דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / שתי ילדות, בנות 8-7, ביצעו פיגוע התאבדות בצפון מזרח ניגריה

על פי עדי ראייה, בפיצוץ נהרגו שתי המפגעות ועוד 9-3 בני אדם נוספים. ממשלת ניגריה מיהרה להטיל את האחריות לפיגוע על הארגון בוקו חראם, שמאז הצטרפותו לדאע"ש הגדיל משמעותית את השימוש בנשים וילדים לביצוע פיגועים

כוחות הצלה מתאספים בזירת פיגוע דומה שהתרחש לפני שבועיים, 30/10/16 בניגריה (צילום: AP)
כוחות הצלה מתאספים בזירת פיגוע דומה שהתרחש לפני שבועיים, 30/10/16 בניגריה (צילום: AP)
אוריאל לוי

שתי ילדות, בנות 8-7, פוצצו עצמן אתמול (ראשון) בשוק הומה בצפון-מזרח ניגריה. שתי הבנות הפעילו את מטעני החבלה בשעה שניסו להיכנס לשוק בעיר מיידוגורי.

על פי עדים ששהו במקום, שתי הבנות ועוד שלושה עד תשעה בני אדם נוספים נהרגו כתוצאה מהפיצוץ. לעומת זאת דיווחו הרשויות בעיר כי רק הבנות נהרגו ו-17 בני אדם נפצעו. אבו בכר מוסא, אחד הניצולים, סיפר לסוכנות הידיעות איי.פי כי ראה חיילים הרוגים, שנמנו עם כוח האבטחה של תחנת כוח סמוכה.

שלטונות ניגריה מיהרו להטיל את האחריות למתקפה במיידוגורי על הארגון בוקו חראם, שהצטרף רשמית לדאע"ש בראשית 2015. מיידגורי היא העיר בה החל הארגון את מלחמתו נגד שלטונות המדינה.

עבד אל-קדיר ג'אבו, איש ההגנה האזרחית שמנע מהילדות להיכנס לשוק ומנע בכך אסון גדול יותר, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי. כי הילדות נראו בנות שבע ושמונה, לא יותר. "שאלתי את הילדה לאן היא הולכת, אבל היא לא ידעה לדבר בשפת ההאוסה או הקנורי" סיפר, "היא נראתה מאוד לא רגועה, אז הוריתי לה לחזור על עקבותיה". שניות אחדות אחר כך היא פוצצה את עצמה, והילדה השנייה עשתה אותו הדבר מיד אחר כך.

מפקד המשטרה, דמיאן צ'וקו, טען כי מדובר היה בנערות, ואילו גורמים רשמיים אמרו קודם לכן כי היו אלה גבר ואישה. קשה ליישב את הסתירות בעדויות, אך סוכנות הידיעות איי.פי דיברה ישירות עם המאבטח שלדבריו מנע את כניסתן.

בפיגוע כפול אחר, שביצע בוקו-חארם ביום שישי האחרון, בשוק ירקות בעיר מדגאלי, נהרגו 57 בני אדם ועוד 177 נפצעו. הפיגוע במדגאלי, המצויה גם היא בצפון-מזרח ניגריה, בוצע על ידי שתי נשים מתאבדות. הרשויות בעיר דיווחו כי מרבית ההרוגים הם ילדים ונשים וכי בין הפצועים לפחות 120 ילדים.

לפי ממשלת ניגריה, בשבע שנות המלחמה שמנהל בוקו-חראם נגד אזרחי ניגריה נהרגו יותר מ-20,000 בני אדם, ויותר מ-2.6 מיליון איש נעקרו מבתיהם. המלחמה גרמה למשבר הומניטרי גדול. הארגון נוהג לבצע פיגועים בבתי-ספר, מסגדים וכנסיות ולאחר הצטרפותו לדאע"ש, הכפיל בעשרות מונים את השימוש בילדות ובנשים, שלא נחשדות כמחבלות, להתפוצץ באזורים הומי אדם.

לפי דוח של קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים (יוניצ"ף), 44 ילדים ביצעו פיגועי התאבדות בשנת 2015 (לעומת 4 בשנת 2014), 75% מתוכם בנות. כמו כן, רק 45% מפיגועי ההתאבדות אשתקד בוצעו בידי גברים, השאר בידי ילדים (19%), נשים (18%) ואנשים שלא ניתן היה לזהות (18%). עוד טען הדוח כי 1,800 בתי ספר במערב אפריקה הוחרבו מפעילות עוינת של בוקו-חארם.

דוח אחר, של ה-Long War Journal, דיווח על לפחות 105 מקרים בהם ביצעו נשים וילדים פיגועי התאבדות בשירות בוקו-חארם בניגריה, בין יוני 2014 לאפריל 2016.  על פי דוח של ה-Global Terrorism Index, טבח בוקו-חארם ב-5,154 בני אדם במהלך שנת 2014, 85% מתוכם בצפון-מזרח ניגריה. בדו"ח  של הארגון Catholic Diocese of Maiduguri, שפורסם במאי 2015, נטען כי לפחות 350 כנסיות בניגריה נשרפו. כמו כן נרשמו פיגועים ומעשי טבח בעובדי ממשל בניגריה, ואזרחים שזוהו עם הממשל שלא ניתן לקבוע בוודאות את זהותם, אך ניתן להעריך שמרביתם נוצרים או סונים. בנוסף לקרבנות אלה, בוקו-חארם חטף לפחות 2,000 נערות בניגריה מאז אפריל 2014. גורלן אינו ידוע.

לפי נתונים שנאספו על ידי הוועד למאבק ברצח עם, בוקו-חארם רצח לפחות 9,000 אזרחים שאינם חמושים במערב אפריקה מאז ראשית 2014, מתוכם לפחות 7,670 בצפון-מזרח ניגריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!