דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרה ופלילים

כתבי אישום נגד ראש מועצת ראמה ובנו בפרשת שוחד וסחיטה באיומים

ראש המועצה שאוקי אבו לטיף מואשם בסיוע לסחיטה באיומים, מרמה והפרת אימונים ושיבוש מהלכי משפט | הפרקליטות: "שאוקי עמד בקשר עם גורמים עברייניים אלימים אשר ביצעו מקרי אלימות שכללו ירי והצתות לעבר בתי מגורים" | ראזי אבו לטיף, מואשם שתקף וסחט באיומים קבלן מאזור ראמה שהיה חייב כספים לאביו

ראש מועצת ראמה, שאוקי אבו לטיף (צילום ארכיון: מארק ניימן / לע"מ)
ראש מועצת ראמה, שאוקי אבו לטיף (צילום ארכיון: מארק ניימן / לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז צפון (פלילי) הגישה היום (חמישי) הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה כתבי אישום נגד ראש מועצת ראמה, שאוקי אבו לטיף, ובנו ראזי אבו לטיף, בפרשה של סחיטה באיומים וקבלת שוחד. השניים מואשמים שהשתמשו במוניטין של קרובי משפחתם האחים אבו לטיף, שידועים כראשי ארגון פשיעה גדול באזור הצפון, לצורך התערבות בסכסוכי עבריינים, סחיטה וגביית חובות, וכן שגרמו לירי לעבר בתים ולהצתת רכוש. בכתב האישום נאשם נוסף, האדי גזאוי, לו מיוחסת עבירת סחיטה באיומים.

ראש המועצה שאוקי אבו לטיף מואשם בסיוע לסחיטה באיומים, מרמה והפרת אימונים ושיבוש מהלכי משפט. לפי כתב האישום, הוא סייע לסוחטים לגבות מאות אלפי שקלים כ'דמי סחיטה' מקורבנות אשר חיו תחת פחד ואימה בגין מקרי ירי והצתות אשר בוצעו על בתיהם, ועל העסק שבבעלותם. כתב האישום נגדו הוגש על דעת פרקליט המדינה עמית איסמן.

לפי כתב האישום, שאוקי אבו לטיף היה מודע למוניטין של קרובי המשפחה שלו האחים אבו לטיף, ועשה שימוש במוניטין זה לצורך התערבות בסכסוכים בין עבריינים. כמו כן על רקע מעמדו וקשריו עם האחים אבו לטיף, אנשים פנו אליו כדי שיסייע להם בהסדרת סכסוכים וגביית חובות.

במקרה שמפורט בכתבי האישום, בדצמבר 2021 ובמשך חודשיים לאחר מכן הגיעו אנשים שזהותם אינה ידועה לפרקליטות למפעל באזור ראמה איימו על המאבטח במפעל, הציתו את הכניסה למפעל וירו על המפעל. בהמשך פוצצו רימון הלם, וביצעו ירי על בתי הבעלים של המפעל. הבעלים ובני משפחותיהם חשו פחד לחייהם, וסברו כי ישנו גורם עלום אשר מצפה מהם לתשלום, ועד שלא יסדירו זאת, אירועי האלימות כלפיהם יימשכו. הנאשם האדי  גזאווי פנה לבעלי המפעל והציע להם לקשר בינם לבין הגורמים שעומדים מאחורי מעשי האלימות. הבעלים נענו להצעתו, והוא דרש תשלום בסך של 400 אלף שקל עבור הפסקת אירועי האלימות. הבעלים של המפעל העבירו לגזאווי את סכום הכסף, אותם הם גייסו בסיוע של חברים ובני משפחה.

לאחר שלא נפסק הירי על בעלי המפעל, לאורך כל תקופת אירועי האלימות והסחיטה, סברו בעלי המפעל כי ייתכן שהאירועים מבוצעים על ידי האחים אבו לטיף או מי מטעמם. בשל הקרבה של ראש המועצה שאוקי אבו לטיף לאחים אבו לטיף, ובשל תפקידו כראש מועצת ראמה, פנו אליו בעלי המפעל מספר פעמים בבקשה לסייע להם להפסיק את אירועי האלימות. בעלי המפעל פנו גם לנכבדים מהכנסייה האורתודוקסית, על מנת שיפנו אף הם לשאוקי אבו לטיף כדי שזה יסייע להם לפתור את העניין.

שאוקי אבו לטיף הבטיח להם שהוא ידבר עם בן דודו, לטיף אבו לטיף, מראשי ארגון הפשיעה. מספר ימים לאחר מכן, קיבל אחד הבעלים שיחת טלפון מאדם שזהותו אינה ידועה לפרקליטות, במסגרתה התבקשו בעלי המפעל לשלם 3.5 מיליון שקלים ואם לא "נוריד את הבן שלך".

בהמשך קבעו נכבדים מהכנסייה האורתודוקסית פגישה עם שאוקי אבו לטיף בלשכתו במועצה, ושם מסר להם שהוא שמע מלטיף בפגישה בטורקיה, לפיהם על אף שהחוב המקורי היה גבוה יותר, הרי שהסוחטים נכונים ל"הנחה" לסכום של מיליון שקלים וזאת בגין "ההוצאות" שהיו להם על עצם ביצוע מעשי האלימות והסחיטה. לאחר הפגישה הזו סיכמו בעלי המפעל עם הסוחטים שדמי הסחיטה בסך מיליון שקלים ישולמו ב-20 תשלומים חודשיים. לאחר משא ומתן שניהל שאוקי אבו לטיף עם הסוחטים, נפרס תשלום דמי הסחיטה ל-25 תשלומים לבקשת בעלי המפעל.

