דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יו"ר ארגון המורים נפגש עם שר האוצר: "יש אופטימיות שהוא לוקח את האחריות"

בדיון בכנסת אמר רן ארז שהארגון לא ייסוג מדרישותיו להעלאת שכר המורים, ושבמצב הנוכחי לא תיפתח שנת הלימודים בתיכונים | על הטענה שדרישות הארגון גבוהות מהסכמי השכר של ארגונים אחרים אמר: "אם אחרים עשו טעות, גם אני אעשה טעות?"

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז בדיון בוועדה לביקורת המדינה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז בדיון בוועדה לביקורת המדינה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, נפגש אתמול (שני) עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש והשלושה שוחחו על המשבר במשא ומתן על שכר מורי התיכונים. לדברי ארז, הפגישה היתה חיובית, אך הפערים בין הצדדים עדיין גדולים ומבחינת הארגון שנת הלימודים לא תיפתח.

"קרה בהחלט אירוע חיובי בפגישה בינינו", אמר ארז בישיבת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת הבוקר, "שר האוצר אמר שהוא רוצה להיכנס לאירוע. יש אופטימיות עכשיו ששר האוצר לוקח את האחריות."

לדברי ארז, הארגון היה נכון לפשרות, אך לא יתפשר על דרישותיו הנוכחיות. "עד עתה לא היה באמת שם מו"מ ענייני. ירדתי מהדרישות הראשונות, אבל מהיכן שאנחנו היום לא נוכל לסגת. אנחנו נפעיל את סכסוך העבודה ב-1 ספטמבר ולכן אין מבחינתי תחילת שנת הלימודים – מסיבה זו לא הגעתי לוועדת החינוך, ולא אגיע גם לאירוע של השלטון המקומי לפתיחת שנת הלימודים, כי אין פתיחת שנת הלימודים."

ארז הגיב לטענות שארגונו דורש עבור מורי התיכונים תוספות שכר גדולות יותר מאלו שקיבלו המורים ביסודיים ובחטיבות והגננות בהסכם עם הסתדרות המורים בקיץ שעבר. "אומרים לנו, תקחו מה שהארגונים האחרים לקחו ומה שהמורים האחרים קיבלו. אם אחרים עשו טעות, גם אני אעשה טעות? אם הם לא ידעו לדרוש מה שמגיע, אני גם צריך ככה?"

לדברי ארז, "בחינוך העל יסודי אנו בחוסרים של 20% מהמורים, דוחסים תלמידים לכיתות כדי לסתום חורים במערכת, מקצרים את יום הלימודים כי אין מורים."

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "קורא לראש הממשלה להתערב בנושא כדי שייפתר המשבר בהקדם. אבוי לנו אם שוב תלמידי ישראל יסתובבו ברחובות – זו פגיעה אנושה עבורם. הנתון שנאמר, שיש מחסור של 20% במורים מדאיג ביותר."

פער של כ-2,000 ש"ח בין דרישות המורים להצעות האוצר

לפני כשבועיים פרסם משרד האוצר באופן חד-צדדי את הצעתו להסכם שכר חדש למורים, ונערכה פגישה עם שר החינוך יואב קיש והממונה על השכר אפי מלכין לאחר כחודשיים של נתק. בארגון המורים אמרו שההצעה זהה להצעות האוצר מלפני שנה.

לפי ההצעה שפורסמה, כלל המורים יקבלו תוספת שכר שתעמוד בממוצע על 1,100 שקלים בחודש, כשהתוספת המינימלית תהיה 850 שקלים למורה עם תואר ראשון ותעודת הוראה, ללא גמולי השתלמות וללא תפקידים. זאת לעומת דרישת ארגון המורים לתוספת שכר אחידה בסך 3,000 שקלים לכלל המורים.

עוד הוצע ששכר המורים המתחילים יעלה מ-8,500 ל-10,000 שקלים בחודש עבור מורה עם תואר ראשון – עלייה של כ-17.6% מהשכר כיום. עבור מורה לתואר שני הציעו להעלות את השכר מ-9,320 שקלים ל-10,900 שקלים – עלייה של כ-16.9%. זאת לעומת דרישת ארגון המורים – העלאת שכר מורה מתחיל עם תואר שני ל-12 אלף שקלים, בדומה לשכר הממוצע במשק, וכאמור תוספת שכר אחידה בסך 3,000 שקלים לכלל המורים.

הצעת האוצר כוללת גם העסקת מורים בחוזים אישיים מחוץ להסכם הקיבוצי. במצגת לא הוצגו תנאי העבודה בחוזים כאלו, או הצעה לשיעור מירבי של מורים שיועסקו באופן זה, כפי שנקבע בהסכם עם הסתדרות המורים בשנה שעברה על מורי היסודי וחטיבת הביניים. לצד ההצעה להשתמש במודל להעסקת מורים במקצועות בהם יש מחסור במורים או בבתי ספר בפריפריה, באוצר השתמשו גם הפעם במושג 'טאלנטים' כתיאור למורים שיהיה ניתן להעסיק בחוזים אישיים, מושג הלקוח מעולם התקשורת והבידור וזר לעולם החינוך.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!