דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תופעת הדרת נשים והטרדה בתחבורה הציבורית גוברת, רה"מ גינה: "ישראל מדינה חופשית"

בשני מקרים שהתפרסמו אתמול, נהגים סירבו להעלות נשים לאוטובוס, או העלו אותן מאחורה והעירו על לבושן | שרת תחבורה מירי רגב: "אין סלחנות להדרה, אנחנו כאן לטפל" | יו"ר נעמת, חגית פאר: "סיפורים מזעזעים של הדרה, הפרדה ומחיקה של נשים במרחב הציבורי הופכים לעניין יומיומי"

אטובוס (צילום: Roman Yanushevsky/Shutterstock)
אטובוס (צילום: Roman Yanushevsky/Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שני מקרים של הדרת נשים והטרדתן באוטובוסים נרשמו אתמול (שני), לאחר מקרים נוספים בשנה החולפת. שרת התחבורה מירי רגב וראש הממשלה בנימין נתניהו גינו את המקרים, והבטיחו לנקוט צעדים נגד הנהגים.

הילה פלג סורבה אתמול (ראשון) לעלות לקו האוטובוס 86 של חברת אפיקים באשדוד, כשהנהג טען כי "האוטובוס מיועד לחוף הנפרד, היום זה בנים". בתיעוד מהאוטובוס, נשמע הנהג מסביר לפלג: "היום זה בנים, מחר זה בנות. האוטובוס הזה מיועד לחוף הנפרד, זה של החרדים. זה גברים חרדים, הם יעשו לך מוות. אני לא יכול להעלות אותך". בתגובה לאירוע, חברת אפיקים השעתה את הנהג.

במקרה נוסף שפורסם אתמול, נהג בקו 885 של נתיב אקספרס מאשדוד לכפר תבור, תבע אתמול מגברים לשבת מקדימה וחבורת נערות לשבת מאחור תוך שהוא נוזף בהן על לבושן. הנערות התלוננו בפני הנהג על גישתו והוא השיב כי "החינוך שאתן גדלתן עליו זה החינוך הכי גרוע שיכול להיות. כשאתן עולות לאוטובוס שנמצאים בו דתיים וחרדים שמכבדים את הדרך שלהם, אתן צריכות לכבד את הדרך שלהם גם. מה את רוצה? שהם יסתכלו לך על הגוף?".

הבנות השיבו לו: "כמו שאנחנו מכבדים אותם הם יכולים לכבד אותנו. הם עוצמים עיניים כשאנחנו עוברות ויורקים עלינו. גם לנו יש רגשות". הנהג ענה להן: "זו מדינת היהודים ופה את חיה".

חברת נתיב אקספרס מסרה כי "למדה אודות פרטי המקרה מפניות התקשורת ובכוונתה לברר באופן יסודי את העובדות אל מול חב' קבלן המשנה שביצעה עבור נתיב אקספרס את הנסיעה הזו". עוד נמסר כי "החברה מתדרכת באופן שוטף את נהגיה בין היתר בכל הנוגע לדרך הארץ כלפי ציבור הנוסעים ולחובתם לאפשר עליה ונסיעה חופשית, בטוחה ונוחה לכל נוסע ונוסעת, תוך שמירה על מרחב הפרטיות של הנוסע".

המקרים באשדוד הוא רק חלק מסדרת מקרים שתועדו בתקשורת בשבועות האחרונים. לפי דיווח של פרופסור חנה יבלונקה, ביום חמישי שעבר סירב נהג אוטובוס להשיב לשאלותיה של שכנתה, ניצולת שואה בטענה ש"אינו מדבר עם נשים".

איך נראה הטירלול בקטנה. אבל אתם זוכרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים נכון?למעלה משלושים שנים אני חיה מול משפחת ארז. אנשים…

Posted by ‎חנה יבלונקה‎ on Thursday, August 10, 2023

לפי חברת דן, נערך עם הנהג בירור משמעתי. מהחברה נמסר: "התנהגות מסוג זה אינה מקובלת, ומנוגדת לתפיסת השירות לציבור הנוסעים, הנהוגה בדן מאז ומתמיד".

לפני כמה ימים בתל אביב הוטרדה הנוסעת רומי ענבר כאשר נהג האוטובוס דרש ממנה להתלבש. היא ירדה אחרי שתי תחנות מההלם ומהעלבון. "זו סיטואציה קשה ומחרידה", אמרה ל"כאן חדשות". חברת דן, שהפעילה את הקו, מסרה בתגובה: "ככל שנגרמה אי נעימות למי מהנוסעים, החברה מתנצלת".