לאחר מספר ימים הגיע בעליו של המפעל ללשכתו של ראש המועצה שאוקי אבו לטיף במועצה המקומית ומסר לו 25 צ'קים, כל אחד על סך של 40 אלף שקלים. כעבור מספר ימים נוספים הגיע בעליו של המפעל ללשכת ראש המועצה והעביר לו את התשלום הראשון של דמי הסחיטה, על סך 40 אלף שקלים במזומן. אבו לטיף בתמורה השיב את הצ'ק, וכך היה במשך שבעה חודשים. התשלומים נפסקו לאחר שהנאשם נעצר.

בבקשת המעצר עד תום ההליכים הוסיפו עורכי הדין מפרקליטות צפון: "הנאשם שאוקי  אבו לטיף עמד בקשר עם גורמים עברייניים אלימים אשר ביצעו מקרי אלימות שכללו ירי והצתות לעבר בתי מגורים ובית עסק בשישה מועדים שונים במשך תקופה של כחצי שנה… מציאות בה אנשים תמימים נסחטים באכזריות על לא עוול בכפם על ידי עבריינים ומשפחות פשע אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם קיומו של שלטון החוק ומשילות מדינתית…נוכח היקף התופעה וחומרתה, המבקשת סבורה שיש לתת משקל בכורה לשיקולי מסוכנות בתיקים אלה, ובהיעדר נסיבות יוצאות מן הכלל, להוביל למעצר עד תום ההליכים מאחורי סורג ובריח".

בכתב האישום נגד ראזי אבו לטיף, בנו של שאוקי, הוא מואשם תושב ראמה בגין סחיטה בכוח, סחיטה באיומים, תקיפה הגורמת חבלה של ממש ושיבוש מהלכי משפט.

לפי כתב האישום, בטרם התמנה שאוקי אבו לטיף לראשות המועצה, היה לו עסק לאספקת חומרי בניין. במסגרת עסקיו, נהג קבלן מאזור ראמה לרכוש מהעסק של שאוקי חומרי בניין. בעקבות קשיים כלכליים שנקלע אליהן הקבלן נצבר נגד הקבלן חוב בבית העסק של שאוקי על סך של 480 אלף שקלים. בשנת 2011 נבחר שאוקי אבו לטיף לראשות מועצת ראמה וניהול העסק עבר לבנו הבכור תאיר.

על רקע החוב לשאוקי אבו לטיף, במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה בין השנים 2012-2013, פנה אחד מהאחים אבו לטיף לקבלן בהצעה לפיה הקבלן ייגש למכרז בניית אולם ספורט בכפר ראמה, ומהכסף שהוא יקבל תמורת העבודה ישלם את החוב לשאוקי אבו לטיף. על מנת שיעמוד בתנאי המכרז, העבירו האחים אבו לטיף לקבלן 500 אלף שקלים לצורך קבלת ערבות בנקאית.

בהתאם לסיכום שהיה בין הקבלן לאחים אבו לטיף, מתקבולי הפרויקט הקבלן היה אמור להחזיר את החוב לשאוקי, את החוב עבור הערבות הבנקאית לאחים אבו לטיף, והיתרה מהתקבולים תתחלק שווה בשווה בין הקבלן לאחים אבו לטיף. לבסוף ביצע הקבלן את הפרויקט לבניית אולם הספורט כקבלן משנה עבור הקבלן שזכה במכרז. בסופו של דבר תשלום על הבנייה אותה ביצע הקבלן הועבר לידי האחים אבו לטיף על סך של כמיליון וחצי שקלים. בכך סבר הקבלן שהחוב שלו כלפי האחים אבו לטיף וכלפי שאוקי נסגר.

בכתב האישום נטען שבספטמבר 2019 גמלה בליבו של ראזי אבו לטיף החלטה לדרוש את החוב לשאוקי באיומים ובכוח. הנאשם התקשר לקבלן ודרש ממנו את תשלום החוב לשאוקי, הקבלן ביקש מהנאשם שיפנה לדודו נידאל אבו לטיף כדי לאמת את החזר ההלוואה. עוד באותו היום הגיע ראזי לביתו של הקבלן, הנאשם יצא מהרכב וניגש לבנו של הקבלן ואיים עליו באומרו שאם אביו לא ישלם את החוב יירו על ביתו ואף הדגים תנועות של ירי בידיו. במהלך חודש פברואר 2020, הגיע שוב הנאשם לביתו של הקבלן והיכה אותו. בהמשך, בוצע ירי לעבר ביתו ורכבו של הקבלן בשני אירועים וגם בחודשים אחרי הושלך מטען לעבר ביתו של הקבלן.

בתחילת חודש יוני 2022, כאשר עבד בנו של הקבלן על מחפרון, ניגש אליו ראזי אבו לטיף הכה אותו תוך שהוא אומר לו שעליו ועל משפחתו לשלם לו כסף ושהוא רוצה את הבית שלהם. עוד אמר הנאשם למתלונן "שאימא שלך ואחותך ייצאו מהבית ויישנו בכביש". במהלך חודש ספטמבר 2022, קיבל המתלונן פניות מצד אנשים שטענו בפניו שגורמים מצד משפחת אבו לטיף העבירו להם מסר לפיו על הקבלן למכור את ביתו לגורם מצד משפחת אבו לטיף תמורת שני מיליון שקלים זאת על אף שהבית שווה כ-4.5 מיליון שקלים. על רקע מעשי הסחיטה, הקבלן לא דחה על הסף הצעות אלה ואף הסכים שתיערך שמאות לבית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!