דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הפגנות אלימות של אריתריאים בדרום תל אביב: 39 נעצרו, מעל ל-100 מפגינים ו-27 שוטרים נפצעו

קטטות המוניות בין תומכי ומתנגדי משטר באריתריאה, מאות שוטרים הגיעו למקום | המשטרה: "במהלך האירוע בוצע ירי חי על ידי שוטרים שחשו בסכנת חיים מיידית" | נחסמו הכניסות לרחוב יד חרוצים בתל אביב בכל הכיוונים | מפגין אחד פצוע אנוש, ו-12 פצועים קשה

  • הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
    הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
  • הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אורן דגן)
    הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אורן דגן)
  • הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
    הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
  • הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אורן דגן)
    הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אורן דגן)
  • הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
    הפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה בת"א (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אורן דגן

עימותים קשים בין המשטרה למבקשי מקלט מאריתריאה במהלך הפגנה של מבקשי המלקט בתל אביב נגד פסטיבל של שגרירות אריתריאה בדרום העיר. כ-114 מפגינים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים וולפסון איכלוב ושיבא. קבוצות של אריתראים עם מקלות ואבנים מחפשים אחד את השני, חוליות מג"ב מחפשות אותם בסיוע מסוק בשביל להפריד. בתווך המון נשים שצועקות על הגברים להירגע.

"האירוע טרם הסתיים ונכון לעכשיו נפצעו 27 שוטרים", נמסר מהמשטרה. "במהלך האירוע בוצע ירי חי על ידי שוטרים שחשו בסכנת חיים מיידית. כתוצאה מהירי דווח על 3 פצועים בדרגות שונות". נחסמו הכניסות לרחוב יד חרוצים בתל אביב בכל הכיוונים.
בתום הערכת מצב של מפקד המחוז, הוחלט על הקפצת מאות שוטרים בנוסף לכוחות גדולים של משטרה ומג"ב שכרגע נמצאים בשטח. משטרה ריכזה בצ'לנוב פינת לוינסקי עשרות מפגינים ומשתמש ברימוני הלם ועשן.

תנ"צ חיים בובליל, ממ"ר איילון אמר בתדרוך לתקשורת: "אנחנו בימים האחרונים היינו בתיאום עם תומכי ומתנגדי השלטון באריתריאה לקראת היום. נקבע כי מסיבת תומכי השלטון תהיה במועדון בסמוך לרחוב המסגר, והמחאה מתנגדי השלטון ברחבת הרציפים באופן שיצור הפרדה, הדברים היו בהסכמה".

"לצערי החל משעות הבוקר הצדדים לא אמרו בהתחייבות ובתנאי הרשיונות שניתנו להם. נערכו בכוחות מתוגברים. לצערי הגיעו מאות מתנגדי שלטון שקיבלו החלטה שהם בכל מחיר הולכים לא לאפשר את האירוע של תומכי השלטון. לקראת עשר בבוקר הם התחילו לפרוץ את הגדרות ולהתעמת עם השוטרים, להכות אותם ולזרוק אבנים וגדרות. כרגע המאמץ שלו הוא להפריד בין הצדדים, לבצע מעצרים. זה סכסוך שקשור למה שקורה בכלל באריתריאה. עושים הכל כדי לשמור על הסדר".

