דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אלפי עופות מתו מהחום הכבד במושבי הצפון: "מכת חום לא נורמלית, לא ראינו דברים כאלה"

לדברי המגדלים, החום הכבד הביא לתמותה של מאות עופות בכל לול | מנשה משיח, ממושב מרגליות ל'דבר': "עשינו כל מה שאפשר כדי לצנן את העופות, אבל כשהגענו בבוקר חשכו לנו העיניים" | קנ"ט: היקף נזקי גל החום לחקלאים – כ-20 מיליון ש"ח

עופות שמתו מהחום במושב מרגליות (צילום: ללא קרדיט)
עופות שמתו מהחום במושב מרגליות (צילום: ללא קרדיט)
מאיה רונן

אלפי עופות מתו אתמול (ראשון) מהחום הכבד במושבי הצפון. במושב מרגליות לבדו מתו כעשרת אלפים עופות. לדברי המגדלים, החום הכבד הביא לתמותה של מאות עופות בכל לול. במושב דוב"ב מתו מספר דומה של עופות וכך גם במושבים דלתון ועמוקה. העופות נאספו ונקברו בבורות קבורה מוסדרים מחוץ למושבים.

מנשה משיח, מגדל מטילות ממושב מרגליות אמר הבוקר ל'דבר': "אתמול בסביבות השעה 15:00 עלו הטמפרטורות והייתה החמרה בעומס החום. מכת חום לא נורמלית. אני גדלתי במושב וחי בו יותר מ-60 שנה. לא ראינו דברים כאלה פה מעולם. כמובן שבכל הלולים הפעלנו את המתזים והמאווררים לקירור, עשינו כל מה שאפשר לעשות כדי לצנן את העופות, אבל כשהגענו בבוקר חשכו לנו העיניים".

מושב מרגליות (צילום: מאיה רונן)
מושב מרגליות (צילום: מאיה רונן)

לולנים ממושבים ברחבי הגליל דווחו על תמותה חריגה של עופות החל משעות הלילה המאוחרות. להערכת המגדלים במושב מרגליות, שמספק כ-500,000 ביצים בכל שבוע, אספקת הביצים בשבוע הקרוב תרד לכ-300,000 ביצים עקב החום הכבד והתמותה החריגה.

קנ"ט (הקרן לנזקי טבע) עדכנה את המגדלים בתחילת השבוע על החום הקיצוני הצפוי להימשך בימים הקרובים. המגדלים הונחו להקפיד על הפעלת כל אמצעי הצינון הקיימים. בנוסף, הקרן עדכנה את המגדלים על תנאי הפיצויים להם יהיו זכאים. לפי הודעת הקרן, ההשתתפות העצמית תהיה בגובה 7% מכמות העופות בלול שבו ארע התמותה.

תמותה מתחת ל-7% ממספר העופות בלול לא תזכה בפיצויי. שמאי הקרן עומדים בקשר עם המגדלים. כמו כן, הונחו המגדלים "לאכסן את העופות המתות במקום קריר (חדר קירור לביצים) עד להגעת השמאי שיתעד ויספור את העופות המתות, ורק אז לפנותם באופן מרוכז".

"אני לא יודע איך נקום מהמכה הזאת"

משיח: "אצלי בלול מתו 150 עופות מתוך 2,500. לאחי מתו 450 עופות. זאת פגיעה רצינית. העופות בנות שנה וחצי. יכלו לחיות עוד חצי שנה ולהמשיך להטיל בלי בעיה. אני לא אקבל פיצוי מקנ"ט, כי הכמות שמתה אצלי נכללת בהשתתפות העצמית. עד שהצלחנו לשקם את הלול אחרי שפעת העופות שפגעה בנו בסוף 2021, עכשיו מגיע מזג האוויר. יש מגדלים במושב שמתו להם 500 ואפילו 700 עופות, והם שוקלים לסגור את הלול לגמרי. אני לא יודע איך נקום מהמכה הזאת. עוד לא קיבלנו את כל הפיצויים על הנזק שספגנו מהשפעת".

היקף נזקי גל החום הנוכחי לחקלאים עומד על כ-20 מיליון ש"ח. כך עולה מהערכה ראשונית של הקרן לביטוחו נזקי טבע בחקלאות. "ביומיים האחרונים התקבלו בקנט כ-120 הודעות על תמותה של עשרות אלפי תרנגולות מטילות ואף תרנגולות לפיטום. בעיקר מלולנים ביישובי הצפון: אביבים, מרגליות, עלמה, דלתון, רמות נפתלי ועוד. בנוסף התקבלו כמה מאות הודעות של נזקי חום בענפי פירות, ובעיקר בגדולי תפוח ומנגו הנמצאים בהליכי קטיף. זאת כתוצאה ממכות שמש בפירות הגורמות לפסילת הפרי".

בגידולי גפן יין גל החום גרם להצטמקות הענבים. בגידולי ירקות נזקי החום גרמו לפגיעה בשתילים, למכות שמש בפרי ולבעיות בהפרייה. עיקר הירקות שנפגעו הם אבטיח, מלון, פלפל, תירס , עגבניות לתעשיה ועוד", מוסיפים בקנ"ט. "גם כאן מדובר בגידולים הנמצאים לפני הקטיף. נזקים נוספים נגרמו לענף הכותנה שצפוי לפגיעה כמותית ביבול בגלל החום שפגע בהלקטים בשלב קריטי. יצוין כי הפגיעה בגידולים החקלאיים הינה פגיעה מתמשכת של החודש וחצי האחרונים. זאת בעקבות חודש יולי הנחשב לחודש החם מאז החלו המדידות ובחודש אוגוסט המסתמן גם הוא כחודש חם ביותר".

בקנ"ט מציינים כי הביטוח מכסה את נזקי החום והחברה תפעל על מנת לפצות את החקלאים בהקדם. מגדלי העופות מתבקשים להמשיך ולדווח על כל אירוע תמותה חריג, למוקד הטלפוני: 03-6270200.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!