דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 23.7°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 24.7°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מדריך / מהתיכונים עד היישובים הערביים: 5 סכסוכים שמאיימים על פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר

ארגון המורים מאיים בשביתה בתיכונים בדרישה מהאוצר להעלאת שכר | ברשויות המקומיות הערביות נערכים להשבתה אם הכספים מהרשויות לא יועברו | וגם: איום בהשבתה של הרשויות המקומיות, מאבק של תומכות החינוך בגנים בהפחתת שכרן, ודרישה לתקצוב הסעות במועצות האזוריות

תלמידים בדרך לבית ספר במודיעין (צילום: פלאש 90)
תלמידים בדרך לבית ספר במודיעין (צילום: פלאש 90)
אסף צבי

שנת הלימודים תשפ"ד צפויה להיפתח בעוד עשרה ימים, אבל מספר מחלוקות וסכסוכים מעיבים על פתיחתה עבור מאות אלפי תלמידים. ייתכן שחלקם או כולם ייפתרו עד 1 בספטמבר, אך נכון לכתיבת שורות אלו הם עלולים להוביל לשביתות או השבתות של חלקים נרחבים ממערכת החינוך. אלו הסוגיות המרכזיות שנמצאות במחלוקת:

1. בתי הספר התיכוניים: מחלוקת על שכר המורים

ההסכם הקיבוצי של מורי התיכונים 'עוז לתמורה' הסתיים בפברואר 2022, ולא חודש מאז. ארגון המורים העל יסודיים ומשרדי האוצר והחינוך נמצאים במשא ומתן מזה שנה וחצי על הסכם שכר חדש, במהלכו נקט הארגון עיצומים בדמות שביתות, ביטול טיולים ופעילויות חוץ ועצירת מסעות לפולין.

בארגון המורים דרשו העלאת שכר אחידה של 3,000 שקלים לכלל המורים, שמשמעותה שכר של 11 אלף ש"ח למורה חדש עם תואר ראשון ו-12 אלף ש"ח למורה חדש עם תואר שני, ומכאן שם הקמפיין של הארגון – ניפגש ב-12. באוצר פרסמו בסוף יולי באופן חד צדדי את הצעתם לארגון, שכללה תוספת שכר ממוצעת של 1,100 שקלים לכלל המורים, כשהתוספת המינימלית היא 850 שקלים, והעלאת שכר למורים חדשים ב-1,500 שקלים. כלומר, שכרה של מורה מתחילה עם BA על יעמוד 10,000 שקלים, ושל מורה עם MA על כ-11 אלף שקלים. בארגון טענו שההצעה זהה להצעות שהוצגו לפני שנה.

הצעה נוספת של האוצר היתה העברת כלל מנהלי התיכונים לחוזים אישיים, כלומר הוצאתם מההסכם הקיבוצי וב'תמורה' הגדלת שכרם – מהלך שבארגון מתנגדים לו בתוקף. עוד הוצע לאפשר העסקת מורים בחוזים אישיים ולא במסגרת ההסכם הקיבוצי.

המשא ומתן היה קפוא במשך כחודשיים, ורק בתחילת אוגוסט חזרו הארגון והממשלה למשא ומתן. בשבוע שעבר הם נפגשו גם עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ויו"ר הארגון רן ארז אמר שהתערבותו יצרה אופטימיות מסוימת. עם זאת, ארז הבהיר שהארגון לא ייסוג מדרישותיו הנוכחיות. ייתכן שכמו בסכסוכי שכר קודמים של ארגוני המורים, המשא ומתן יימשך עד לרגע האחרון ושנת הלימודים תיפתח; וייתכן שהצדדים לא יתפשרו, ויילכו לשביתה.

2. היישובים הערביים: דורשים את העברת הכספים מתכנית החומש

איום נוסף ומוחשי בשביתה הוא של הרשויות המקומיות הערביות, שדורשות העברת מיליוני שקלים של מענקים שיועדו להם בתכנית 'תקאדום' – תכנית החומש לחברה הערבית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בלם את העברת הכספים, בין היתר בטענה שחלקם יגיעו לארגוני הפשיעה וכן בטענה של "סדרי עדיפויות" בסופו של דבר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו שהכספים יועברו בכפוף למנגנון פיקוח. המנגנון הזה עדיין לא נוצר, ונציגי הממשלה דיווחו לכנסת שהוקם צוות משותף למשרדי הפנים והאוצר כדי ליצור אותו.