גם בחודש מאי אישה גורשה מקו 80 על ידי הנוסעים באשדוד, מפני שהוא "רק לגברים". נהג האוטובוס לא סייע לאשה לעלות. לפי חברת אלקטרה אפיקים, הנהג זומן לשיחה וההנחיות חודדו לכל הנהגים.

בסוף יולי נהג חברת קווים בקו 29 בעמק חפר סירב להסיע נערה בשל לבושה בבגדי ספורט. חברת קווים גינתה בתוקף את התנהגות הנהג במקרה זה.

הפגיעה בנשים באוטובוסים מופנית גם כלפי נהגות. בחודש יולי נהגת אוטובוס של אגד נחסמה במהלך עבודתה על ידי נוסעים שחיכו בתחנה ברחוב הרב כהנמן בבני ברק בשל היותה אישה.

מקרים נוספים של הדרת נשים באוטובוסים פורסמו בתחילת השנה, אך ריבוי המקרים כעת, מתחבר לנסיבות האפליה בנימוקים דתיים, בצד ריבוי נוסעים דתיים וחרדים בחופשת הלימודים ממערכת החינוך החרדית שנקראת "בין הזמנים".

שרת התחבורה: "אל תהססו לדווח"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למקרים: "מדינת ישראל היא מדינה חופשית, שבה אף אחד לא יגביל מי יעלה לתחבורה ציבורית ולא יכתיב איפה היא או הוא ישבו. מי שעושה זאת עובר על החוק וצריך לתת על כך את הדין."

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב (הליכוד) גינתה את התופעה פעמיים, אתמול והיום. לדבריה, "אין מקום להדרת נשים בישראל, לא בתחבורה הציבורית ולא באף מקום אחר. מדינת ישראל, היא מדינה דמוקרטית שאיננה מקבלת אפליה על רקע מגדרי. כל ניסיון להדרה ברכבת, אוטובוס, מטוס, או כל אמצעי תחבורה אחר – יתקל בתגובה קשה. חובתנו לשמור על כבוד האדם באשר הוא, וכמובן על כבודן של נשים על אחת כמה וכמה במרחב הציבורי. הנחתי את אגף התחבורה הציבורית של המשרד לפעול על מנת שמקרים אלו לא יחזרו!".

בהודעה מהיום הוסיפה השרה כי "הנחתי את מנכ״ל משרד התחבורה לקיים דיון דחוף עם כל מנהלי החברות בתחבורה הציבורית ולהעביר הנחיה ברורה שלא משתמעת לשתי פנים – אין סלחנות להדרה. אם נתקלתם בהתנהלות לא נאותה, אפליה בתחבורה הציבורית, אנחנו כאן כדי לטפל".

מלשכת השרה ציינו כי ניתן להגיש תלונה באתר, בטלפון 02-6663049 ואו במייל sara@mot.gov.Il.

כפי שכתבתי אתמול,אני חוזרת ומבהירה – לא תהיה הדרת נשים בתחבורה הציבורית. נקודה.כל מקרה מבחינתי הוא אירוע שיש לטפל בו…

Posted by ‎Miri Regev מירי רגב‎ on Monday, August 14, 2023

יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה בתגובה: "אנחנו עדות להדרדרות מפחידה. סיפורים מזעזעים של הדרה, הפרדה ומחיקה של נשים במרחב הציבורי הופכים לעניין יומיומי. מדובר במדרון חלקלק ומסוכן. המרחב הציבורי שכולל את התחבורה הציבורית, אתרי הטבע, חופי ישראל, מוסדות ציבור ועוד – שייך לציבור באופן שוויוני על פי חוק. אפליית נערות על ידי נהג אוטובוס שמקבל רוח גבית ממקבלי ההחלטות לא תהיה. החברה האזרחית לא תאפשר כאן שלטון הלכתי – זה לא ימין ושמאל, אלא בני אדם חשוכים שרוצים להחריב את החיים של כולנו כאן".

מעמותת "בונות אלטרנטיבה" נמסר: "זו לא טעות, זו מדיניות. ממשלת ישראל פועלת באופן אקטיבי להדיר ולמחוק נשים מכל מקום. אין לנו ברירה, ואנחנו חייבות לקחת את השמירה על ביטחוננו לידיים. הקמנו את 'סיירת בונות' וכבר בימים הקרובים ננטר ונדגום אוטובוסים ברחבי הארץ כדי לשמור ולהגן על נערות וצעירות בכל הארץ, ולוודא שמקרים כאלה, באוטובוסים ובכל מרחב ציבורי אחר, לא יחזרו על עצמם. אנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח את ביטחונן של נשים בישראל כפי שאנחנו עושות כבר 3 שנים ולא נרפה עד שנגיע ליעד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!