דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מורשת

טור אורח / רגע של הגות ורוח גם לאנשים עובדים: הדף היומי מציין 100 שנה

הרב מאיר שפירא הגה רעיון פשוט אבל עמוק: לימוד יומי קבוע לכל יהודי, בכל יום ובכל מקום בעולם | מאה שנים חלפו מאז פתיחת מחזור הלימוד הראשון, ונראה שהדף היומי רלוונטי היום יותר מאי פעם

ספר תלמוד, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
ספר תלמוד, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

גם בשבת הקרובה ירכנו מאות אלפי יהודים מרחבי העולם וילמדו יחד בדיוק את אותו דף גמרא במסגרת מפעל הדף היומי שהחל בדיוק לפני 100 שנים.

היוזמה להקמת הדף היומי נהגתה במוחו של רב צעיר, בן 37 בלבד, ובעל חזון גדול, הרב יהודה מאיר שפירא, אשר זיהה באותה העת שתי מהפכות המשנות את העולם: המהפכה התעשייתית שהפכה את כולם עסוקים יותר ועמוסים יותר בטרדות הפרנסה, והמהפכה התחבורתית שהפכה את העולם קטן יותר, נגיש יותר, ואותנו לניידים יותר.

הרעיון היה פשוט: הרב הציע לייסד לימוד יומי קבוע לכל יהודי, בכל יום ובכל מקום בעולם. זה אינו מסלול למיטיבי לכת. הוא אינו מיועד לאברכים שבין כה לומדים כל היום. זה מסלול למעמד הפועלים, לאלו שעובדים קשה וגם להם מגיע זמן הגות יומי, רוחני, מעמיק וקבוע. הרב עמד מול כל רבני אירופה ואמר: דמיינו לכם שיהודי מגרמניה פוגש יהודי מפולין או מאמריקה כל אחד ממקום אחר ומדבר בשפה שונה, אבל עכשיו יהיה להם דף גמרא משותף לעסוק בו. במילים שלנו היום אפשר לומר שהוא רצה שכולם יהיו 'באותו עמוד'.

הרב מאיר שפירא
הרב מאיר שפירא

חזונו של הרב שפירא קרם עור וגידים והתקבל על ידי רבבות ומאות אלפי יהודים בכל רחבי העולם, הלומדים מדי יום דף גמרא בודד מתוך הש"ס (התלמוד). מדי 2711 ימים שהם כשבע וחצי שנים, מציינים רבבות ומאות אלפים ברחבי העולם היהודי את הסיום המשותף של כל הש"ס.

בכל מחזור לימוד כזה נחשפים הלומדים למגוון עצום של ידע ותכנים החל מהלכות שבת וחג, עובר דרך דיני נזקי ממון זכויות עובדים ודיני ירושות. שותפויות וממון בין בני זוג. היסטוריה יהודית, כללי דקדוק והלכות דרך ארץ.

לצערנו הרב, רוב אלו שהתחילו את המחזור הרביעי של לימוד הדף היומי, נרצחו בשואה ולא זכו לסיימו – אך המיזם החשוב הזה הצליח לשרוד גם את האסון הזה, ולאסוף סביבו שוב המונים מכל שדרות העם היהודי: חרדים, דתיים לאומיים, חילוניים ומסורתיים.

בעידן המודרני, נראה כי המיזם רק נעשה נפוץ ורלוונטי יותר. במחקר שערכו במכון נתוני אמת בהובלת ד"ר נחומי יפה עלה כי 43% מהמשיבים החרדי מצהירים שהם לומדים את הדף היומי בקביעות. 19% מהלומדים אמרו שהצטרפו ללימוד בשנה האחרונה. לימוד הדף היומי מאפשר לחרדים עובדים קביעת עיתים לתורה ועוגן לשמירת הזהות החרדית שלהם גם בתוך עולם המעשה.

אחת הסיבות לעלייה במספר המצטרפים נובעת מחדשנות טכנולוגית והנגשה של הדף היומי לכל לומד ובכל זמן. כיום יש מספר אתרים ואפליקציות (פורטל הדף היומי) בהם פודקסטים על הדף היומי, אפליקציות כמו ש"סבוט המאפשרות לקבל מידי יום את תקציר הדף, שיעורים מוקלטים, אתרים המוקדשים ללימוד ועוד ואפשר להצטרף בכל יום למעגל הלומדים.

לרב מאיר שפירא מלובלין לא היו ילדים. לפני פטירתו אמר שלומדי הדף היומי הם בניו. יהיו הדברים לזכרו.

רפאל הבר, פעיל חברתי לשילוב חרדים בתעסוקה, לומד ומוסר שיעור דף יומי כבר 8 שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!