דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שער הרובל צונח והריבית ברוסיה מזנקת, מה שמבריח עובדים זרים ומושך כורי קריפטו

הריבית ברוסיה הועלתה אתמול (ג') ל-12%, לאחר ירידה עקבית בשער הרובל ופגיעה בייצוא, בעיקר של הנפט והגז | עובדים זרים מאוזבקיסטן עוזבים את המדינה, אך כורי קריפטו עטים על החשמל הזול יחסית

נגידת הבנק המרכזי של רוסיה, אלווירה נביולינה (צילום: AP Photo/Ivan Sekretarev)
נגידת הבנק המרכזי של רוסיה, אלווירה נביולינה (צילום: AP Photo/Ivan Sekretarev)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אלווירה נביולינה, נגידת הבנק הרוסית העלתה אתמול (שלישי) את הריבית ל-12%, זינוק מיידי של 3.5% אחוזים, בשל צניחת שווי הרובל מול הדולר והיורו.

המהלך מגיע גם בשל עלייה באינפלציה לרמה של 4.4% באוגוסט. לפי הבנק המרכזי הרוסי, הביקושים ברוסיה עולים, כולל למוצרי יבוא, והייצוא נשחק, מה שמקטין את כושר הקניה של הרובל. הריבית של הבנק המרכזי נותרה קבועה על 7.5% מאז ספטמבר 2022 עד יולי, אז היא הועלתה ל-8.5%, וכעת מזנקת ל-12%.

העלאת הריבית הובילה לשיפור בשער הרובל ב-3% אתמול לשיעור של 98.5 רובל לדולר. מתחילת השנה הרובל נחלש ב-25% מול הדולר. ההיחלשות בחודשים האחרונים היא שינוי מגמה, כאשר לאחר הפלישה לאוקראינה בסוף פברואר 2022, הרובל צנח, אך רוסיה הצליחה להעלות את ערכו בחזרה. בראשית הפלישה, מחירי הנפט והגז הרקיעו שחקים, אך לאחר החורף הקל יחסית באירופה, המחירים ירדו ובעיקר כמויות הייצוא של רוסיה ירדו בחדות.

הסנקציות של המערב על רוסיה כוללות ניסיון להגביל את מחיר הנפט הרוסי בשוק העולמי. רוסיה הצליחה להסיט חלק משמעותי מהיצוא של דלקים להודו וסין, אך מדינות אלו נהנו מהלחצים במערב והצליחו לגרום לרוסיה למכור את הנפט שלה בהנחה. לשם ההשוואה, בחודש שעבר רוסיה מכרה נפט וגז בסך של 6.9 מיליארד דולר, ירידה משמעותית לעומת יולי 2022, אז ההכנסות עמדו על 16.8 מיליארד דולר.

בחרום איסמאילוב, ראש הנציגות האוזבקית במוסקבה אמר לאתר וודמוסטי כי שליש מהעובדים הזרים עשויים לעזוב את רוסיה לאור הירידה בשווי הרובל מול היורו והדולר. איסמאילוב הסתמך על סקר שנערך בקרב 22,800 אזרחים אוזבקים ברוסיה, לפיו 50% השיבו שהם נוטים לכך, 25% לא מתכוונים לעזוב ו-25% נוספים עוד לא גיבשו דיעה. איסמאילוב הסביר כי הצניחה ברובל מחקה את פרמיית השכר המוגדל שעבודה ברוסיה אפשרה לעובדים מאוזבקיסטן, בהתחשב בעמלות ההמרה של הרובל לסום האוזבקי בהעברות בינלאומיות. מדובר בעובדים המשתכרים שכר נמוך בעבודות כמו מכירה בחנויות, קייטרניג, ניקיון, חקלאות ושליחים.

מי שמרוויח מירידת הרובל הם כורי הביטקוין, שדווקא מגבירים את פעילותם ברוסיה. שער הביטקוין עומד על קרוב ל-30 אלף דולר, ואילו עלות פעילות הכריה ברוסיה ירדה מכ-15,000 דולר למטבע בודד, לתחום של 10-12 אלף דולר, בזכות שחיקת עלות החשמל ברוסיה במונחים דולריים.

תחום פעילות זה גורם לנזק סביבתי עצום, בשל מתכונת פעילות חריגה: תפוקת הביטקוין היא קבועה ונקבעת באורח אלגוריתמי. תוספת מכונות כריה, שצורכות חשמל רב יכולה רק להגדיל את הנתח בו זוכים הכורים על חשבון כורים אחרים. גם האחרים יכולים לרכוש מכונות כריה, שמגדילות את צריכת החשמל של רשת ביטקוין, ומושכות בחזרה את התפוקה לטובת מי שמחזיק בכח כרייה גדול יותר. מדובר במרוץ אינסופי של צריכת כמה שיותר חשמל, כאשר הגבול הוא שער הביטקוין, שכיום גבוה בהרבה מעלות הכריה. פעילת רווחית זו, עולה במחיר סביבתי עצום, כאשר צריכת החשמל ברשת מוערכת כיום כפי 1.5 מצריכת החשמל של מדינת ישראל, ורובה נעשית מדלקים מזהמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!