דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.1°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 25.1°תל אביב
  • 22.4°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 28.1°באר שבע
  • 36.6°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"מאחורי האסאדו הסתתר סיפור גדול"

מתוך צילומי הסרט "המפגש" (צילום: אלון נוימן)
מתוך צילומי הסרט "המפגש". זיכרונות ילדות מתוקים לצד טראומה גדולה של משטר אפל ואלים (צילום: אלון נוימן)

החונטה הצבאית ששלטה בארגנטינה לפני 50 שנה התנכלה לצעירים יהודים, כמו שהיו אז ויקטור בראון, סילביו נודל ובני כיתתם | הסרט "המפגש" מתאר את האיחוד המרגש של החבורה, שיזמו בראון ונודל יובל שנים אחרי בישראל | הבמאי אלון נוימן: "זה סרט הדוקו הראשון שנותן לקורבנות המשטר את הבמה לספר את מה שקרה להם"

אוריאל לוי

כשאלון נוימן, במאי הסרט "המפגש", הצטרף לפרויקט, רוב החומרים כבר צולמו. "ויקטור בראון וסילביו נודל, שני עולים ותיקים מארגנטינה, רצו להפגיש את כל הכיתה שלהם מהתיכון – חבורה של יהודים שגדלו יחד ברוסריו בשנות ה-70", הוא מספר ל'דבר'. "המפיק אמיר גדליה הסכים להצעה שלהם להפיק סרט תיעודי על המפגש. הבעיה הייתה שלא היה בזה סיפור".

כאן נכנס נוימן לתמונה. הוא קיבל חומר רב, שעות רבות שמתעדות חבורה גדולה של ארגנטינאים שנפגשים אחרי קרוב ל-50 שנה שלא התראו בהן. הנריקה צימרמן השתתף במפגש וראיין את בני ובנות הכיתה מרוסריו, שרובם חיים כיום בישראל. נוימן לא דובר ספרדית, והוא נאלץ להתמודד עם חומר רב שלא בהכרח מספר סיפור. מהחפירות באינספור שעות של ראיונות, הוא הבין שדווקא יש כאן סיפור.

ויקטור בראון (מימין) וסילביו נודל אוחזים בתמונת המחזור שלהם, שעזרה להם למצוא את חבריהם לכיתה (צילום: אלון נוימן)
ויקטור בראון (מימין) וסילביו נודל אוחזים בתמונת המחזור שלהם, שעזרה להם למצוא את חבריהם לכיתה (צילום: אלון נוימן)

"מאחורי האסאדו הסתתר סיפור גדול. החבורה הזו התפרקה והתפזרה בצל עליית החונטה הצבאית. למעשה, מדובר בקורבנות או ניצולים של משטר רצחני. זה הסיפור שנחשף במפגש ביניהם, ובשביל להביא את זה בסרט השתמשתי בהרבה חומרים היסטוריים".

"באותם הימים, הצעירים היו בסכנה רק מפני שהיו צעירים", מספרת ליליאנה דובנקו על ההפיכה הצבאית בארגנטינה ב-1976. היא הייתה אז נערה ציונית מרוסריו. כיום היא רופאת שיניים מנהריה. "הם עצרו את המכונית, לקחו את בן זוגי. בשולי הכביש היו חיילים חמושים. אלו זכרונות מטלטלים שאני לא מצליחה להיפטר מהם".

הקורבנות המיידיים של החונטה הצבאית ששלטה בארגנטינה עד 1983 היו הצעירים. אם היו יהודים, הסכנה כמובן גברה. בסרט מתועדים צעירים יהודים שעלו מארגנטינה, שם היו חברים באותה עת בתנועות נוער סוציאליסטיות – השומר הצעיר ואיחוד הבונים – מה שהפך אותם למטרה מבחינת החונטה. הם הכירו בקן של 'הבונים' ברוסריו, ובסרט הם מדברים לראשונה על מה שעברו. האסאדו נצלה לאט על האש, המאטה המר נמזג לכוס הייעודית, והזיכרונות הטראומטיים צפים.

נוימן תרגם את עשרות השעות של הראיונות, נפגש עם חלק מאותה חבורה כדי לראיין אותם עוד ולהשלים פרטים, ביים וערך את הסרט, שהפך למעין סרט עדות על רדיפות החונטה הצבאית אחר הנוער היהודי. הסרט יוקרן השבוע לראשונה הן בישראל והן בארגנטינה.

"אני בטוח שהסרט הזה יעורר עניין רב בארגנטינה", הוא אומר בהתרגשות. "יש פה סיפור שלא סופר. החוויות של היהודים תחת רדיפות החונטה עלו פה ושם, אבל עוד לא נעשה סרט דוקו שנותן לקורבנות המשטר את הבמה לספר את מה שקרה להם. המפגש הזה, שויקטור וסיליביו ארגנו, קיבל מטען עצום. הדברים נפתחו. זיכרונות הילדות המתוקים מצד אחד, והטראומה הגדולה של משטר אפל ואלים מצד שני. זה מה שפירק את החבורה הזו. זו הסיבה שהם לא נפגשו כל כך הרבה שנים".

הסרט יוקרן ביום שישי 1 בספטמבר ב-14:30 בסינמטק תל אביב. בתום ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצרי הסרט אלון נוימן, אמיר גדליה וויקטור בראון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!