דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מדריך / כמה תעלה נסיעה, ואיך מתקפים רב-קו: דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת הרכבת הקלה

הרכבת שתחל לפעול בשישי תעבור ב-34 תחנות בין פתח תקווה לבת ים, מהן עשר תחנות תחתיות | זמן הנסיעה יארך כשעה ועשרים מקצה לקצה, וצפוי להתקצר לפחות משעה עם קדימות ברמזורים

הרכבת הקלה (צילום: דוד טברסקי)
הרכבת הקלה (צילום: דוד טברסקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הרכבת הקלה בגוש דן, תחל את פעולת ביום שישי הקרוב, הקו ייסע במסלול של 34 תחנות, בין פתח תקווה לבת ים, מהן 10 תת-קרקעיות ו-24 עיליות. על הקו יפעלו שלושה קווי מוצא ויעד שונים, כשתחנות המוצא יהיו בתחנה מרכזית פתח תקווה, תחנת הרכבת קריית אריה בפתח תקווה, רחוב אליפלט בתל-אביב ותחנת קוממיות בבת-ים.

המרחק בין התחנות יהיה קילומטר במקטע התת-קרקעי ו-500 מטר במקטעים העיליים. בשלב זה, הרכבת תזכה לעדיפות ברמזורים ב-70% מאורך הקו בלבד, שהעיכובים ברמזורים הם בעיקר בחלק שעובר בבת-ים. מערכת הרמזורים תכויל בהדרגה. מהירות הנסיעה מקצה לקצה תהיה שעה ועשרים דקות, אבל זה צפוי להשתפר ולהיות בהמשך משמעותית מתחת לשעה. בחלק העילי, יחצו את הנתיב גם הולכי רגל במעברי חציה מיוחדים.

ניתן יהיה לעלות לרכבת הקלה עם אופניים וקורקינטים מקופלים. כלבי שרות ונחיה יוכלו לעלות חופשי, ותתאפשר עלייה לכלבים בגודל שניתן לשים על הברכיים.

מסלול הקו ותדירות

קו R1 יפעל בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנה המרכזית בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

קו R2  (מופעל חלקית) יפעל בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנת קריית אריה בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

קו R3 יפעל בין תחנת אליפלט בתל-אביב–יפו לתחנת קריית אריה בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

מפת הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן (קרדיט: נת"ע-נתיבי תחבורה עירוניים)
מפת הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן (קרדיט: נת"ע-נתיבי תחבורה עירוניים)

בעתיד אמור להתארך מסלול הקו האדום דרומה לתוך ראשון לציון עם 3 תחנות עד לתחנת הרכבת (הכבדה) "משה דיין" ולהתחבר שם עם הקו הירוק העתידי שנמצא בימים אלו בבנייה ומיועד להיפתח ב-2028.

בקו R1 מפתח תקווה לבת ים ינועו בפתיחת הקו שש רכבות לכיוון בשעה ועוד ארבע נוספות ינועו מקריית אריה לאליפלט בקו R3. זה יביא לתדירות הממוצעת של בכל שש דקות, במקטע התת־קרקעי.

רשימת התחנות במועד הפתיחה:

פתח תקווה:

  1. תחנה מרכזית פתח תקווה – היכל התרבות פתח תקווה.
  2. פינסקר
  3. קרול
  4. דנקנר – ספריית המנגינות
  5. בילינסון – בית החולים בילינסון, המרכז לבריאות הנפש גהה.
  6. שחם – אזור התעשייה פארקטק, דן טאון, המרכז המסחרי Y Center.
  7. שנקר
  8. קריית אריה – אצטדיון המושבה, תחנת קריית אריה של רכבת ישראל.

