דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחקר חדש חושף פערים בין קבוצות עובדי בניין בדיווח על מקרי 'כמעט ונפגע'

איתור מקרים בהם כמעט התרחשה תאונה הוא כלי משמעותי במאבק בתאונות עבודה | מחקר חדש של המוסד לבטיחות וגיהות חושף את הסיבות בגללן יש תת דיווח על מקרים אלו

זירת תאונת עבודה (צילום: איחוד הצלה)
זירת תאונת עבודה (צילום: איחוד הצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

55% מהעובדים הישראלים והפלסטינים בענף הבניה, לא ידווחו למעסיק על אירועי כמעט ונפגע שקרו להם במקום העבודה, כך עולה ממחקר חדש שבוצע באוניברסיטת בן גוריון בשיתוף עם המוסד לבטיחות ובריאות. בקרב עובדים ממולדובה, 40% ציינו כי לא היו מדווחים למעסיק על אירועי כמעט ונפגע, ובקרב עובדים מסין רק 15% ציינו כי לא ידווחו על אירועי כמעט ונפגע.

כ-70% מהעובדים הישראלים והפלסטינים השיבו כי הסיבה בגללה עובדים מעדיפים שלא לדווח על אירועי כמעט ונפגע היא שאין בכך צורך היות והאירוע הסתיים בשלום. לעומתם, 71% מהעובדים ממולדובה ציינו כי הסיבה המרכזית לאי דיווח על אירועי כמעט ונפגע היא העובדה שמנגנון הדיווח הוא מורכב. 47% מהעובדים הישראלים והפלסטינים, 41% מהעובדים ממולדובה ו-42.5% מהעובדים הסינים ציינו כי להערכתם תת הדיווח נובע מכך שהעובדים אינם יודעים מה הם אירועי כמעט ונפגע.

44.8% מהעובדים הישראלים והפלסטינים, 47% מהעובדים ממולדובה ו-53% מהעובדים הסינים הסבירו זאת בכך שהדבר לא יסייע להערכתם לשפר את מצב הבטיחות באתרי העבודה. בבחינת העובדים שקיבלו הדרכות בנושא אירועי כמעט ונפגע, ניתן לראות ש-36% מהישראלים והפלסטינים עדיין אינם סבורים שיש בכך כדי לשפר את תנאי הבטיחות באתרים – לעומת 15.5% ו-15.3% מהעובדים המולדובנים והסינים. סיבות נוספות בגינם העובדים לא ידווחו על אירוע 'כמעט ונפגע': הפחד מפגיעה בפרנסה, בושה וחשש מנזיפה.

המחקר מתבסס על סקר שנערך בקרב 438 עובדים, שתושאלו בשפתם.  עורך המחקר, עלאדין אבו עיד מאוניברסיטת בן גוריון שיתף במסקנותיו בתום המחקר ואמר: "הממצאים מראים קשר מובהק בין המוצא והתרבות הארגונית של מדינת המקור ממנה הגיעו העובדים, לבין הבחירה האם לדווח על אירועי 'כמעט ונפגע' באתרי הבנייה. בעוד שבקרב העובדים הפלסטינים והישראלים האמונה ש-"הכל מלמעלה" או "תתקדם בעבודה, לא קרה כלום" מחזקת את ההשפעה השלילית על התרבות הארגונית ומשקפת את ההבנה של העובדים שמה שעומד בראש סדר העדיפויות של הארגון הוא מדד התפוקה. מנגד אנו רואים כי העובדים הסינים ממושמעים יותר עם נכונות גבוה לדווח על אירוע 'כמעט ונפגע', בעקבות ההרכב ההירכי בחברה הסינית והאופי הקולקטיבי הקבוצתי שמטרתו לשמור על בריאות חברי הקבוצה ולהבטיח לכל מי שהגיע לעבוד רחוק ממשפחתו את היכולת להמשיך ולפרנס אותה בחו"ל".

"אנו חייבים לשתף פעולה בין כל הגורמים לקידום תרבות של ניהול בטיחות באתרי הבנייה, למגר את תופעת ה-יהיה בסדר ולפעול בכלל הכלים ההסברתיים והאכפתיים בכדי לעודד את העובדים לדווח על אירועי "כמעט ונפגע" באתרי הבנייה" אמר מנכ"ל המוסד לבטיחות וגהות, ד"ר מיקי וינקלר. "לכל תאונה יש אירוע או שרשרת של אירועים מקדימים וללא דיווח על אירועים אלו לא נוכל ללמוד, להשתפר ולמנוע את מקרה המוות הבא באתר הבנייה. אנו נמשיך לסייע למעסיקים להעלות את מודעות העובדים לדיווח אירועי "כמעט ונפגע" ונמשיך גם לעודד את הציבור הרחב והעובדים לדווח למוקד הלאומי קו החיים על סיכונים באתר והפרות בטיחות. מדריכי המוס"ל וכל שרותי המוס"ל עומדים לרשותכם  יזמים, קבלנים, מנהלי פרויקטים, מנהלי העבודה ועוזרי בטיחות באתרי הבנייה, בכדי שכלל העובדים שהגיעו לעבודה בריאים ושלמים יחזרו כך בחזרה למשפחותיהם בלי פגיעה בעבודה וללא חשיפה לגורמים מסוכנים שתוביל למחלה תעסוקתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!