ב-37% מכלל בתי הספר היהודיים שאינם חרדים וב-67% מבתי הספר דוברי הערבית נרשמה עלייה בממוצע ההישגים במבחנים בשפת אם ביחס לשנה שעברה – כך עולה מתוצאות מבחני המיצ"ב שפרסם משרד החינוך היום (שני). בבתי הספר החרדיים נרשם שיעור דומה של בתי ספר בהם עלה ממוצע ההישגים. של שאר בתי הספר דוברי העברית. זאת לאחר שבשנה שעברה נרשמה ירידה בהישגים, שמיוחסת להשפעות תקופת הקורונה והלמידה מרחוק.
העלייה בהישגי השפה נרשמה בעיקר בשכבה ד'. בשכבה ח' מתגלה פער בין דוברי השפה העברית לשפה הערבית: רק 24% בקרב התלמידים דוברי הערבית מצוי ברמה הגבוהה בהבנת הנקרא לעומת 50% מקרב התלמידים דוברי העברית.
הממוצע של תלמידים ממעמד כלכלי חברתי גבוה ושל תלמידים ממעמד כלכלי חברתי נמוך דומים בכלל בתי הספר שנבדקו למעט בתי הספר החרדיים בהם נבדקו שכבה ד' בלבד. ממוצע ההישגים של התלמידים ברמת הביצוע הגבוהה ביותר הייתה נמוכה ב10%-15%. הממוצע הכולל של התלמידים היה נמוך ב-19 נקודות לעומת הממוצע הכולל של שאר תלמידי דוברי העברית.
המבחן נערך בינואר 2023 והתוצאות משקפות מגמה מאז נעשה המבחן האחרון בדצמבר 2021. המבחן נעשה בקרב 210,569 תלמידים בכ-3,300 בתי ספר בישראל. התלמידים שנבחנו הם תלמידים שעומדים בדרישות של תכניות הלימודים השונות: רק 12% מהתלמידים דוברי הערבית לעומת 59% מהתלמידים דוברי העברית. בפיקוח החרדי השתתפו רק 27% מכלל התלמידים.
שר החינוך, יואב קיש: "לצד האתגרים העצומים בפתיחת שנת הלימודים, אלו חדשות טובות עבור מערכת החינוך. אנחנו משתפרים, וממשיכים קדימה. בשנה הקרובה נרחיב את מערך ההערכה והמדידה גם למתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה, באופן שיאפשר לנו להבין את מצבנו ולקבל החלטות מדויקות וטובות יותר בשנה הבאה".
מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, ד"ר גל אלון: "הנתונים מעודדים אותנו מאוד. שמחנו בראמ"ה לעדכן 4 מתוך 9 (43%) ממנהלי בתי הספר היסודיים על עלייה גדולה בהישגי התלמידים שלהם, ושמחנו לראות שיעור זניח (3%) של בתי ספר בהם נרשמה ירידה גדולה בהישגים. העלייה היא רוחבית, אצל כולם, כולל בחברה החרדית".