דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי הקולנוע והטלוויזיה לשר קרעי: חוק השידורים יפגע בתקצוב וההשקעה בהפקות מקור ישראליות

בנייר עמדה שנשלח למשרדי התקשורת והמשפטים, הצביעו בארגון אקט על כך שהחוק מאפשר הורדה גורפת של שיעור ההשקעה של הגורמים הגדולים והמפוקחים ביצירות | עוד נכתב כי העובדים ״לא יהססו לפעול בכל הכלים כדי למנוע פגיעה במטה לחמם של אלפי משפחות״

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אקט, ארגון עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל, מתריע מפני פגיעה בתקצוב וההשקעה בהפקות מקור ישראליות בעקבות הצעת חוק השידורים שמקדם שר התקשורת שלמה קרעי. בעקבות כך, חוששים בארגון מפגיעה בעובדי התעשייה בישראל.

בנייר עמדה שנשלח למשרדי התקשורת והמשפטים, הצביעו בארגון על כך שהתזכיר מאפשר הורדה גורפת של שיעור ההשקעה של הגורמים הגדולים והמפוקחים ביצירה מקורית ישראלית. כך למשל, בעוד שהערוצים הישראליים נדרשים כיום להשקיע 15% מהכנסתם מאספקת תכנים בהפקות מקומיות – על פי התזכיר יידרשו בעתיד להשקעה של 6-12% בלבד (בהתאם לגודל). ספקי התוכן הגדולים והבינוניים נדרשים כיום להשקיע מינימום של 8% מהכנסתם מאספקת תכנים בהפקות מקומיות – אך על פי התזכיר יידרשו להשקעה של 2-4% בלבד.

לצד זאת טוענים באקט כי תזכיר החוק נותן פטור דה פקטו למגוון ספקי תוכן וערוצים שיוגדרו 'קטנים' מחובת השקעה בהפקות מקומיות. גם ביטול החובה ללוח שידורים הכולל לפחות 40% הפקות מקומיות, מאיים לדבריהם על תעשיית הקולנוע והטלוויזיה המקומית ופוגע בתמריץ להשקעה ובחשיפה הציבורית לתכנים מקומיים ומקוריים.

התזכיר לדבריהם איננו מספק כלים לאכיפת חובת העסקה של אנשי צוות ישראליים בהפקות המקומיות, מה שעלול לאפשר תופעה של זליגת ימי צילום מישראל לאתרי צילום בחו"ל באמצעות צוותים זרים. הצעת החוק מפחיתה גם את שיעור הישראלים הנדרשים לעבוד בהפקות המקומיות מ-75% ל-50% בלבד, זאת לטענת אקט תוך פגיעה משמעותית בפרנסתם של אלפי עובדות ועובדים – בדגש על עובדי הסט, אנשי הצוות הטכני הנדסי וצוותי ההפקה.

בנוסף, ציינו באקט את החשש מפני פגיעה בתאגיד השידור הישראלי באמצעות לאור הכוונה למנוע ממנו אפיקי הכנסה כגון שידורי פרסומות והטלת חובה עליו לאפשר שימוש חינמי בכל תכניו, ואת ביטול הרגולציה המחייבת השקעה בהפקות תעודה.

"כידוע, תעשיית הפקות הטלוויזיה והקולנוע הישראלית נסמכת, כמו רוב התעשיות בעולם, על רגולציה שתכליתה להתמודד עם כשלי שוק, במטרה, בין היתר, להבטיח השקעה מינימלית בתוכן מקומי, כדי לקיים את התעשייה המקומית ועובדיה, ולשמור על איכות יצירתית", כתבו יו"ר אקט גלי רשף וגיורא ואלה מנכ"ל הארגון. "השוק הישראלי דובר העברית הוא קטן במיוחד, ולכן אסדרה של חובת השקעה בהפקות מקומיות ושמירה על עובדי התעשייה הישראליים קריטית שבעתיים. וכראייה ש'השוק חופשי' אינו מספק תמריצים להשקעה, ספקי תוכן (מקומיים ובינלאומיים) שאינם נכללים ברגולציה הנוכחית, אינם משקיעים ביצירה המקומית".

לפיכך קראו לתיקון הצעת החוק. "התעשייה היא חיינו ומקור פרנסתנו. לא נהסס לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי למנוע פגיעה במטה לחמם של אלפי משפחות עובדי ועובדות התעשייה, וכדי לשמור על היצירה הישראלית שמסבה גאווה, השראה ועניין בארץ ובעולם".

כזכור, הצעת החוק שמקדם השר קרעי מבקשת לקבוע שורה של שינויים בתחום שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית, לרבות ביטול החובה לרישיון לשידור חדשות ועימה הרגולציה המחייבת הפרדת שידורי חדשות מהשידורים המסחריים, וחובת המינוי של דירקטוריים חיצוניים לגופי שידור של חדשות. רכיב אחר של הצעת החוק מבקש להסיר את ההגבלות המוטלות על קבוצות תקשורת מלהחזיק אמצעי תקשורת ממספר מדיות כגון עיתון וערות חדשות. חלק אחר מהצעת החוק מתייחס לסגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין והקמת גוף רגולטורי אחד שיחליף אותן ויפעל כיחידת סמך עצמאית תחת משרד התקשורת, שוועדת האיתור אליו תהיה פוליטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!