דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המפעל בבעלות ציבורית המזהם ביותר: כי"ל רותם אמפרט

נתוני המשרד להגנת הסביבה לשנת 2021 חושפים את עשרת המפעלים המזהמים ביותר בישראל | עוד בראש הרשימה, בז"ן, בית הזיקוק אשדוד וכרמל אולפינים | השרת להגנת הסביבה עידית סילמן: "על החברות להקפיד לפעול  לפי עקרונות של אחריות סביבתית, ולמזער סיכונים לבריאות הציבור ולסביבה"

מפעל רותם אמפרט (צילום: אלי גל)
מפעל רותם אמפרט (צילום: אלי גל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כי"ל רותם אמפרט הוא המפעל בבעלות ציבורית המזהם ביותר, כך לפי דו"ח מדד ההשפעה הסביבתית של משרד הגנת הסביבה לשנת 2021 המתפרסם היום (שני). לצדו בראש הרשימה בז"ן, בית הזיקוק אשדוד וכרמל אולפינים.

המדד, המתפרסם מזה 11 שנה, בוחן לעומק את הסיכון הסביבתי של 45 חברות ציבוריות ו-123 מפעלי תעשייה גדולים. הכנת המדד נעשתה בסיוע חברת DHVMED. על פי שיטת הניקוד במדד, ככל שהדירוג גבוה יותר – כך מידת ההשפעה השלילית על הסביבה והסיכונים הסביבתיים גדולים יותר. לפי המשרד, המדד ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל מידע פשוט וישיר על רמת הסיכון שלהן.

כאמור בראש המדד עם 516 נקודות שליליות, המהוות עלייה של 3% מ-2020 נמצא מפעל כיל רותם (לשעבר רותם אמפרט). לפי הדו"ח עיקר הניקוד למפעל ניתן בגין צו מנהלי שניתן בשנת 2021 בגין הפרות של הזרמת שפכים, הפרות תשתית, וחריגת פליטות מזהמים לאוויר. המפעל זכור בעיקר בשל האסון הזיהום בנחל אשלים ב-2017 בשל דליפת שפכי גבס מהמפעל.

עשרת המפעלים בעלי הדירוג הגבוה ביותר במדד ההשפעה הסביבתית (מתוך מצגת משרד הגנת הסביבה)
עשרת המפעלים בעלי הדירוג הגבוה ביותר במדד ההשפעה הסביבתית (מתוך מצגת משרד הגנת הסביבה)

במקום השני במדד נמצא בז"ן, שקיבל ניקוד שלילי על הליכי אכיפה משנת 2021 בגין חריגת פליטות מזהמים לאוויר וכן בגין אירוע חומרים מסוכנים של דליפת בנזן בעת ריקון מכל שאירע בשנת 2020.

את שאר המקומות בחמישייה המובילה תופסים בית זיקוק אשדוד, בשל חריגות פליטה, ואי דיווח על חריגות ותקלות, כרמל אולפינים, על חריגות פליטה וזיהום נחל הקישון ואלקון מרכז מחזור נאות חובב, שתועד פולט אמוניה בריכוזים החורגים מהתקן.

מלבד המפעלים, מדרג משרד הסביבה את החברות הנסחרות בבורסה המחזיקות במפעלים. בדירוג זה מובילה חברת ICL גרופ, שהיא הבעלים של מספר מפעלים בולטים בדירוג בהם כיל רותם ומפעלי ים המלח

20 החברות הציבוריות בעלות הדירוג הגבוה ביותר במדד ההשפעה הסביבתית (מתוך מצגת משרד הגנת הסביבה)
20 החברות הציבוריות בעלות הדירוג הגבוה ביותר במדד ההשפעה הסביבתית (מתוך מצגת משרד הגנת הסביבה)

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "סיכונים סביבתיים הם סיכונים פיננסיים, ובזכות מדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה, המשקיעים בחברות תעשייתיות – המוסדיים שמנהלים לנו את הפנסיה, החסכונות וההשקעות – מקבלים כלי משמעותי לניהול סיכונים. התממשות סיכון סביבתי עשויה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה -הפסדים העלולים להקטין את כספי החיסכון האמורים לשרת את כולנו בגיל פרישה. על החברות להקפיד לפעול  לפי עקרונות של אחריות סביבתית, ולמזער סיכונים לבריאות הציבור ולסביבה, ולדעת שאם לא יפעלו כך – המשרד יפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו".

מקבוצת בזן נמסר: "קבוצת בזן מובילה מדיניות של מעבר אחראי לאנרגיה נקייה וחדשנית, לצד אספקת בטחון אנרגטי ושמירה על המשך אספקת מוצרים חיוניים למשק הישראלי. במסגרת יישום האסטרטגיה שלה, בזן משקיעה בטכנולוגיות פורצות דרך בתחום מימן נקי לתחבורה, מחזור וטיפול בפסולת פלסטיק. קבוצת בזן רתומה למאמץ להפחתת פליטות פחמן והיא מגבשת בימים אלה תכנית ארוכת טווח להפחתת פליטות הפחמן בכלל שרשרת האספקה שלה. בנוסף, בזן חתמה לאחרונה על הסכם לרכישת חשמל ירוק, במסגרתו כ-50% מצריכת החשמל הממוצעת של בזן החל משנת 2026 יהיה ירוק ויחסוך כ-25 אלף טון פליטות של פחמן דו-חמצני לאוויר בשנה. במסגרת פעילותה בתחום ה-ESG, בזן הרחיבה את בסיס הדיווח שלה בהתאם לסטנדרטים גלובליים, שיכלול התייחסות להתנהלותה בתחומי הסביבה, אקלים ומים, אנרגיה, אימפקט חברתי וממשל תאגידי. קבוצת בזן תמשיך ליישם מדיניות אחראית, זאת לאחר שהשקיעה כ-2.2 מיליארד שקל מאז הפרטת הקבוצה והפחיתה באמצעות השקעה זו עד 96% מפליטות המזהמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!