דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מחאה על התנהלות הפרקליטות בפרשת מותו של רפאל אדנה בן ה-4; הפרקליטות: "הטענות לאפליה חסרות בסיס"

הפרקליטות הודיעה למשפחה שהנהגת החשודה בגרימת התאונה בה נהרג אדנה ז"ל תואשם בהפקרה ולא בהריגה, ובהמשך הודיעה שלא תועמד לדין כלל | לאחר ימים של מחאה נרחבת ברשתות אמרו בפרקליטות שהנהגת תועמד לדין, והדגישו: "התבצעה חקירה יסודית ומעמיקה"

רפאל אדנה ז"ל (צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
רפאל אדנה ז"ל (צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
יהל פרג'

רפאל אדנה ז"ל היה רק בן 4 כשנהרג מפגיעת רכב, עת חצה עם סבו את שדרות בן גוריון בנתניה ב-6 במאי השנה. שלושה חודשים לאחר מותו, קהילת יוצאי אתיופיה בישראל סוערת בטענה לניסיון טיוח של המקרה על רקע עדתי. בפרקליטות מכחישים בתוקף את הטענות לאפליה עדתית, טוענים שהתבצעה חקירה יסודית ואומרים שהנהגת תועמד לדין.

אדנה הקטן נפצע קשה מפגיעת הרכב, וכעבור שמונה ימים מת מפצעיו בבית החולים לניאדו בעיר. הרכב שפגע בו נמלט ממקום התאונה, ובבוקר שלמחרת התאונה עצרה המשטרה את ד"ר היידי פסלר ואמה, קרול פסלר, בחשד למעורבות בתאונה, לרבות חשד לשיבוש והעלמת ראיות, באמצעות ניסיון לתקון את הרכב במוסך לאחר התאונה.

בתחילת השבוע עדכנה עורכת הדין של המשפחה, רוני אלוני סדובניק, שהפרקליטות הודיעה למשפחה שהנהגת החשודה בפגיעה לא תואשם בהריגה. לאחר מכן קיבלה המשפחה הודעה נוספת על סגירת התיק, הודעה שלפי הפרקליטות מקורה בטעות.

"פרקליטות מחוז מרכז (פלילים) הזמינה אותנו בשבוע שעבר (שלושה חודשים לאחר הארוע) לפגישת עדכון בעניין סטטוס תיק תאונת ״פגע וברח״ בה נהרג רפאל אדנה ז״ל בן 4 במותו", כתבה אלוני סדובניק, "והסבירו למשפחה המרוסקת שהם לא יאשימו את הנהגת בהריגה אלא 'רק' בעבירת ההפקרה … והנה, שבוע לאחר הפגישה, שלחו לנו הודעה כתובה קצרה קרה, פוגענית ומשפילה ללא כל הסבר- הוחלט לסגור את התיק ללא שום כתב אישום".

לאחר כמה ימים כתבה אלוני סדובניק: "הפרקליטות מעדכנת כרגע עיתונאים שההודעה שנמסרה למשפחה במערכת מנ״ע היא טעות ולא הוחלט עדיין על סגירת התיק".

המידע המוטעה, החלקי והסותר שהעבירה הפרקליטות למשפחה ולתקשורת תרם לתחושה הקשה של טיוח המקרה בסביבת משפחתו של אדנה ז"ל, ובקרב פעילות ופעילים חברתיים בעיקר מהעדה האתיופית. גם היותה של הדורסת אישה אמידה ממוצא אשכנזי, בעוד אדנה ז"ל ממוצא אתיופי, מדגישים את האפשרות והתחושה של אי-צדק ועמידת המערכת לצד החזקים.

ברשתות החברתיות פורסמו מאות סרטונים והתייחסויות בהן תובעים הגולשים 'צדק לרפאל', טוענים לאפליה וגזענות מצד המדינה משום שרפאל הוא בן למשפחה מהעדה האתיופית, קושרים מקרה זה לאירועים אחרים של גזענות והתייחסות מקלת ראש בחייהם של בני ובנות העדה, ודורשים שהאמת תצא לאור. אתמול (רביעי) התקיימו שתי הפגנות מתחת לביתה של פסלר, כשהמוחים קוראים "צדק לרפאל".

בעקבות המחאה והביקורת פרסמו בפרקליטות הודעה בנסיון להרגיע את השטח, בה הדגישו שהכוונה היא להעמיד את הנהגת לדין, אך על עבירת הפקרה ולא הריגה. "בעקבות פניות כתבים הרינו להבהיר כי בכוונתנו להעמיד לדין בעבירת הפקרה את הנהגת שהייתה מעורבת בתאונת הפגע וברח בה נהרג רפאל אדנה ז״ל בן ה-4 בנתניה, בכפוף לשימוע שייערך לה. בנוסף הוחלט על סגירת התיק כנגד החשודה שלא נהגה ברכב.

"יובהר כי התיק לא נסגר. הפרקליטות נמצאת בקשר רציף עם הוריו של הילד שנהרג בתאונה, ולאחרונה נפגשו הפרקליטים עם המשפחה ובא כוחם, ועדכנו אותם בכל הפרטים. אנו מבקשים לחזק את ידי המשפחה, הפרקליטות תמשיך ללוות ולעדכן אותם לכל אורך ההליך".

בהודעה נוספת של הפרקליטות הכחישו בתוקף את הטענות לאפליה עדתית. "בתיק התבצעה חקירה יסודית ומעמיקה, וההחלטות התקבלו באופן ענייני בהסתמך על הראיות בלבד, כפי שנעשה בכל תיק. מטבע הדברים, היות ומדובר בהליך מתנהל, לא נוכל לפרט לעומקן של ראיות. עם זאת, נציין כי אין ראיות המלמדות על שיבוש הליכי משפט או על מעורבותה של היידי פסלר באירוע.

"אנו מצרים על כך שנטענות טענות חסרות בסיס, לפיהן נעשה ניסיון לגמד או להקל ראש בעבירות המיוחסות לנהגת בשל מוצאה של משפחת המנוח. הפרקליטות משתתפת בצערה של המשפחה, ותמשיך ללוות אותם באופן הדוק ומשתף כפי שנעשה עד כה."

בתשובה לשאלת 'דבר' הדגיש גורם בפרקליטות כי חרף העובדה שמקום התאונה מצולם, אין תיעוד מצולם של התאונה.

מטעמה של עו"ד אלוני סדובניק נמסר: "בהחלט הגיעה העת להחמיר מאד את הענישה על תאונות פגע וברח ולהקל את דרך ההוכחה הפלילית כך שנהג שהרגיש כי פגע בדבר יחוייב לעצור ולבדוק במה פגע ואם נזקקת עזרתו. עבירת פגע וברח חייבת להיות עבירת תוצאה וללא צורך להוכיח כוונה לברוח ולהפקיר- עצם המעשה מעיד על עצמו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!