דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"התנאים פשוט הפקר": עובדים, אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם הפגינו בדרישה להעלאת השכר במסגרות בקהילה

ההפגנות בתל אביב, חיפה, אשדוד ובאר שבע נערכו כחלק ממאבק של מפעילי המסגרות, שדורשים להגדיל את תקציביהן ומאיימים בשביתה ב-1 בספטמבר | שירה הנשקה, עובדת במרכז יום: "יש מחסור מטורף בכוח אדם, אנחנו לבד במערכה. אנחנו מדברים על הצרכים הבסיסיים ביותר שלנו, להביא לחם הביתה"

הפגנה להגדלת שכר המטפלים במסגרות לאנשים עם מוגבלויות בקהילה בבית אריאלה בתל אביב (צילום: מטה המאבק)
הפגנה להגדלת שכר המטפלים במסגרות לאנשים עם מוגבלויות בקהילה בבית אריאלה בתל אביב (צילום: מטה המאבק)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

אלפי אנשים עם מוגבלויות והוריהם, ועובדים במסגרות קהילתיות לאנשים עם מוגבלויות הפגינו היום (רביעי) בתל אביב, חיפה, באר שבע ואשדוד בדרישה להעלאת שכר העובדים במסגרות לאנשים עם מוגבלויות בקהילה. ההפגנות נערכו כחלק ממאבק של הארגונים המפעילים את המסגרות, שמתריעים על משבר כוח אדם חמור ומאיימים בהשבתה מדורגת מ-1 בספטמבר אם הממשלה לא תיענה לדרישותיהם.

שירה הנשקה (23) מירושלים, מדריכה במרכז יום אלווין ישראל כבר שלוש שנים. "זה מקום שהוא משפחה שלי במלוא מובן המילה", היא מספרת ל'דבר', "התנאים פשוט הפקר. יש מחסור מטורף בכוח אדם, אנחנו לבד במערכה. כל יום אנחנו שומעים על מישהו חדש שעוזב, זאת ממש ברכת הבוקר טוב שלנו. השכר מתחת לכל ביקורת, שכר עבדות. אנחנו מדברים על הצרכים הבסיסיים שלנו, להביא לחם הביתה. אני עוד סטודנטית ואין לי ילדים, אבל יש פה אנשים עם משפחות."

שירה הנשקה, עובדת במרכז יום של בית אלווין בירושלים, בהפגנה בתל אביב להעלאת שכר המטפלים במסגרות לאנשים עם מוגבלויות (צילום: מיכל מרנץ)
שירה הנשקה, עובדת במרכז יום של בית אלווין בירושלים, בהפגנה בתל אביב להעלאת שכר המטפלים במסגרות לאנשים עם מוגבלויות (צילום: מיכל מרנץ)

לדברי הנשקה, "צריך לשפר את תנאי השכר של כל מערך ההדרכה, המדריכים והמטפלים, כך שיוכלו לחיות. להראות לעולם שלהיות עובד בתחום החינוך המיוחד הוא דבר כדאי ולא רק עבודת קודש. יש לי חברה טובה שאני רוצה שהיא תבוא, ואין מצב כי התנאים הם פשוט גיהנום".

לילך רון לוי היא אם לבן 23 המתגורר בכפר פרח, לשעבר מעון בני ציון, שנחשפו בו מקרי התעללות קשים של אנשי צוות בחוסים לפני כשנתיים. "אחרי ההתעללות הקמתי עמותה עם אמהות נוספות ואחיות שקוראים לו אמ"א – ארגון זכויות ארצי לאנשים שנמצאים בדיור חוץ ביתי. אנחנו כאן בגלל המצב המחפיר של איכות המטפלים והתחלופה שלהם. כל שינוי כזה זה דבר מאוד קשה בשביל הבן שלי. היום המדריכים מרוויחים 30 שקל לשעה. הם מקלחים, מאכילים, דואגים, משחקים ועוד, ובגלל שהמשכורות כל כך נמוכות הם צריכים לעשות משמרות כפולות. עם הבן שלי קשה להיות שעה, אז על אחת כמה וכמה משמרת כפולה. אנשים לא רוצים לעבוד בעבודה כזאת. אנחנו רוצים הצמדה למשכורות של המעונות הממשלתיים.

לילך רון לוי, אם לבן 23 עם מוגבלות. "בגלל שהמשכורות כל כך נמוכות המדריכים צריכים לעשות משמרות כפולות. עם הבן שלי קשה להיות שעה, אז על אחת כמה וכמה משמרת כפולה" (צילום: מיכל מרנץ)
לילך רון לוי, אם לבן 23 עם מוגבלות. "בגלל שהמשכורות כל כך נמוכות המדריכים צריכים לעשות משמרות כפולות. עם הבן שלי קשה להיות שעה, אז על אחת כמה וכמה משמרת כפולה" (צילום: מיכל מרנץ)

"השכר זה רק קצה הקרחון. צריך להגדיר את המדריך כמקצוע מוכר, ולהגדיר פיקוח יעיל, שקיפות של כל המפעילים, פחות דיירים בדירה והשוואת תקנים של מוגבלות שכלית ואוטיזם. כל המסגרות נסגרות".

