דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

התורנות תקוצר והשכר יישמר: ההסתדרות הרפואית והאוצר הסכימו על שכר המתמחים במתווה קיצור התורנויות

לפי ההסכמות, המתמחים יקבלו שכר של 300% על 'תורנות רבע' שיבצעו בשעות אחר הצהריים, ובכך יושלמו שעות העבודה שיופחתו בימי התורנות | ההסכמות יאפשרו את ייישום המתווה לקיצור התורנויות מ-26 ל-21 שעות במחלקות הפנימיות בבתי חולים בפריפריה החל משישי הקרוב

המרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
המרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הרפואית והממונה על השכר במשרד האוצר הגיעו להסכמות על שכר הרופאים המתמחים שהתורנויות שלהם יקוצרו, על רקע הכניסה לתוקף בשבוע הבא של המתווה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים מ-26 ל-21 שעות במחלקות הפנימיות בפריפריה.  לפי הודעה משותפת של האוצר וההסתדרות הרפואית, המתווה יאפשר את שימור של יכולת ההשתכרות של הרופאים, כלומר, תימנע הפגיעה בשכרם עקב קיצור שעות התורנויות.

ההסכם מסיר את איום השביתה של ההסתדרות הרפואית, שהכריזה לפני כשבועיים על סכסוך עבודה עקב אי ההגעה להסכם. הצדדים יחתמו עליו בימים הקרובים.

לפי ההבנות, הרופאים המתמחים יישמרו על גובה השכר שלהם, למרות שבימי תורנות יתחילו את יום העבודה רק ב-13:00 (במקום ב-8:00 כיום) ויסיימו אותו בין השעות 8:00 ל-10:00 בבוקר שלמחרת. על שעות הבוקר שלפני תחילת המשמרת המתמחים לא יקבלו תשלום, והפער בשכר יושלם באמצעות שכר מוגדל של 300% על 'תורנות רבע' שאותה יבצעו בין השעות 16:00-20:00. ימי העבודה שלאחר תורנות הלילה ייחשבו כיום חופשה בתשלום, בדומה למצב כיום.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אני שמח על כך שהצלחנו להגיע הלילה להסכמות עם ההסתדרות הרפואית שיביאו ליישום המתווה בצורה אחראית, תוך מענה הן למתמחים והמתמחות והן לשירות לציבור. מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה הוא בשורה גדולה וחשובה לרופאים והרופאות ולמערכת הבריאות. אני מודה לממונה על השכר אפי מלכין וצוותו על העבודה המאומצת ולשותפים בהסתדרות הרפואית על שיתוף הפעולה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "הבוקר אפשר לברך על מהלך היסטורי שיוצא לדרך. מיום כניסתי לתפקיד היה זה יעד ברור, אולם התנאי לכך תמיד היה שמירה על תנאי השכר של הרופאים ועל איכות הטיפול הרפואי. אני רוצה להודות להנהגת הר"י וליו"ר ארגון המתמחים ד"ר ניצן עטיה על שיתוף הפעולה המלא ועל תרומתם להצלחת המשא ומתן לקיצור משך התורנות ומאידך שימור יכולת ההשתכרות. אנחנו יוצאים לדרך חדשה בזהירות ובדאגה רבה בשל המחסור ברופאים בארץ. אנו נעקוב בדריכות אחר היישום ועל כך שעקרונותיו לא יפגעו."

שר הבריאות, משה ארבל: "מתווה קיצור שעות העבודה של המתמחים יביא לשינוי משמעותי במערכת הבריאות. המתווה מבטא את המחויבות של משרד הבריאות הן לרופאים והן למטופלים. הבחירה להתחיל את קיצור השעות דווקא בפריפריה נובעת מתוך ראייה של עדיפות לאומית.

לדברי ארבל, "מלבד השיפור בתנאי עבודתם של הרופאים התורנים, המתווה צפוי לשפר את איכות השירות הניתן למטופלים בפריפריה. אני מודה לכל השותפים שסייעו להביא לתחילתו של המתווה ולהוצאתו לפועל."

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ: "כרופא שעובד שנים רבות במערכת הבריאות אני נפגש יום יום עם מתמחים המשוועים לשינוי זה. אני שמח ומתרגש שהצלחנו, בכוחות משותפים, להביא לשינוי. זוהי אמירה של כלל המערכת הרואה את האדם שמאחורי הרופא, ודואגת לשלומם ולרווחתם של הרופאות והרופאים. אנחנו בתחילתה של הדרך ונחושים להוביל לשינוי באחריות ובשיתוף פעולה."

הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין: "אנו מברכים על סיכום העקרונות עם הר״י, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית, שיבטיחו את קיצור התורנויות לרופאים בבתי החולים בפריפריה החל מיום 1.9.23 באופן אחראי שיאפשר למנהלי בתי החולים, למנהלי המחלקות, ולכלל הרופאות והרופאים להמשיך להעניק טיפול מיטבי לציבור, יחד עם שיפור תנאי עבודתם ורווחתם של הרופאים, זאת תוך מתן זכאות ליום מנוחה בתשלום גם לאחר התורנות המקוצרת, לצד מתן אפשרות לרופאים לשמר את רמת השתכרותם תוך סיוע והפחתת עומסים בבתי החולים בשעות אחה"צ".

מנכ״ל שירותי בריאות כללית, אלי כהן: שמחים ומברכים שהגענו לרגע בו אפשר להתחיל לממש עידן חדש ומתקדם בתנאי העסקה של מתמחים בבתי החולים. אני מודה לכל המעורבים מהנהלת הכללית ובפרט למנהלי בתי החולים העמק וסורוקה שנרתמים ומסייעים רבות להצלחת המהלך.

יו"ר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, ד״ר ניצן עטיה: ״אחרי שנים ארוכות של עבודה, הרפואה הישראלית זוכה לראות צעדים משמעותיים בשטח, שיביאו לקיצור תורנויות המתמחות והמתמחים. הבהרנו לאורך כל הדרך כי לא נשלים עם פגיעה בהשתכרות והבאנו להישגים רבים במשא ומתן. ארגון המתמחים ימשיך לייצג את רופאים המתמחים בכל הארץ ובכל התחומים, תוך שמירה על הזכויות שלנו וחתירה לשיפור תנאי ההעסקה".

בארגון מרשם, בו חברים כאלף רופאים מתמחים והוביל מאבק ציבורי לקיצור התורנויות, אמרו בעקבות ההסכם:

ארגון הרופאים המתמחים מרשם: "בעוד מספר ימים, בביה"ח בפריפריה, תתחיל מהפכת קיצור התורנויות- ואנחנו נדאג לכך שזו תהיה רק הסנונית הראשונה. אנחנו כבר מסתכלים קדימה לעבר הרחבת מתווה קיצור התורנויות גם לביה"ח במרכז הארץ".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר הארגון: "זה לא מתווה קיצור התורנויות עליו חלמנו. נלחמנו על קיצור תורנויות משמעותי הרבה יותר אבל המהפכה מתחילה ואי אפשר יהיה לעצור את המהלך ההיסטורי הזה. ראוי היה שממשלת ישראל וההסתדרות הרפואית יתאמצו קצת יותר למען הרופאות והרופאים המתמחים, גם במתווה רחב יותר וגם מבלי לפגוע בשכרם ומבלי לדרוש מהם תורנות נוספת כדי להשלים שכר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!