ראשי הרשויות הערביות ערכו אתמול (שני) שביתת אזהרה ביישובים הערביים, והפגנה בהשתתפות אלפי תושבים מול משרד האוצר בדרישה להעברת הכספים, ואיימו שאם הכסף לא יועבר הם לא יפתחו את שנת הלימודים. הכדור, בשלב זה, נמצא בידי הממשלה.

3. איום בשביתה כללית של הרשויות המקומיות

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר בראשון השבוע שכלל הרשויות המקומיות יצטרפו למאבק הרשויות הערביות בדרישה להעברת התקציבים מתכנית החומש. ביבס קרא לראשי הרשויות לערוך בשני בבוקר השבתת אזהרה בת שעתיים לאות הזדהות, ואמר כי מרכז השלטון המקומי יבחן גם צעדים בכלל הרשויות לקראת 1 בספטמבר אם הכספים לא יועברו.

עם זאת, העיריות אינן כפופות למרכז השלטון המקומי, ולכן גם אם הנהגתו תחליט על השבתה של הרשויות, בפועל השבתה כזו תלויה בהחלטה של כל ראש רשות בנפרד, מה שעלול להקשות על יישום החלטה כזו.

4. המועצות האזוריות: מחלוקת על תקציב ההסעות

יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', הודיע בראשון השבוע שללא הסכמות עם משרד החינוך על תקצוב ההסעות למוסדות החינוך במועצות האזוריות, הן לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים. עם זאת, במרכז השלטון האזורי אומרים ל'דבר' שבימים אלו מתקיים משא ומתן עם משרדי החינוך והאוצר בסוגיה, ולמרות שהמחלוקת עדיין לא נפתרה, בשלב זה אין איום השבתה.

5. גני הילדים: התנגדות לקיצוץ שכר תומכות החינוך

הסתדרות המעו"ף, המאגדת את עובדי הרשויות המקומיות ובהן תומכות החינוך, פנתה השבוע למשרד החינוך בדרישה לבטל הודעה חד-צדדית על הפחתת אחוזי המשרה של תומכת חינוך שנייה בחלק מגני הילדים. בהודעה מסוף יוני נקבע שהשיפוי של משרד החינוך לרשויות המקומיות על תומכת חינוך שנייה בגנים בהם לא פועלת תכנית הצהרונים 'ניצנים', יצומצם מ-83% כיום ל-67-73%. זאת, ללא תיאום עם ההסתדרות, שחתמה בקיץ האחרון על רפורמה מקיפה בשכר תומכות החינוך ותנאי עבודתן במטרה לשדרג את המקצוע.

במשרד החינוך הסבירו שלא מדובר בהפחתת שעות הפעילות, אך בהסתדרות מוחים על ההפחתה החד-צדדית בשכר תומכות החינוך, שלדבריהם תעודד נטישה של המקצוע מאחר והיקף המשרה הופך אותה ללא כדאית, וייתכן שבפועל תפגע גם בשעות בהן תומכות החינוך יהיה בגן.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל הבהיר למשרד החינוך ש"לא נאפשר פגיעה בשכר תומכות החינוך". בשלב זה אין איום קונקרטי בשביתה ב-1 בספטמבר, אך בהסתדרות המעו"ף מדגישים שלא יהססו לנקוט צעדים ארגוניים.

מוסדות לילדים על הרצף האוטיסטי: חלק מהגנים ייסגרו מוקדם

בגני התקשורת ובכיתות התקשורת, המיועדים לילדי החינוך המיוחד על הרצף, שוררת מצוקת כוח אדם חמורה, שהובילה להחלטה לקצר את יום הלימודים בהם כך שיסתיים ב-16:00 ולא ב-16:45 בכל הארץ החל מאמצע השנה שעברה. אך עתירה של ההורים לבג"ץ הובילה לביטול ההחלטה, כך שיום הלימודים לא יקוצר באופן גורף אלא רק באופן נקודתי, במוסדות בהם אין מספיק כוח אדם.

בשורה התחתונה, שנת הלימודים במסגרות תיפתח ב-1 בספטמבר. אך עקב החלטת בג"ץ ההורים ידעו רק לקראת תחילת השנה האם המסגרות של ילדיהם יסתיימו בזמן הנדרש או מוקדם יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!