דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הבנות עם ארגון המורים: שנת הלימודים בתיכונים תיפתח כסדרה

שר החינוך יואב קיש: "בכוחות משותפים גישרנו על הפערים" | יו"ר ארגון המורים רן ארז: "הגענו להסכמות בכל הנקודות החשובות" | ההסכם כולל עליית שכר של 2,000 ש"ח בחמש שנים, תוספת שעה פרונטלית וצמצום שעות פרטניות, והעסקת 6% מהמורים ו-10% מהמנהלים בחוזים אישיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין), יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר החינוך יואב קיש לאחר הגעה להבנות על הסכם שכר חדש למורי התיכונים (צילום מסך: דוברות משרד החינוך)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין), יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר החינוך יואב קיש לאחר הגעה להבנות על הסכם שכר חדש למורי התיכונים (צילום מסך: דוברות משרד החינוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שנת הלימודים בתיכונים תיפתח כסדרה, לאחר שארגון המורים ומשרדי האוצר והחינוך הגיעו להבנות על הסכם שכר חדש למורי התיכונים. זאת לאחר שנה וחצי של משא ומתן ואיומים של הארגון בשביתה.

ההסכם ייחתם לשש שנים במהלכן כל מורה יקבל תוספת שכר בסך 2,000 שקלים, ובתמורה המורים ילמדו שעה פרונטלית נוספת. התוספת תוענק למורים ב-5 פעימות – הראשונה בהן בסכום של 800 שקלים במשכורת של חודש ספטמבר הקרוב. במקביל, למורים יופחתו שלוש שעות לימוד פרטניות במקום שש שעות.  לצד זאת, המורים יקבלו תוספת של 1.35% לשכר עבור גמול השתלמות. עוד דווח שהוסכם ש-6% מהמורים ו-10% מהמנהלים יועסקו בחוזים אישיים, מהלך שהארגון התנגד לו.

שר החינוך יואב קיש פרסם סרטון בו אמר: "תלמידי התיכונים בישראל, מחר בית ספר. לאחר מאמצים גדולים הגענו להסכם עם ארגון המורים. אני רוצה להודות בראש ובראשונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהתגייס למשימה, וכמובן, לשותף שלנו להסכם, יו"ר ארגון המורים רן ארז. בכוחות משותפים גישרנו על הפערים. יש הסכם, הלימודים מחר בכל מדינת ישראל מתקיימים."

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז: "חברות וחברים יקרים, אני שמח לבשר לכם שהגענו להסכמות בכל הנקודות החשובות במו"מ מול משרד האוצר, זאת בעקבות המאבק העיקש אותו ניהלנו למען החינוך העל יסודי. מורי החינוך העל יסודי הגיעו להישגים אדירים. לפיכך, שנת הלימודים תחל כסדרה. נעדכנכם בקרוב בפירוט ההסכמות."

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ""אני משוכנע שמערכת החינוך תצא נשכרת מההסכם הזה. אני רוצה קודם כל להודות לשר החינוך. לא היה תקדים לזה ששר החינוך נמצא בתוך המשא ומתן מעורב בו ויושב בו, ואני חושב שהאכפתיות שלך והדבקות במטרה היתה תרומה גדולה מאוד ליכולת של שנינו, הנושאים ונותנים, להגיע למטרה".

"אני רוצה להודות לך רן, דרך ארוכה כדרכם של משאים ומתנים, בסופו של דבר אני חושב שידעת מה חשוב ועל מה נכון להתעקש, וידעת גם להבין את התנאים והמגבלות שלנו, וכך הצלחנו להיפגש בשביל הזהב באמצע. אני רוצה מאוד להודות לאפי מלכין הממונה על השכר, לחשב, לממונה על התקציבים למנכ"ל משרד האוצר, לכל הצוותים, אגב גם שלך רן בארגון המורים העל יסודיים, שעבדו קשה ועוד יעבדו בלנסח את ההסכם.

