דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בלי תקצוב למכינות האקדמיות: הממשלה אישרה את תכנית החומש החדשה למזרח ירושלים, שהוגדלה ב-50%

שר האוצר סמוטריץ' עיכב את התכנית עקב התנגדותו לתקצוב המכינות, וכעת התקציב בסך 200 מיליון שקלים יופנה ל"תעסוקה איכותית" | התכנית מתמקדת בעידוד המעבר לתכנית לימודים ישראלית בבתי הספר, בפיתוח תשתיות ובהגדלת תקציבי השיטור

ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) עם השר לירושלים ומורשת מאיר פרוש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש עיריית ירושלים משה ליאון בהצגת תכנית החומש השנייה למזרח ירושלים (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) עם השר לירושלים ומורשת מאיר פרוש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש עיריית ירושלים משה ליאון בהצגת תכנית החומש השנייה למזרח ירושלים (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
יניב שרון

הממשלה אישרה היום (ראשון) את תכנית החומש החדשה למזרח ירושלים (2023-2028). התכנית שאושרה לא כללה את פרק ההשכלה הגבוהה, בסך 200 מיליון ש"ח שיועדו רובם למכינות ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב לתקצב. במקביל נוסף לתכנית תקציב בסכום זהה ל"תעסוקה בפריון גבוה", שמנגנוני היישום שלו ייקבעו על ידי צוות שמשרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה אינם שותפים בו.

תקציב תכנית החומש הנוכחית הוגדל בכ-50% לעומת התכנית הקודמת שאושרה ב-2018, ועומד על כ-3.1 מיליארד שקלים. דגשים משמעותיים בתכנית הנוכחית מתמקדים בעידוד המעבר לתכנית הלימודים הישראלית ובשיפור התשתיות ותקצוב הביטחון האישי, לעומת ירידה בנושא עידוד התעסוקה.

עלייה משמעותית בתקציב החינוך

פרק החינוך, שתוקצב ב-800 מיליון שקלים, מתמקד בהעלאת מספר התלמידים הלומדים את תכנית הלימודים הישראלית בכלל בתי-הספר. מדד נוסף שהוצב לסעיף זה הוא העלאת שיעור הזכאים לתעודת בגרות ישראלית. שני דגשים נוספים בפרק הם החינוך הטכנולוגי והחינוך הבלתי-פורמלי. בתכנית החומש הקודמת, פרק החינוך עמד על 445 מיליון שקלים.

תלמידים בבית הספר הערבי בשכונת בית חנינא בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90)
תלמידים בבית הספר הערבי בשכונת בית חנינא בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90)

התכנית לא כוללת תקציבים לעידוד השכלה גבוהה, שעמדו בתכנית הקודמת על 275 מיליון שקלים. בפרק החינוך מוזכר תחום של העלאת הזכאות לתעודת בגרות איכותית המאפשרת קבלה להשכלה הגבוהה, כולל העלאת מספר הלומדים במוסדות הכנה לאקדמיה, אך יעדי הפרק הזה נוגעים רק לתלמידי תיכון והמועצה להשכלה גבוהה אינה שותפה במנגנון היישום שלו.

קיצוץ עמוק בתקציבי התעסוקה והפיתוח הכלכלי

פרק התעסוקה והפיתוח הכלכלי מתוקצב בתכנית ב-47.75 מיליון שקלים. הפרק מתמקד בהכשרה, ובמסגרתו הצעה להקמת שני בתי ספר טכנולוגיים נוספים עד 2028, ותגבור ההכשרות של שירות התעסוקה והאוריינות הטכנולוגית. במסגרת פרק זה יוקם צוות שיבחן את לימודי העברית כחלק מקידום התעסוקה בשכר גבוה.

בתכנית הקודמת, חלק התעסוקה תוקצב בסכום גבוה משמעותית, שעמד על 227 מיליון שקלים. החלק עסק בעיקר בהגדלת ההשתתפות של נשים ערביות ממזרח ירושלים בשוק התעסוקה, כך ששיעור התעסוקה שלהן יעמוד לפחות על 75% משיעור התעסוקה של כלל הנשים הערביות. חלק הפיתוח הכלכלי עסק בבינוי מעונות יום, הגדלת תקני העובדים הסוציאליים ומניעת נשירה של ילדים ממערכת החינוך.

