דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

למרות הביקורת הציבורית: נציג משרד הפנים לא הגיע לדיון בנושא תלושי המזון

הוועדה לטיפול בשורדי השואה התכנסה כדי לדון בקריטריונים למענק תלושי המזון, שצפויים לעבור מחר בוועדת הכספים | הקריטריונים הקיימים צפויים לגרוע כ-12,000 שורדי שואה מתלושי המזון | יו"ר הוועדה מרב כהן: "תחושה של מחטף"

תור לחלוקת מזון. "שנת היציאה מהקורונה צפויה להיות קשה כלכלית, אבל עוד יותר מבחינה חברתית" (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
תור לחלוקת מזון. "שנת היציאה מהקורונה צפויה להיות קשה כלכלית, אבל עוד יותר מבחינה חברתית" (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נציגי משרד הפנים לא הגיעו לדיון המעקב שנערך היום (שלישי) בוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, בנושא הקריטריונים לחלוקת תלושי המזון, שצפויים לעבור אישור מחר בוועדת הכספים.

מטרת דיון המעקב היה בחינת הקריטריונים לחלוקת תלושי המזון בתקציב המדינה והשפעתם על שורדי השואה. לדיון לא הגיע נציג משרד הפנים, האמון על חלוקת תלושי המזון, ולא נשלח המתווה המנחה את אמות המידה המעודכנות למרות בקשת הוועדה.

הדיון הבוקר התקיים כחודש לאחר דיון ממנו עלה שאמות המידה לחלוקת תלושי המזון יעוצבו באופן רחב ככל הניתן במטרה לכלול כמה שיותר אוכלוסיות הנזקקות לתלושים, אך שאלות רבות שעלו בנוגע למיצוי הזכויות ואופן קביעת הקריטריונים הובילו לדיון שהתקיים היום.

״בדיון הקודם נאמר כי שורדי השואה מקבלי השלמת הכנסה, כ-15,000 איש, יהיו זכאים לקבל את תווי המזון", אמרה יו"ר הוועדה מרב כהן (יש עתיד), "אך במתווה העדכני, הוצאו שורדי השואה שמקבלים קצבאות אחרות כדוגמת קצבת נכות, וקבוצת הזכאים צומצמה ל-3,000 איש בלבד, כך שהיתר יישארו בחוץ״.

נציגי משרד הפנים שהוזמנו להסביר על הקריטריונים, נעדרו מהדיון. "ההיעדרות מהדיון של נציגי משרד הפנים היא זלזול בתפקיד הכנסת כמפקחת על עבודת הממשלה – והניסיון להביא את המתווה לאישור במחטף מחר בוועדת הכספים, בלי שהתקיים דיון מהותי על התוכן שלו היא חוצפה של ממש הנותנת תחושה של מחטף", אמרה כהן. "אנחנו לא נרפה ונמשיך לדרוש את הקריטריונים. זכות הציבור לדעת איך מחולק התקציב".

"יש מקום להבחנה בין הקבוצות וכי אין מניעה משפטית, משום שהקבוצה הזכאית לקצבת נכות שמעל 50%, מקבלים גמלה בגובה של 10,000 שקלים ומעלה", אמרה נציגת משרד המשפטים, עו"ד הדיל יונס. "אך טרם התקבלה חוות דעת מקצועית בעניין מצד היועמ"ש לממשלה".

"יש פה עוול כפול", אמר מנהל תכנית פורום בטחון תזונתי, דר' שי מנוחין. "שורדי השואה העניים הם אלה שמדינת ישראל קיבלה את הכסף תוך התחייבות לדאוג להם, אך השתמשה בכספים האלה לפיתוח תעשייה. אין לנו מושג מי זכאי ומי לא. משרדי הממשלה מתמקדים באתנן פוליטי בלבד".

"ישנם 14,300 ניצולים מעוטי הכנסות שמקבלים מהרשות תגמול מוגדל", אמרה יועמ"ש הרשות לזכויות ניצולי שואה, עו"ד גליה מאיר אריכא. "לאורך כל השיח דובר על כך שהקבוצה בכללותה זכאית, ללא אבחנה בין דרגות הנכות. החרגתם של מי שדרגת נכותו מעל 50% איננו מהלך טבעי ודורש דיון מקצועי ומהותי מסודר. בנוסף, ידוע הצורך בהגדלת אחוזי נכותם של הניצולים באופן שיגביר את הסיוע ואת מימוש זכויותיהם, וכעת ביד השנייה תישלל מהם הזכאות דווקא בשל דרגת הנכות, ויש בכך מסר כפול".

"אסור לטעות, הדיון הוא לא על בטחון תזונתי", אמרה ד"ר דורית אדלר מהפורום הישראלי לתזונה בת קיימא. "אין שום מערכת שמזהה אי בטחון תזונתי. מיליארד שקלים הוא תקציב ענק ונדרש להשתמש בו לשם כך כי הסכום הזה לא יתרום כלל למען הביטחון התזונתי".

״למרות הבקשות החוזרות והנשנות שלנו, עדיין לא הגיע לידינו המתווה המעודכן בכתב וגם לא טיוטה – למרות שכזו פורסמה כבר לפני מספר ימים בכמה ערוצי התקשורת. זהו תהליך לא שקוף ולא מקצועי. מבקשת לדעת האם מבחן ההכנסה שנעשה לקבוצות אוכלוסייה כמו שורדי השואה, נעשית גם לקבוצות אחרות שאינן עובדות למשל. אני מצרה על אי קבלת הקריטריונים".

יו"ר הוועדה מרב כהן הודיעה כי במידה ולא יתקבלו הנתונים ממשרד הפנים, יתקיים בקרוב דיון מעקב נוסף בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!