"הדבר החשוב הוא שמערכת החינוך כולה, מגן ועד סוף כיתה י"ב, נפתחת מחר כסדרה, ואני מאחל הצלחה באמת מכל הלב למורים, ליועצים, ליועצות, לתלמידים בעיקר. תתחילו מחר שנת לימודים טובה, פוריה, אנחנו, כולנו ביחד, המורים שלכם עם נציגיהם, משרד החינוך, משרד האוצר, עושים הכול, נעשה הכול כדי לתת לכם את הכלים הטובים ביותר כדי לכבוש את כל הפסגות בעולם ולהגיע הכי גבוה שאתם רק יכולים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "תלמידים והורים יקרים: מחר אנחנו פותחים את שנת הלימודים כסדרה בכל בתי הספר, כולל התיכונים. תודה לשר החינוך קיש, לשר האוצר סמוטריץ׳ וליו״ר ארגון המורים רן ארז. תודה למורות ולמורים הנפלאים שלנו, ובהצלחה רבה לכל התלמידים".

שר החינוך ביקש קיצוץ רוחבי למימון ההסכם

בחדשות 12 דווח שקיש פנה לרה"מ בנימין נתניהו וביקש ממנו לערוך קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה כדי לממן את תוספות השכר למורים. בעקבות הפרסום כתב שר העבודה יואב בן צור שהוא מתנגד למימון ההסכם באמצעות קיצוץ במשרדים אחרים, עקב פגיעה בשירותים הניתנים לציבור.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים רן ארז נפגשו הערב (חמישי) בניסיון להגיע להסכמות ולמנוע את שביתת מורי התיכונים מחר. קיש נפגש הבוקר עם ארז לפגישה שהגדיר כ"פגישה מכרעת", שבסיומה אמר ארז ש"ישבנו עם שר החינוך, שעשה מאמצים רבים, אך כרגע אין חדשות".

קיש הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי) כי "בשלב הזה נפסק המשא ומתן ללא הסכמות", עוד הוסיף השר כי "הבוקר אפגש עם יו״ר ארגון המורים רן ארז לפגישה מכרעת". הודעת השר יצאה בתום פגישה בין הצדדים ב-2 בלילה בניסיון להגיע להסכמות ולמנוע את השביתה.

יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר אמש בחדשות 12: "אנחנו הולכים לקראת שביתה בתיכונים, אין הידברות ואין התקדמות. הפערים הם גדולים מאוד. הפער הוא כרגע הוא 500 מיליון שקל, אבל הפער העיקרי הוא שהם דורשים חוזים אישיים והוצאת המנהלים מההסכם הקיבוצי".

אתמול עדכן ארגון המורים העל יסודיים שהמשא ומתן עם משרד האוצר על הסכם שכר חדש נמשך, אך נכון לעכשיו האיום לא לפתוח את שנת הלימודים עדיין על הפרק. לדברי הארגון, "המשא ומתן בעיצומו, יש סעיפים רבים שלא נענו ועדיין לא נדונו, אנו מקיימים מו״מ ללא פשרות, כרגע לא נוכל לאשר אף מידע, השביתה תלויה ועומדת".

שר החינוך יואב קיש אמר אתמול שהוא "מרגיש אופטימיות" ביחס ליכולת להגיע להסכם. בוועידת החינוך של ynet אמר קיש: "המשא ומתן אינטנסיבי אבל הוא הדבר החשוב ביותר. בשיחות היום תתקבל החלטה – האם הגענו להסכם או לא, ונודיע על כך עד מחר בבוקר". לדברי קיש, "העלאת שכר למורים זה בעיניי דבר סופר חשוב ואני שותף מלא לארגון המורים בעניין הזה."

לדבריו, "הגדרנו את המתווה שבו יש פערים, ויש הבנה מה חשוב לכל צד ואיך אפשר לנסות לגשר על כך. כשמסתכלים על כל הפערים אני חושב שאנחנו נמצאים בדרך טובה ואני מקווה שנצליח להבשיל את זה עוד היום".

באוצר ניסו לקדם את פתיחת שנת הלימודים עם מורים שישברו שביתה

בשלישי פרסם הממונה על השכר באוצר אפי מלכין מכתב למרכז השלטון המקומי בו הציע לרשויות המקומיות להיערך להפעלת מערכת החינוך באמצעות מורים שוברי שביתה, צעד חסר תקדים במערכת החינוך בישראל.

