דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

ועד ראשי הרשויות הערביות: שנת הלימודים תיפתח כסדרה ביישובים הערביים

ההחלטה התקבלה בעקבות ההגעה להסכמות עם שר האוצר על העברת מענקי האיזון לרשויות המקומיות | יו"ר הוועד הארצי, מודר יונס: "נדחה את איום השביתה בשבועיים, בהם נבחן את הממשלה עד שתבין שהיא צריכה לתת ביטחון ושירותים"

ועד ראשי הרשויות הערביות במסיבת עיתונאים (צילום: יניב שרון)
ועד ראשי הרשויות הערביות במסיבת עיתונאים (צילום: יניב שרון)
יניב שרון

הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות כינס היום (רביעי) ישיבת חירום בעניין התעלמותה של הממשלה ממשבר הפשיעה וקיצוצי התקציבים לרשויות המקומיות.

במסיבת העיתונאים שנערכה בסיום הוועדה הודיעו ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ביישובים הערביים ולא תהיה שביתה. זאת בעקבות ההגעה להסכמות עם שר האוצר על העברת מענקי האיזון לרשויות המקומיות ועם שר החינוך לגבי תכניות הלימוד בחינוך הערבי ועל בניית כיתות לימוד נוספות.

יו"ר הוועד הארצי, מודר יונס, אמר: "אחרי ההפגנות ישבנו עם השר סמוטריץ' וארבל וקיש. נפקח על העברת התקציבים וביצוע ההחלטות לשבועיים הקרובים. היום הוחלט לפתוח את שנת הלימודים כסדרה כי ערך החינוך הוא עליון. נדחה את איום השביתה בשבועיים בהם נבחן את הממשלה. נמשיך את המאבק כדי שהממשלה תבין שהיא צריכה לתת ביטחון ושירותים".

"הפשיעה והרצח תחושת חוסר הביטחון הפכו בלתי נסבלות סופרים כל יום מקרי רצח. זו אינה התרבות שלנו. ממשלות ישראל הפלו אותנו לרעה והתכוונו להחליש את החברה הערבית", הוסיף יונס. "לא רצו אותנו כחברה שעומדת על זכויותיה יצאנו למאבק כי אנו לא יכולים לסבול את חוסר הביטחון של הילדים שלנו. הוועד הארצי יצא למאבק אחרי כל הרציחות".

רהט (צילום: משה שי / פלאש90)
רהט (צילום: משה שי / פלאש90)

יונס המשיך: "ראשי רשויות ברמת אבטחה 6, פגיעה בעובדי ציבור. התחלנו באוהל מחאה והפגנות. החלטנו לא לפתוח את שנת הלימודים בגלל עיכוב התקציבים. הם החליטו במקום לחזק להכתים את הרשויות הערביות. במקום לטפל בארגוני הפשיעה להכתים אותנו כאילו זה המפלט של הממשלה". שרף חסאן מועדת המעקב: "יש לחזק את הטיפול הנפשי התלמידים, התלמידים שלנו מוזנחים".

בישיבה דנו גם בדרישות הוועד מהממשלה. במסמך של הוועד הוצגו הדרישות הבאות במאבק בפשיעה: מבצע משטרתי יעיל נגד ארגוני הפשיעה הכולל פעולות יזומות ומדדים ברורים, הקמת מערך בין-משרדי למאבק בפשיעה המתמקד בגורמים הכלכליים לפשיעה, קידום חקיקה תומכת לאכיפה ושיתוף פעולה עם הרשויות והחברה האזרחית בשינוי מערכתי מקומי.

בעיקרן דרישות אלו חוזרות למודל הפעולה של ח"כ סגלוביץ' בכהונתו כפרוייקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית תחת הממשלה הקודמת. נוספת עליהן הדרישה להתייחס אל החברה האזרחית הערבית ואל הרשויות המקומיות כשותפות מרכזיות במאבק בפשיעה ובגורמיה.