בני ברק:

  1. גשר אם המושבות (שתי כניסות ויציאות) – שכונת קרית הרצוג, מגדל אדגר. (תת-קרקעית)
  2. אהרונוביץ (שתי כניסות ויציאות) – לשכת האוכלוסין וההגירה, מיון טרם – איכילוב. (תת-קרקעית)
  3. בן גוריון (שתי כניסות ויציאות) – שלישות רמת גן, מגדלי ב.ס.ר, מגדל הכשרת היישוב. (תת-קרקעית)

רמת גן:

  1. ביאליק (שלוש כניסות ויציאות) – קניון ביאליק, כיכר רמב"ם. (תת-קרקעית)
  2. אבא הלל (שלוש כניסות ויציאות) – מכללת שנקר, מתחם הבורסה. (תת-קרקעית)

תל אביב-יפו:

  1. ארלוזורוב (שתי כניסות ויציאות) – תחנת רכבת ישראל סבידור מרכז, מסוף 2000, דרך מנחם בגין. (תת-קרקעית)
  2. שאול המלך (שלוש כניסות ויציאות) – הקריה, תחנת רכבת "השלום", מגדלי עזריאלי, איכילוב. (תת-קרקעית)
  3. יהודית (ארבע כניסות ויציאות) – מתחם שרונה, קניון TLV, גשר יהודית, קריית הממשלה. (תת-קרקעית)
  4. קרליבך (שלוש כניסות ויציאות) – מגדל סונול, מגדלי לוינשטיין, מגדלי אקרו, מגדלי רובינשטיין. (תת-קרקעית)
  5. אלנבי (שלוש כניסות ויציאות) – מגדל אלרוב, שדרות רוטשילד, מגדל ציון. (תת-קרקעית)
  6. אליפלט – מתחם התחנה, שכונת נווה צדק, פארק המסילה. (תת-קרקעית)
  7. שלמה – מגדל השעון, תיאטרון גשר, יפו העתיקה.
  8. איצטדיון בלומפילד – אצטדיון בלומפילד, שוק הפשפשים.
  9. ארליך – המכללה האקדמית תל אביב-יפו, בית מזרח מערב.
  10. איסקוב
  11. הבעש"ט – בית החולים וולפסון.
  12. מחרוזת

בת ים:

  1. העצמאות – מרכז העיר בת ים.
  2. רוטשילד
  3. ז'בוטינסקי
  4. בלפור
  5. בנימין
  6. יוספטל – קניון בת ים.
  7. כ"ט בנובמבר – אזור תעשיה בת ים.
  8. העמל – טרמינל עיצוב, היכל המשפט.
  9. הקוממיות – אצטדיון בת ים

שעות הפעילות

בשעון הקיץ, הרכבת תפעל משעה 5:40 בבוקר בימי ראשון עד שישי, כאשר הרכבת האחרונה תצא בין השעות 22:12 עד 23:21 והרכבת צפויה לסיים את פעילותה בשעה 1 אחר חצות. בימי שישי וערבי חג הרכבת האחרונה תצא בין 15:49 ל-16:46, תלוי בתחנת המוצא.

במוצאי שבת שעות הפעילות יהיו מצומצמות בתדירות נמוכה ויחלו ב-21:30 כשהרכבת האחרונה תצא ב-22:30 מבת ים לפתח תקווה, ב-22:13 מפתח תקווה לבת ים, 23:14 מקריית אריה בפתח תקווה לבת ים, ו-23:19 מתחנת אליפלט בתל אביב לקריית אריה בפתח תקווה. (פירוט השעות המלא בתחתית הכתבה)

תיקוף הנסיעה והעלות

עלות הנסיעה תהיה דומה לנסיעות באוטובוס –  5.5 שקלים עד למרחק של 15 קילומטר, כאשר ההסכמה הנוכחית בין משרד התחבורה למשרד האוצר היא שב-2025 המחיר יתייקר, מעבר לעלות הנסיעות בשאר כלי הרכב ויעמוד על 8 שקלים.

משתמשי אפליקציות ישלמו עד 12 שקלים לנסיעות מרובות באותו יום כאשר נסיעה בודד לאורך כל הקו תעלה 12 שקלים.

תיקוף הנסיעה ברכבת הקלה יאפשר נסיעות המשך באוטובוסים של עד 90 דקות ממועד התיקוף.