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, תקף אתמול את ראש הממשלה בנימין נתניהו על אי התערבותו במשבר. "החינוך הוא הנושא החשוב ביותר על סדר היום הלאומי. הוא צריך משאבים – ולא רק תקציבים. איום שביתה מרחף מעל לראשם של תלמידי התיכונים כבר מעל לחצי שנה, ושר החינוך אומר שצריך להיערך לשביתה, במקום לעשות הכל כדי למנוע אותה. למיטב ידיעתי, נתניהו לא ענה אפילו לפניות יו"ר ארגון המורים, לא כינס ישיבה דחופה לשמוע איך פותרים את המשבר או להיערכות לפתיחת שנת הלימודים. זה לא סדר עדיפויות שגוי – זה מחדל לאומי. אני קורא לנתניהו, עצור את כל סדר היום שלך, ותיכנס לאירוע עכשיו".

לדברי גנץ, "גם אם המשבר הזה ייפתר, מאוחר מדי, ובלי שהממשלה טיפלה בו בזמן ובאמצעים הנדרשים, מעמד המורים בישראל, דורש טיפול שורש, שמתחיל קודם כל בדוגמה האישית שלנו כמנהיגים לצעירים בישראל. מורה בישראל לא צריך להיות עני. צריך להעלות את הבסיס של שכר המורים, באופן שיאפשר להכניס ולהשאיר מורים טובים, ואת כל השאר לנהל באופן דיפרנציאלי, הגון, מקצועי ואחראי.

"מורים צריכים שתהיה להם עמדת עבודה, עם מחשב אישי, עם תוכנות לימוד ואמצעים טכנולוגיים מתאימים למאה ה-21. הם חייבים תוכניות שמותאמות לצורכי התלמידים, שיאפשרו לימוד גם בקבוצות. את כל אלו לא מקדמים ב-30 באוגוסט, עובדים בזה כל השנה.

שנה וחצי של משא ומתן

ההסכם הקיבוצי של מורי התיכונים 'עוז לתמורה' הסתיים בפברואר 2022, ולא חודש מאז. ארגון המורים העל יסודיים ומשרדי האוצר והחינוך נמצאים במשא ומתן מזה שנה וחצי על הסכם שכר חדש, במהלכו נקט הארגון עיצומים בדמות שביתות, ביטול טיולים ופעילויות חוץ ועצירת מסעות לפולין.

בארגון המורים דרשו העלאת שכר אחידה של 3,000 שקלים לכלל המורים, שמשמעותה שכר של 11 אלף ש"ח למורה חדש עם תואר ראשון ו-12 אלף ש"ח למורה חדש עם תואר שני, ומכאן שם הקמפיין של הארגון – ניפגש ב-12. באוצר פרסמו בסוף יולי באופן חד צדדי את הצעתם לארגון, שכללה תוספת שכר ממוצעת של 1,100 שקלים לכלל המורים, כשהתוספת המינימלית היא 850 שקלים, והעלאת שכר למורים חדשים ב-1,500 שקלים. כלומר, שכרה של מורה מתחילה עם BA על יעמוד 10,000 שקלים, ושל מורה עם MA על כ-11 אלף שקלים. בארגון טענו שההצעה זהה להצעות שהוצגו לפני שנה.

לאורך המשא ומתן טען ארז שהתוספות בהסכם השכר של הסתדרות המורים לפני שנה, שחל על הגננות, מורי היסודי, חטיבות הביניים והחינוך המיוחד היו נמוכות מדי לנוכח האינפלציה הגוברת, ובכך הצדיק את דרישתו לתוספות גבוהות יותר ממה שנקבע בהסכם עמם.

מחלוקת נוספת היתה דרישת האוצר להעסיק את מנהלי בתי הספר מחוץ להסכם הקיבוצי ולאפשר העסקת חלק מהמורים בחוזים אישיים, דרישה שהארגון סירב לה בתוקף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!