דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ביה"ד לעבודה: מפקח עבודה זוטר לא רשאי להוציא צו בטיחות באתר בנייה ללא הסמכה מפורשת

צו שהוצא לסגירת אתר בנייה באשדוד למשך חודש עקב ליקויי בטיחות בוטל בהוראת בית הדין, מכיוון שהמפקח שהוציא אותו לא הוסמך כחוק על ידי מפקח העבודה הראשי | הפסיקה עלולה להוביל לגל ערעורים על צווים, מאחר שרוב הצווים מוצאים על ידי מפקחים שלא הוסמכו

מנופים באתר בנייה (צילום אילוסטרציה: דבר)
מנופים באתר בנייה (צילום אילוסטרציה: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע זיכה יזמית בנייה ואת מנהלה מעבירה של הפרת צו בטיחות, לאחר שקבע שמפקח משרד העבודה שהוציא את הצו לא הוסמך לעשות כן. לפסיקה עלולות להיות משמעויות נרחבות, מאחר שבמהלך הדיונים בתביעה התגלה שרוב המפקחים של משרד העבודה אינם מוסמכים להוציא צווי בטיחות על פי החוק.

ביוני 2021 ביקר מפקח עבודה באתר בנייה באשדוד של חברת 'בית קטן בערבה חולון'. המפקח מצא באתר הבנייה ליקויי בטיחות רבים, בעקבותיהם הוציא כנגדה צו בטיחות האוסר את העבודה באתר במשך חודש. ארבעה ימים אחר כך שבו מפקחי משרד העבודה לאתר הבניה ומצאו כי צו הבטיחות הופר והעבודות באתר נמשכות, למרות העבודה באתר בוצעה ללא נוכחות של מנהל עבודה כנדרש בחוק, ומנהל שכזה לצד עוזר בטיחות כלל לא מונו באתר כנדרש – זאת לצד עבירות בטיחות של ציוד חשמלי לא תקין וליקויים הנדסיים שונים על הוראות הבטיחות. בעקבות כך, הגיש משרד העבודה כתב אישום כנגד החברה וכנגד מנהלה עפר שבת בגין ליקויי הבטיחות והפרת צו הבטיחות.

נשיא בית הדין השופט צבי פרנקל הבהיר כי חוק ארגון הפיקוח על העבודה מסמיך את מפקח עבודה ראשי ואת המפקחים האזוריים להוצאת צווי בטיחות. הוצאת צווי בטיחות על ידי מפקחי בטיחות זוטרים יותר, מחייבת על פי לשון החוק הסמכה בכתב ממפקח העבודה הראשי – והסמכה כתובה שכזו לא הייתה בידיו של המפקח שהוציא את צו הבטיחות. "העובדה כי התנהלות זו השתרשה בשטח בקרב מפקחים שונים, אין בה כדי להכשיר את המעשה. את צו הבטיחות יכול לתת רק מי שהוסמך לכך על פי דין" קבע השופט פרנקל, והבהיר שכשלון המדינה להוכיח כי המפקח הוסמך כדין לתת צווים, הצו שנתן בטל.

קביעה זו של בית הדין, עשויה לגרור השלכות רוחביות שכן על פי דברי נציגי משרד העבודה עצמו בבית הדין, הוצאת צווים על ידי מפקחי בטיחות זוטרים היא הנורמה במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית האמון על אכיפת חוקי הבטיחות במקומות העבודה. הקביעה שאופן ההסמכה המקובל כיום של המפקחים איננו מקנה להם את הסמכות להטיל צווי בטיחות עשויה להוביל לגל של ערעורים והליכים משפטיים מצד קבלנים שיטענו אף הם שצווי הבטיחות שהוטלו עליהם הוטלו בחוסר סמכות. זאת, שעה שמאז תחילת השנה נהרגו 53 עובדים בתאונות עבודה (לעומת 46 בשנה שעברה בתקופה זו), מהם 27 באתרי בניה (לעומת 24 בשנה שעברה).

עם זאת, לצד הזיכוי מעבירה של צו בטיחות, הבהיר השופט פרנקל כי "אין בו כדי לגרום לזיכוי הנאשמים ביתר העבירות שיוחסו להם, שעה שהעבירות האחרות שיוחסו להם, עומדות בפני עצמן", והרשיע את החברה ואת מנהלה בעבירות של אי מינוי מנהל עבודה ועוזר בטיחות כחוק, עבודה ללא מנהל עבודה ושלוש עבירות של אחזקת ציוד שאינו תקין. "הוכח לפני כי הנאשמים ידעו על חובותיהם וכן ידעו כי אין באתר מנהל עבודה, אין עוזר בטיחות וכי באתר הבניה שהנאשמת היא מבצעת הבניה בו, קיימים ליקויי בטיחות רבים" כתב השופט והוסיף כי מדובר בחברה ומנהל בעלי ניסיון בתחום וכי דברי המנהל בעדותו מלמדים על זלזול בקיום הוראות החוק.

עו"ד אלדן דנינו המייצג את חברת בית קטן בערבה חולון, ואת המנהל עפר שבת בירך על החלטת בית הדין לקבל את עמדתם, ועל זיכוי הנאשמים מעבירה של הפרת צו בטיחות. "כבר בעת קבלת חומרי החקירה, עלתה בפנינו הסוגיה בעניין חוקיות צו הבטיחות שהוטל במקרה זה. תוך כדי ניהול המשפט, ובעודנו חוקרים את מפקח העבודה על דוכן העדים, הדבר אף קיבל תוקף, והוכח על-ידינו, שלא הייתה  בידי מפקח העבודה, הסמכות על פי דין להטיל צווי בטיחות, על כל המשתמע מכך".

לדבריו, מדובר בהחלטה בעלת משמעויות רוחביות, הנוגעת לציבור הקבלנים במדינת ישראל, "שהרי, לחובתם של עשרות ואף מאות קבלנים, מוטלים השכם וערב צווי בטיחות, ולא בטוח כי אלו, אכן ניתנים תוך סמכות ועל פי דין. זה המקום להדגיש, כי צווי הבטיחות הללו, עומדים לחובתם של ציבור הקבלנים, ואף מביאים את הקבלנים, להעמדה לדין פלילי, כפי שקרה במקרה זה, ואף להעמדה להליכי שימוע בפני רשם הקבלנים, עד כדי ביטול והתליית רישיון הקבלן שברשותם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!