דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

משרד האוצר מפחית את המכס על ייבוא שמן זית ב-5%

במקביל תינתן תמיכה ישירה בהיקף של 30 מיליון שקלים למגדלים | ורד בן סעדון מבעלי יקב טורא: "לא רחוק היום שלא יהיה שמן זית בישראל. הורדת המכס לא תפתור את העניין" | מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "כשפותחים ייבוא ומורידים מכסים, אין לחקלאים ברירה אלא לצמצם את התפוקה, ולהשמיד שדות ומטעים שלמים"

מסיק זיתים ברמת הגולן (צילום ארכיון: מיכאל גילעדי/פלאש90)
מסיק זיתים ברמת הגולן (צילום ארכיון: מיכאל גילעדי/פלאש90)
מאיה רונן

משרד האוצר פירסם אתמול (רביעי) להערות הציבור צווים להפחתת המכס על שמן הזית. במסגרת הצווים, שהוכנו ברשות המסים, יופחת המכס מרמתו הנוכחית, שעומדת על 6%+2.29 ש"ח לקילוגרם, לרמה נמוכה של 1.2%+0.44 ש"ח לקילוגרם.

עוד הודיע המשרד כי במקביל להפחתה במכס, הוא קידום תמיכה ישירה לענף הזית. הצו המוצע מפורסם בתיאום עם משרד החקלאות ועם ענף הזית. לטענת המשרד הפחתת המכס צפויה להביא להפחתה משמעותית במחירי שמן הזית, באמצעות יצירת כדאיות לייבוא להתחרות בייצוא המקומי.

לדברי האוצר, במטרה לתת מענה לציבור בחגי תשרי, פורסם להערות צו לטווח קצר צו בהוראת שעה עם הפחתה של המס עד ה-9 באוקטובר 2023 ובמקביל פורסם צו נוסף, להערות תוך21 יום, להפחתה קבועה במס. ההפחתה זהה בשני הצווים.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הבטיח שהמהלך יוריד מחירים וייתן מענה למחסור בשמן הזית. "המכס על ייבוא שמן זית יורד וכולנו נרגיש זאת הן בהיעדר מחסור והן במחיר השמן. עוד צעד ועוד צעד ובע"ה נוריד את מחיר סל הקניות של אזרחי ישראל. כפי שאמרתי, המאבק ביוקר המחיה ניצב בראש סדר העדיפויות שלי ושל הממשלה כולה".

אך בפועל, המחסור בשמן זית ועליית המחירים היא בעיה עולמית. מלבד ישראל, מחירי שמן זית המריאו בעשרות אחוזים גם ברחבי העולם בשל ירידה בתוצרת החקלאית, בשל משבר האקלים. יבול הזית בספרד שמייצרת כמחצית מכלל גידולי הזית בעולם, נמצא בשפל בשנתיים האחרונות לאחר גלי חום כבדים שהכו במדינה באביב. לפי מועצת שמן הזית הבינלאומית, יבול הזית בספרד צפוי לעמוד על כ-850 אלף טון בלבד, זאת בהשוואה ל-1.3 מיליון טון בשנים סטנדרטיות.

במקביל להפחתת המכסים, שר החקלאות, אבי דיכטר, ומנכ"ל המשרד, אורן לביא, הודיעו אתמול בתיאום עם משרד האוצר וענף הזית במועצת הצמחים, כי המדינה תעניק למגדלי הזיתים תמיכה ישירה בהיקף כולל של כ-30 מיליון ש"ח.

סוהיל זידאן, יו"ר ענף הזית במועצת הצמחים, ציין כי" "קיבלנו את הבשורה, שהיא ממש 'אוויר לנשימה' עבור המגדלים. התמיכה תמנע כריתת עצי זית ותאפשר למגדלים רבים בעיקר בצפון הארץ, במיוחד בגליל ובגולן, להמשיך לעבוד בענף. אני מודה לשר החקלאות, למנכ"ל משרדו ולצוות המקצועי שגיבשו את ההחלטה; התמיכה הישירה במגדלים תסייע מהותית בשמירה על אחד מענפי החקלאות הוותיקים במדינת ישראל ותאפשר למגדלים להתמודד עם מגדלי שמן הזית מעבר לים".

