכנעת שהעבודה שלי תוביל אותי לשם. המטרה העיקרית שלי היא להיות המספר 1, להתאים את עצמי למספר שעל גב החולצה שלי".

השוערת זסירה מושוביץ' מנבחרת שבדיה מול סופיה סמית' מארה"ב, בשמינית גמר מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP Photo/ Scott Barbour)
השוערת זסירה מושוביץ' מנבחרת שבדיה מול סופיה סמית' מארה"ב, בשמינית גמר מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP Photo/ Scott Barbour)

בסיום רבע הגמר מול יפן, לאחר עוד הופעה מצוינת של הנבחרת ומושוביץ' והדחה מרשימה של מועמדת נוספת לתואר, נשאלה מושוביץ' הפעם, "האם זלאטן מכיר אותה?" כאות הערכה שהיא הכוכבת שכולם מדברים היום בשבדיה. הפעם מושוביץ' צחקה בידיעה שהתשובה היא כמובן ברורה.

"אם תשאלו אותי אני תמיד אופטימית, זה הרגע. אז למה שלא נזכה בעצם? אני חולמת בגדול וזה אחד החלומות שלי", אמרה באותו ראיון כאשר היא צועדת בצעדים ענקיים להגשמה של שתי המטרות הבאות שלה, זכייה בגביע העולם הראשון בתולדות שבדיה והפיכתה לשוערת הטובה בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!