עמיקם רז, אב לבן עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה. "על עבודה כל כך קשה אנשי הצוות מקבלים כה מעט" (צילום: מיכל מרנץ)
עמיקם רז, אב לבן עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה. "על עבודה כל כך קשה אנשי הצוות מקבלים כה מעט" (צילום: מיכל מרנץ)

עמיקם רז (51), אב לבן עם מוגבלות שכלית קשה מאוד שחי בבית אורי בעפולה: "הבן שלי נעזר בסייעות במשך עשרות שנים, והן אינן זוכות לתגמול הולם, מה שגורם לתחלופה גבוהה. וזה קשה, כי הבן שלי וילדים אחרים צריכים דמות יציבה. על עבודה כל כך קשה אנשי הצוות מקבלים כה מעט".

נעמי, תושבת ראשון לציון. "הבת של אחותי במסגרות טובות, אבל אין מספיק מדריכים" (צילום: מיכל מרנץ)
נעמי, תושבת ראשון לציון. "הבת של אחותי במסגרות טובות, אבל אין מספיק מדריכים" (צילום: מיכל מרנץ)

נעמי, תושבת ראשון לציון, סיפרה: "אני גדלתי עם אחות שהיתה לה מוגבלות שכלית קלה, ואמורה להיות בת 80 היום. כמו רוב האנשים עם המוגבלות השכלית הקלה, שמו אותה בפנימיות מחוץ לבית. ההורים שלי סירבו והיו איתה, ובסופו של דבר נולדה לה ילדה עם מוגבלות שכלית נמוכה. ואני רואה את ההבדל בשנים האחרונות, שיש מסגרות טובות.
יחד עם זאת, לבת של אחותי אין מספיק מדריכים".

מאיימים בשביתה מ-1 בספטמבר: "קריסה מוחלטת של מסגרות הרווחה"

מטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים בהובלת אקים, איל"ן ואלו"ט, הכולל 35 ארגונים מכל רחבי הארץ המפעילים מסגרות דיור, תעסוקה ופנאי לילדים ולאנשים עם מוגבלות, פועל בחודשים האחרונים אל מול משרדי האוצר והרווחה בדרישה להביא לשיפור התנאים והעלאת שכר המטפלים והמדריכים, שמתוקצב כיום ע"י המדינה בשכר מינימום, לשכר חודשי ראוי בסך 8,000 שקלים, כגובה  השכר הסייעות בחינוך המיוחד לפי הסכם שכר מבורך שנחתם לאחרונה.

במטה המאבק מתריעים בחודשים האחרונים על "קריסה מוחלטת של מסגרות הרווחה". הנהלת המטה קיימה פגישות וערכה סיורים במסגרות עם בכירי המשרדים הממשלתיים על מנת שיראו את גודל המצוקה, ולבקשת האוצר אף הועברו נתונים מספריים מדויקים המצביעים על עזיבה גורפת של עובדים. אך למרות כל זאת, עד כה נמנע משרד האוצר מלתת מענה למצוקה הגדולה הפוגעת קשות באיכות חייהם של ילדים ואנשים עם מוגבלות ואף מסכנת אותם בהיעדר צוות.

לדברי מטה המאבק, אם לא יימצא תקציב מידי להעלאת שכר המטפלים והמדריכים, קריסת השירותים תימשך, המסגרות תיסגרנה מעצמן בשל היעדר צוות גם ללא השבתתן, ותיגרם פגיעה עמוקה וקשה באנשים ומשפחותיהם.

עקב כך הודיעו הארגונים על השבתה מדורגת של כל מסגרות היום החל מה-1 בספט' באופן הבא:

  • במרכזי היום לבוגרים במצב סיעודי וטיפולי מגיל 21+ ובמרכזי התעסוקה לא ייקלטו אנשים חדשים. המשמעות: בוגרי מערכת החינוך המיוחד שיסיימו את חוק לימודיהם בחודש אוגוסט,  יאלצו להישאר בבית משפחתם ללא כל מענה.
  • בצהרונים, הארכות היום והמועדוניות לילדים עם מוגבלות מגילאי 6  עד 21 בבתי הספר לא יקלטו ילדים חדשים, כך שהילדים יסיימו את יום הלימודים בשעות הצהרים המוקדמות. המשמעות: הוריהם יפגעו במקומות התעסוקה וביכולת ההשתכרות שלהם, וכמובן גם מהילדים יימנעו, לצערנו, שעות חשובות של העשרה והתפתחות.
  • אם אחרי צעדים אלה לא יימצא פתרון מיידי לבעיה, החל מ-10 בספטמבר תהיה השבתה מלאה של כל מסגרות אלה.

שירותי התעסוקה נותנים מענה לכ-12,000 אנשים עם מוגבלות, מערכי הדיור לכ- 18,000 אנשים עם מוגבלות והארכות היום והמועדוניות בבתיה"ס ובגני הילדים לכ- 7,500 ילדים ונוער עם מוגבלות. החוסר בכוח אדם במסגרות אלה עומד כיום על 33% בהתאם לנתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!