דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.2°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 19.4°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שוק דיור בקיפאון: כמות העסקאות בשפל של 20 שנה, אך המחירים יורדים רק במחוז תל אביב

ד״וח הכלכלנית הראשית לאוצר מראה כי העלאת הריבית הורידה את כמות רכישת הדירות ב-41% בשנה, אולם למעשה רק הסיטה את עליית המחירים לפריפריה | מדד מחירי השכירות הכללי עלה ב-0.5% ״בלבד״, כשבקרב מחדשי חוזה האו עומד על 3.8% ולמחליפי דירה על 9%

בנייני דירות בצפון תל אביב (צילום: גיל יערי/פלאש 90)
בנייני דירות בצפון תל אביב (צילום: גיל יערי/פלאש 90)
דוד טברסקי

העלאת הריבית הורידה את כמות רכישת הדירות בישראל לרמה הנמוכה ביותר מזה מעל 20 שנה, כך על פי הכלכלנית הראשית באוצר, שפרסמה אתמול (שלישי) את סקירת שוק הנדל"ן ברבעון השני של 2023.  

מדובר בסקירה הרבעונית הראשונה בהשוואה לשנה של העלאות ריבית רציפות. ברבעון בראשון לשנת 2023 נרכשו כ-18,400 דירות, ירידה שנתית של 41%. על פי הכלכלנית, הירידה השפיעה במיוחד על השוק במרכז הארץ וככל הנראה הצליחה להסיט חלקים ממנו לפריפריה, כך שסך הדירות שנמכרו בפריפריה בתקופה הזו היוו 49% מסך הרכישות. מדובר במגמה משמעותית בתחום הנדל״ן הישראלי – טרם תחילת העלאת הריבית בסוף 2021, רק 40% מהדירות נמכרו בפריפריה, שעד לפני 20 שנה היוותה פחות מ-30% מסך הדירות שנמכרו ברבעון.  

על פי הכלכלנית דירה ממוצעת במרכז הארץ עמדה על מחיר 2.79 מיליון ש״ח, בעוד בפריפריה היא עומדת על כ-1.5 מיליון ש״ח. למרות תחילת מגמה של ירידות במחירים, פער בין דירה חדשה ליד שניה במרכז הארץ עומד על כ-890 אלף ש״ח, עלייה של 310 אלף ש״ח בשנה אחת.

הפער מוסבר, בין היתר, בכך שעד לפני שנה ניתן היה לרכוש דירות טובות יותר, במחיר משמעותית נמוך מאשר היום, וחלק מהרוכשים כיום מתפשרים על מפרט הדירות.

ירידת מחירים משמעותית נרשמה בשוק דירות היוקרה בתל אביב (דירות במעל ל-10 מיליון ש״ח), ככל הנראה עקב ירידה חדה במחירים (כ-13%). ברבעון הראשון נמכרו 63 דירות יוקרה, 16 דירות יותר מבקודם, במחיר ממוצע של 15 מיליון ש״ח. ת"א שרושמת מחיר ממוצע של 2.9 מיליון ש״ח לדירה, רשמה במהלך השנה עלייה של 3.8% במחירי הדיור מחיר שהתחיל לרדת רק בחודשים האחרונים.

לטענת הכלכלנית, האפקטיביות של העלאת הריבית נותנת תוקף בצפייה רף שנתית בשינוי מחירי הדירות. בין הרבעון האחרון של 2021 לראשון של 2022, חודש לפני תחילת העלאת הריביות נרשמה העלייה הכי גבוהה במחירים בפרק זמן של רבעון אחד מזה שנים רבות כלל מחירם החציוני של הדירות בישראל, בפריפריה ובמרכז, עלה ב-10%, במרכז בלבד הוא זינק ב-20% – כפול משיעור מדד מחירי הדירות. הסיבה לזינוק הזה נעוצה בריצה אל השוק של המשקיעים לפני שעלה מס המשקיעים משולב ליציאת השוק מקיפאון הקורונה, קצב עלייה מחירי הדירות לא שב לעלות באותו קצב מאז, ולטענת הכלכלנית בעיקר האפקט המצנן של הריבית.

דו״ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסם שבחודשים מאי עד יוני נרשמה ירידה מתונה של 0.2% במחירי הדיור בהשוואה למרץ-אפריל. מחיר ממוצע של דירה בחודש יולי עמד על 1.9 מיליון ש״ח תל אביב הוא המחוז היחיד שרושם ירידה של 1.3% במחירי הדירות. מדד מחירי השכירות של כלל השוכרים רשם עלייה של 0.5%, אך בקרב מחדשי חוזה האו עומד על 3.8% ולמחליפי דירה על 9%. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!