"מגדלי הזיתים בישראל נמצאים במשבר. בשנים האחרונות, הוצאות הגידול של מטעי הזיתים ועלויות הפקת שמן הזית בארץ עלו דרמטית, כאשר לכך תרמו קשיי אקלים, עליית מחירי המים, התעצמות תופעת זיופי שמן הזית, עליית שכר העבודה, העלאות מיסים, הצורך להתמודד עם הפשיעה החקלאית, כאשר לכל אלה יש להוסיף שינויי מדיניות תכופים מצד ממשלות ישראל, שגם לא תמכה בחקלאים ולא סיפקה סובסידיות לחקלאים – בניגוד לנעשה במדינות אחרות. כל אלה הפכו את הגידול לחסר כדאיות כלכלית עבור המגדלים. ההחלטה על תמיכה ישירה בחקלאים בהובלת שר החקלאות ומנכ"ל המשרד מונעת קריסה של ענף הזית בישראל".

הכנת שמן זית בבית בד ברמת הגולן (צילום ארכיון: מיכאל גילעדי/פלאש90)
הכנת שמן זית בבית בד ברמת הגולן (צילום ארכיון: מיכאל גילעדי/פלאש90)

מזכ"ל התאחדות החקלאים: "טעות פטאלית. לחקלאים אין ברירה אלא לצמצם את התפוקה"

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן ביקר בחריפות את הורדת המכסים: "אחרי שלא הצליחו להקטין את יוקר המחיה באמצעות יבוא של תוצרת חקלאית ולא הצליחו להחריב את החקלאות דרך פתיחת המכסים, ממשיכים מתנגדי החקלאות המקומית לנסות לחסל ולהרוס את החקלאות ואת חקלאי ישראל בדרכים אחרות".

"מדובר בטעות פטאלית. כבר שנים שאנחנו מזהירים, אך מדינת ישראל בוחרת להתעלם – כל מדינות העולם מתמודדות היום עם מחסור במזון טרי ועליית מחירים כתוצאה ממשבר האקלים, האנרגיה ומשבר המזון, מה שימשיך להוביל לעליית מחירים בעוד ובעוד תחומי חקלאות. למעשה, מדינות מסוימות אף סגרו ייצוא של מוצרים חקלאיים כדי להבטיח תוצרת מקומית לתושביהן. רק בישראל פועלים הפוך – מנסים לפגוע אנושות במפעל הציוני החשוב שנקרא חקלאות ישראלית, מתוך המחשבה שישראל תוכל לייבא את כל המזון הטרי לתושביה למרות שכל העדויות בשטח מצביעות על מגמה הפוכה".

"חקלאות היא תחום שדורש וודאות והשקעה. החקלאים בישראל הם מהטובים בעולם אך כאשר הם לא מקבלים תמיכה מהמדינה כפי שמקבלים עמיתיהם בחו"ל, וכשפותחים את הייבוא ומורידים את המכסים, אין להם ברירה אלא לצמצם את התפוקה, לצמצם השקעות ובמקרים רבים אף להשמיד שדות ומטעים שלמים כפי שיצמצמו 50% ממטעי שמן הזית ו-4,000 דונם של ירקות בנגב".

לדברי דורמן, "ראוי שמדינת ישראל תעסוק בהגדלת התוצרת המקומית על ידי עידוד השקעות ומו״פ בכדי להגדיל את התפוקה והפריון של החקלאות המקומית ובכדי להבטיח את אספקת המזון ואת ביטחון המזון לאזרחיה."

ורד בן סעדון, מבעלי יקב טורא: "לא רחוק היום שלא יהיה שמן זית בישראל"

ורד בן סעדון מבעלי יקב טורא ומדליקת המשואות בטקס ביום העצמאות ה-75 למדינה לכבוד חקלאי ישראל, התייחסה לפרסומים על המחסור העולמי בשמני הזית והתייקרותם בישראל, ואמרה: "על אף שבכרמי בית בד טורא ישנה ברכה בעצי הזית שמניבים פרי לתוצרת שמני זית תוצרת כחול לבן, המצב בארץ לא קל, אין מספיק זיתים השנה על העצים, בנוסף נעקרים אלפי דונמים בגלל חוסר כלכליות הענף".

"יתרה מכך ישנו משבר בענף החקלאות בישראל, ובייבוא זיתים לישראל, שלעת עתה נעצר, בשל השריפות הרבות שישנם במספר מדינות בעולם. לא רחוק היום שלא יהיה שמן זית בישראל. הגיע הזמן שמשרד האוצר והכלכלה יעשו משהו בעניין מול משרד החקלאות, הורדת המכס לא תפתור את העניין. צריך שיהיה גידול מקומי של זיתים, צריך שיתמכו במגדלים כדי שיהיה לנו שמן זית איכותי, שתהיה לנו עצמאות מזון ולא נהיה תלויים באחרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!