לא ניתן לתקף את הנסיעה על גבי הרכבת, אלא רק בטרם העלייה אלייה. משתמשי כרטיס הרב-קו יתקפו את הכרטיס בעמדת תיקוף שממוקמת בתחנה העילית, או שיעברו דרך שער תיקוף כמו ברכבת ישראל בתחנות התת-קרקעיות, בו גם יתקפו בעלי האפליקציות.

בשונה מאוטובוסים, תיקוף באפליקציות לא ייעשה דרך סריקת קוד QR , אלא באפליקציה עצמה תוך בחירת האפשרות "דנקל". האפליקציה תפיק קוד QR  בו משתמשים גם לעליה וגם לירידה בתחנה תת-קרקעית ומשמש לביקורת אצל פקחי הנסיעה במהלכה. אם התיקוף נעשה בתחנה בה אפשרי לנסוע יותר מ-15 קילומטר, המשתמש יבחר את תחנת הירידה ויחוייב בהתאם.

 

בחלק מהתחנות הותקנו מכונות כרטוס שמאפשרות גם הטענה של רב-קו בכרטיס אשראי, תיקוף רב משתתפים ורכישת רב-קו אנונימי.

חווית הנסיעה

התחנות התת-קרקעיות כוללות כעת תאי שירותים – 1 לגברים ו2 לנשים, וכוללות מיזוג אוויר. הכניסה ויציאה מהן היא באמצעות מכשירי תיקוף כמו ברכבת ישראל, אליהן ניצן להצמיד את כרטיס הרב-קו או לסרוק קוד באפליקציית נסיעות. אין בתחנות אלו ספסלים לישיבה.

בשלב זה, תדירות הרכבות תהיה נסיעה בכל 6 דקות בחלק התת-קרקעי והיא תגיע למהירות ממוצעת של כ-30 קמ"ש בלבד. ניתן לחוש בבלימה ובהאצה בעיקר בחלק העילי, כאש בחלק התת-קרקעי היא חלקה יותר. בעוד כשנה, הרכבת אמורה לעלות לתדירות של רכבת בכל 90 שניות בחלק התת-קרקעי ולהתקצר לטווח של 3.5 דקות לכל התחנות.

בכל רכבת ניתן להכיל עד 450 נוסעים, כשחלקם בעמידה. בחודש הראשון להפעלה יעמדו דיילים לרשות הנוסעים כדי להקל את ההתמצאות בשירות החדש.

שעות הפעילות המפורטות לפי תחנת מוצא

תחנת הקוממיות בת ים לפתח תקווה
ימים ראשון עד חמישי, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה 22:34
ימי שישי וערבי חג, רכבת ראשונה 05:40 בבוקר, רכבת אחרונה 16:06
מוצ"ש, רכבת ראשונה 21:30, רכבת אחרונה 22:30.

תחנות פתח תקווה (שנקר, שחם, בילינסון, דנקנר, קרול פינסקר ותחנה מרכזית פתח תקווה  CBS)
ימים ראשון עד חמישי, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה מוצא 22:12
ימי שישי וערבי חג, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה 15:49
מוצ"ש רכבת ראשונה 21:30 רכבת אחרונה 22:13.

תחנות פתח תקווה (CBS  תחנה מרכזית פ"ת לבת ים)
ימים ראשון עד חמישי, רכבת ראשונה  05:40, רכבת אחרונה 22:11
ימי שישי וערבי חג, רכבת ראשונה 05:40 בבוקר, רכבת אחרונה  15:19
מוצ"ש רכבת ראשונה 21:30, רכבת אחרונה 22:15.

תחנת קריית אריה לתחנת אליפלט תל אביב- יפו
ימים ראשון עד חמישי, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה 23:21
ימי שישי וערבי חג, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה 16:13
מוצ"ש רכבת ראשונה 21:30, רכבת אחרונה 23:14.

תחנת אליפלט לתחנת קריית אריה פתח תקווה
ימים ראשון עד חמישי, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה 23:21
ימי שישי וערבי חג, רכבת ראשונה 05:40, רכבת אחרונה 16:46
מוצ"ש רכבת ראשונה 21:42 רכבת אחרונה 23:19.

ניתן להתעדכן בשעות הפעילות העדכניות באתר הדנקל

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!