הגדלה משמעותית של התקציב לתשתיות ולדיור

בפרק התשתיות, 350 מיליון שקלים יוקדשו להתאמת כבישים, ו-386 מיליון יושקעו במחלף עיסאוויה, מחלף עטרות וכביש הטבעת המזרחי, אך לעומת ההשקעות בתשתיות כבישים, רק 40 מיליון שקלים יושקעו בתחבורה ציבורית. בתכנית החומש הקודמת, הושקעו 585 מיליון שקלים בתחום התחבורה, לעומת 766 מיליון השקלים בתכנית הנוכחית.

עוד בפרק התשתיות, 14 מיליון מיועדים לקידום אנרגיה מתחדשת, 3 מיליון לשיפור מערכת החשמל ו-40 מיליון שקלים לשיפור והרחבה של מערכת הביוב.

שכונת שועפט במזרח ירושלים. (צילום: Shutterstock)
שכונת שועפט במזרח ירושלים. (צילום: Shutterstock)

32 מיליון יוקדשו להגדלה של היצע הדירות ב-2,000 דירות מדי שנה. ו-100 מיליון שקלים מיועדים לבניית שני מבני ציבור ולהרחבתם של שניים נוספים. סעיף הבריאות תוקצב ב-98.5 מיליון ש"ח בדגש על טיפות חלב ובריאות הציבור. סעיף הרווחה תוקצב ב-120 מיליון שקלים, בדגש על הגדלת ושימור של מספר עובדי הרווחה במזרח ירושלים.

לתחום הביטחון האישי יועדו 120 מיליון ש"ח שיעקרם מופנה להקמת ותגבור נקודות משטרה בשכונות מזרח העיר בדגש על ג'בל מוכבר ופריסת מצלמות במרחב הציבורי.

התקציב הכולל של ההחלטה, 3.1 מיליארד שקלים, בנוי מתקציב של משרד האוצר, משרדי הממשלה השונים ועיריית ירושלים. הפיקוח על ביצוע התכנית יהיה בידי המשרד לירושלים ומסורת ישראל, זאת על ידי הקמת ועדת היגוי שהרכבה: מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, נציג משרד רה"מ, ראש אגף התקציבים באוצר, החשב הכללי ומנכ"ל עיריית ירושלים.

בארגון 'עיר עמים' בירכו על התכנית, אך ביקרו את ביטול התקציב למכינות הקדם אקדמיות: "מזרח ירושלים הוזנחה במשך מעל 50 שנים, וטוב שכעת מתקבלת החלטת המשך לצמצום הפערים הכלכליים חברתיים הקשים. יש בהחלטה חלקים פוליטיים משילותיים כוחניים, אך ניכר בחלקים ממנה כי היה קשב לביקורת מקצועית. לכן טוב שנוספה כעת התייחסות לצורך הקיומי של התושבים בתכנון למגורים, וכן השקעה ראויה בתחומים כמו 'תרבות קהילה ופנאי' ו'יוזמות מקומיות'.

"לצד סעיפים כאלו, קשה לראות את כניעת הממשלה לשר האוצר ומחיקת פרק ההשכלה הגבוהה, וכן את תוספת פרק הביטחון האישי בהשראתו של בן גביר, שמעניקה למדינה עוד כלים להגברת הפיקוח והמעקב אחר תושבי מזרח ירושלים. בין שתי מגמות סותרות אלו ניצבת ירושלים, שאפשר להמשיך ולהגביר בה צעדים כוחניים קורעים, אל מול ירושלים שמשוועת לצמצום הפערים ולחיים ראויים בביתם של שני העמים החיים בה".

הצלחה גדולה מהצפוי בתכנית הקודמת

בחמישי האחרון פרסם המשרד לירושלים ומסורת ישראל דו"ח ביצוע של החלטה 3790, תכנית החומש הקודמת למזרח ירושלים. על-פי הדו"ח תכנית החומש נחלה הצלחה בקידום התעסוקה ושיעור ההשתתפות בהכשרות השונות עלה מעבר למצופה. כ-15 אלף אנשים מדי שנה השתתפו בתוכניות הרווחה השונות שהופעלו במסגרת תוכנית החומש.