מסמך דרישות נוסף שנדון הוא מסמך הדרישות התקציביות. הוועד דורש את העברת כלל התקציבים לרשויות הערביות ללא בקרה כפולה. לטענת מודר יונס, ראש הוועד, כבר קיימת בקרה ולא ניתן לקבל בקרה ופיקוח החלים רק על הרשויות המקומיות הערביות ולא על כלל הרשויות המקומיות. הוועד גם דורש קידום הקמת מרכז חוסן קהילתי בחברה הערבית, וקידום החלטת ממשלה 1279 הקובעת השקעה של 1.5 מיליון שקלים ממשרד האנרגיה להקמת מערכות סולאריות בישובים הבדואים בנגב. עוד דורש הוועד ממשרד התחבורה להשקיע 1.5 מיליארד שקלים לתכנית אסטרטגית לצמצום פערי התחבורה.

יש לציין כי למעט העברת התקציבים לרשויות ללא מנגנון בקרה כפול, הדרישות קיימות תכנית החומש "תקדום" (החלטה 550) שהממשלה הנוכחית אישרה, אך עדיין לא העבירה את התקציבים לאישור ועדת הכספים.

דרישה נוספת של הוועד היא מציאת פתרון ל-17 רשויות מקומיות שהועברו מאחריותו של המשרד לפיתוח הפריפריה, הגליל והנגב למשרד הפנים ללא תקציב. עוד דורש הוועד מהמשרד את פרסום הקולות הקוראים שבסמכותו בסכום של מאה מיליון שקלים.

במהלך הדיון עלה פקפוק בכנות כוונותיה של הממשלה ובנכונותה לבצע את ההסכמות ולהעביר את התקציבים. לפיכך החליטו ראשי הרשויות להשעות את השבתת בתי-הספר לשבועיים. לדברי יונס, במהלך שיחתו עם שר האוצר שלשום אמר השר, כי יעביר את סעיפי התקציב לאישור וועדת הכספים בישיבתה הקרובה ב-5.9. הוועד עומד על זכותו לחזור ולמחות לצד חובתו לפקח ולבקר את צעדי הממשלה במאבק בפשיעה.

במהלך הימים האחרונים היו מספר דיונים בין וועד ראשי הרשויות לבין שרי הממשלה. שר האוצר סמוטריץ' התחייב להעביר את כספי הרשויות שהקפיא למשרד הפנים שיעבירם לרשויות המקומיות תחת בקרה ופיקוח. שר החינוך, יואב קיש, קיבל את דרישות הוועד לתקצוב מיידי של כ-260 כיתות לימוד וישום תכנית לימודים נגד האלימות ולעידוד מנהיגות וחברה אזרחית. לדברי שרף חסאן, ראש ועדת המעקב לענייני חינוך ערבי, התכנית כבר קיימת אך יש להתחיל ליישם אותה בשטח.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל פרסמו ביום שני הודעה משותפת כי בתום ישיבה שנערכה עם ראש השב"כ רונן בר ועם ראשי רשויות ערביות הוחלט על העברת התקציבים לרשויות הערביות בכפוף לפיקוח. ההודעה הגיעה אחרי ששר האוצר הודיע שיבטל את העברת התקציבים שסוכמו.

עוד הוחלט שתקודם חבילת חוקים שיעניקו סמכויות לאכיפה פלילית וכלכלית כנגד ארגוני הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית, וכי משרד האוצר יתקצב באופן מיידי עשרות מיליוני שקלים לאמצעים טכנולוגיים הנדרשים למשטרת ישראל להגברת האכיפה והביטחון האישי בחברה הערבית.

לפי ההודעה, ראשי הרשויות הערביות הסכימו להעברת כלל התקציבים דרך מנגנוני הפעלה, פיקוח ובקרה שנועדו להבטיח את העברתם לטובת אזרחי ישראל הערבים ולא לידי ארגוני הפשיעה. המנגנונים יגובשו ויאושרו בממשלה בתוך כשבועיים ובכפוף לכך משרד האוצר יעביר באופן מידי את התקציב השוטף לשנת 2023 למשרד הפנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!