דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

החלה התקנת מזגנים במרכז הקליטה בחיפה: "כלום לא עזר. סוף סוף יהיה פה נעים"

מרכז הקליטה 'חניתה' בחיפה פעל 18 שנים ללא מזגנים, וכך גם מרכזי קליטה נוספים | הבוקר (ד') החלו בהתקנת המזגנים בעקבות חשיפת 'דבר' | חלק מהדיירים מתגוררים במרכז כבר מעל 5 שנים, וכעת נושמים לרווחה

מרכז הקליטה חניתה בחיפה (צילום: יהל פרג')
מרכז הקליטה חניתה בחיפה (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

שלושה שבועות מאז הפרסומים ב'דבר' וב-ietv, ו-18 שנים מאז שהמקום אוכלס בעולים חדשים מאתיופיה, משרד העלייה והקליטה החל להתקין מזגנים במרכז הקליטה חניתה שבשכונת נווה שאנן בחיפה.

בסוף יולי האחרון, אחרי גל החום הקשה הראשון של הקיץ, הפגינו עשרות מתושבי מרכז הקליטה במחאה על העובדה שהבית הראשון שלהם במולדתם החדשה, נטול מזגן. התושבים סיפרו שכדי להתקרר הם מתקלחים כמה פעמים בלילה, מרדימים את התינוקות במי קרח ומשאירים את הדלתות והחלונות פתוחים, אך עדיין החום כבד מנשוא.

ב'חניתה' 77 יחידות דיור, שרוב המשפחות המתגוררות בהן עולות חדשות וחלקן נמצאות מעל 5 שנים במקום, ובכל השנים האלו ללא מיזוג. בשנת 2020 חולקו לתושבים מזגנים ניידים, אחד לבית, בו חיים לעיתים 6 נפשות, אולם גם מזגנים אלו המתקלקלים תדיר, לא מקלים על החום הישראלי. בשל המקום הרב שהם תופסים בדירות הקטנות ולאור חוסר התפקוד שלהם בגלי החום האחרונים, חלק מהתושבים העדיפו לאפסן את המזגנים, בין הבקבוקים למחזור למצות לפסח.

לאחר ההפגנה, סיפר אחד התושבים ל׳דבר’ כי המעלות בבית מגיעות ל 38-39 במהלך היום. תושב צעיר, שעלה לפני חודשיים, סיפר כי הוריו המבוגרים לא מצליחים לישון כלל בשל החום, "אנחנו 6 נפשות בחדר, יש הרבה ילדים קטנים ופשוט חם". דיירת אחרת מספרת "אנחנו עושים מקלחות כל חצי שעה, החלונות פתוחים, ופשוט יושבים".

המזגנים שהובאו להתקנה במרכז הקליטה חניתה בחיפה (צילום: יהל פרג')
המזגנים שהובאו להתקנה במרכז הקליטה חניתה בחיפה (צילום: יהל פרג')

בעקבות פניית ׳דבר׳ למשרד העלייה והקליטה ולסוכנות היהודית, שאחראית על המתקן, הבטיח השר אופיר סופר כי יוקצה תקציב של כ-2 מיליון שקלים לטובת התקנת מזגנים במרכזי הקליטה.

היום (רביעי) החלה התקנת המזגנים שתארך מספר שבועות לדברי המפעילים, במרכז הקליטה. ממשרד הקליטה נמסר כי בימים הקרובים תחל התקנת מזגנים גם במרכזי קליטה נוספים ברחבי הארץ.

התקנת מזגנים במרכז הקליטה חניתה בחיפה (צילום: יהל פרג')
התקנת מזגנים במרכז הקליטה חניתה בחיפה (צילום: יהל פרג')

התושבים עצמם שמחו מאוד על הביצוע המהיר של ההבטחה. מולו מולה (24) שעלתה לפני 6 שנים ארצה ומתגוררת מאז עם אביה ואחיה הצעיר במקום, זכתה להיות הראשונה שאצלה הותקן המזגן. ״בלי מזגן היה חם ממש, שום דבר לא עזר, פתחנו את כל החלונות, את הדלת, אבל כלום לא עזר. זה כיף שסוף סוף יהיה פה נעים״.

מנכ"ל משרד העלייה וקליטה, עו"ד אביחי כהנא: "מרגע היוודע דבר בעיית המזגנים במרכז קליטה בנחיתה, מיד הנחה אותי שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר לעשות הכל כדי למצוא פתרון עבור הבעיה הספציפית, ולערוך בדיקה מעמיקה בשאר מרכזי הקליטה.
על אף הזמן הקצר שעמד לרשותנו, עשינו מאמצים עילאיים. אני מתרגש לבשר שהיום החלו עבודות התקנת המזגנים בחניתה, ובכוונתנו לעשות הכל כדי שלכל עולה שחסר לו מזגן – יקבל את מה שהתחייבנו אליו".

"לאורך כל הדרך, עמד ועומד בראש מעיינינו, כמשרד העלייה והקליטה, טובת כלל העולים למען קליטתם המיטבית. זו הזדמנות טובה להודות לכל שותפינו בהם הסוכנות היהודית, אשר שיתפו איתנו פעולה ללא היסוס מתוך רצון כביר למצוא פתרון לעולים אלה. זו בהחלט בשורה משמחת ואנחנו במשרד העלייה והקליטה, בהם אגף דיור, נמשיך לעמוד למען ולרשות העולים ככל שיידרש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!