בתחום החינוך הוקמו 309 קבוצות ללימודי עברית בבתי הספר העל-יסודיים. 132 קורסים טכנולוגיים יצאו לדרך, 24 אלף תלמידים השתתפו בחוגים, הוקמו כ-250 מרכזי למידה ליסודי, פעלו 875 קבוצות בתוכנית העצמה לבני נוער, הוקמו 155 מרכזי למידה והעשרה למקצועות ליבה – על יסודי. גם במעטפת מערכת החינוך, העסקת פסיכולוגים וליווי צוותי ההוראה וכן בחינוך הבלתי פורמלי חלה התקדמות. 44 מבני חינוך פותחו במהלך תכנית החומש.

ב-50% מבתי הספר הרשמיים קיימת תוכנית לימודים ישראלית. כמות הלומדים את התוכנית הישראלית מכלל תלמידי כיתות א' במזרח ירושלים גדלה פי 3 מאז תחילת תוכנית החומש.

"הנתונים מדברים בעד עצמם, עמדנו יחד עם השותפים שלנו בהצלחה מרובה במרבית המשימות, ולפעמים גם חצינו את רף ה-100% מתוך היעד", אמרה סמנכ"לית משרד ירושלים ומסורת ישראל, לירון יפלח, שניהלה ופיקחה על יישום התוכנית מאז אישורה בשנת 2018. "למרות מגפת הקורונה, הצלחנו להתאים את סעיפי התוכנית להתפתחויות ולהמשיך ולשרת את תושבי מזרח ירושלים בכל מצב".

"הצלחת התוכנית ניכרת בכל התחומים", אמר מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, יו"ר הוועדה המתמדת ליישום התוכנית, אסף יזדי. "זאת תודות לעשייה הענפה ולשיתופי הפעולה המעולים של כלל השותפים, בראשם עיריית ירושלים ומשרד האוצר, כמו גם משרדי הממשלה השונים שמובילים, כל אחד בתחומו, את ביצוע סעיפי התוכנית".

"התכנית מעניקה לתושבי מזרח העיר סיכוי שווה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "ממשלת ישראל תומכת בעיר ירושלים על כל חלקיה וגאה בהצלחתה של תכנית החומש הקודמת למזרח העיר. כמו בתכנית הקודמת, גם בתכנית החומש שתאושר בישיבת הממשלה הקרובה וביתר שאת ותקציב נמשיך את חיזוקה ואיחודה של ירושלים ואת התמיכה בתושבי מזרח ירושלים עם הפקות הלקחים והתיקונים הנדרשים לייעול ושיפור התקצוב. חיזוק ופיתוח חלקה המזרחי של ירושלים הוא אינטרס ישראלי וציוני. אני מודה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, ולראש העיר ירושלים, משה ליאון, על שיתוף הפעולה"

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "בימים אלו אנו יוצאים לדרך עם תוכנית החומש החדשה, לשנים 2024-2028, עם הגדלה של 50% בתקציב שעלה ל-3.1 מיליארד שקל, סכום השקעה חסר תקדים להחלטה אחת בירושלים בכלל ובמזרח ירושלים בפרט. בתוכנית החדשה, לצד המשך התוכניות המצליחות הקיימות, אנו מתייעלים ומשתפרים, עם דגשים מתוקנים והיבטים נוספים בהם נשקיע בחמש השנים הקרובות".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "סיכום תכנית החומש הוא רגע מכונן ומיוחד עבורי שמרכז לתוכו עבודה מאומצת של 5 שנים. תכנית החומש למזרח ירושלים הינה תכנית חשובה שמעניקה לתושבי המזרח סיכוי שווה להשתלב בחברה. הפעולות שעשינו בחמש השנים האחרונות היוו התחלה של תהליך שבכוונתנו להמשיך בחמש השנים הבאות ואף להגביר מאמצים. אני מברך את כל השותפים ומודה להם בשם תושבי ירושלים על הנכונות והסיוע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!