רוני גמזו מנכ"ל איכילוב: "הגיעו לחדר מיון של איכילוב יותר מ40 פצועים ללא תקשורת מקדימה, הרבה בהגעה עצמית, הרבה פציעות ירי, ממספר מקומות בתל אביב. בהתחלה הפעלנו אר"ן קטן אבל לאור ההגעה הגדולה והבלתי צפויה הפעלנו בהמשך אר"ן גדול והוזעקנו מאות אנשי צוות. הפעלנו שישה חדרי ניתוח במקביל, כ-20% מהפצועים היו במצב קשה, כולם טופלו, בנוסף היו הרבה פצועי ירי במצבים קל ובינוי. היה לנו קשה להבין מה קורה תוך כדי התהליך, אנחנו והמשטרה ומד"א הבננו רק תוך כדי הטיפול בפצועים את גודל האירוע. יש עדיין הגעות. יש עוינות פנימית בין פצועים משני צדדים של קונפליקט, אז בנוסף לטיפול הסוציאלי בפצועים (שרובם חסרי מעמד) אנחנו צריכים להפריד בין הפצעוים כדי למנוע אלימות ביניהם ובין המלווים שלהם. אירוע מורכב מאוד. מבחינה רפואית אין סכנת חיים, כולם מקבלים טיפול רפואי מצויין אבל זה דורש הרבה מאמץ תוך תנאים לא סבירים".

ממד"א נמסר כי "החובשים והפאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל- 114 פצועים, בהם: 8 במצב קשה, 13 במצב בינוני ו- 93 קל. בין הנפגעים קל 30 שוטרים, רוב הפצועים סובלים מחבלות ופציעות בין השאר מאבנים וחפצים שהושלכו. משעות הבוקר שרותי הדם של מד"א סיפקו לבתי החולים 130 מנות ומרכיבי דם".

"משעות הבוקר כשהתקבלו קריאות במוקד 101 של מד"א על הפרות סדר אלימות בתל אביב, נערכנו בכוחות גדולים ומתוגברים של חובשים ופאראמדיקים עם אמבולנסים , ניידות טיפול נמרץ, אופנועי חרום של מד"א ורכבי הצלה יעודיים, התחנות תוגברו במתנדבים וכוננים , עד לשעה זו צוותי מד"א העניקו טיפול ל- 114 נפגעים, בהם: 8 במצב קשה ו- 13 במצב בינוני, בין הפצועים 30 שוטרים במצב קל. אנחנו ערוכים בכוננות מיוחדת ופרוסים בשטח על מנת להמשיך ולהעניק טיפול רפואי במידת הצורך."

בית החולים איכלוב עדכן כי הגיעו אליו "סה"כ 38 פצועים, מתוכם 12 פצועים קשה עם פציעות ראש שאר הפצועים במצב קל- בינוני". במרכז הרפואי שיבא הוכרז על אירוע רב נפגעים, ומבית החולים נמסר כי "אל שיבא התקבלו 24 פצועים מהאירועים בדרום תל אביב. 22 במצב קל ו-2 במצב קשה בחדר הלם. אחד מהם מורדם ומונשם. הם מטופלים כעת ע״י הצוותים הרפואיים במחלקה לרפואה דחופה בשיבא".

בית החולים וולפסון עדכן כי "במרכז הרפואי וולפסון נקלטו עד כה 22 פצועים אשר מטופלים ברגעים אלה ע״י הצוותים הרפואיים במקצועיות ובמסירות. מתוך הפצועים שנקלטו פצוע 1 מונשם, פצוע אחד נפצע בראשו ויועבר לתל השומר ויתר הפצועים במצב קל עד בינוני".

לבית החולים בילינסון הגיעו עד כה 32 פצועים מהאירועים בתל אביב. בין הפצועים 2 מוגדרים במצב בינוני וכל היתר במצב קל.

לפי המפגינים, המהומות מתרחשות בעיקר בין מתנגדי לתומכי משטר אריתראים. מתנגדי המשטר אמרו ל'דבר': ״לנו אין בעיה עם המשטרה הם שומרים עלינו. זה לא סכסוך של הישראלים״.

התרמות דם מיוחדות הערב (שבת) בתל אביב בעקבות מחסור חמור בכל סוגי הדם ופגיעה באספקה לבתי החולים. בשירותי הדם של מד״א מתריעים מפני קושי משמעותי ביותר בגיוס כמות הדם הנדרשת לטיפול בחולים ופצועים.

לצד האתגרים הבטחוניים שעומדים בפני מדינת ישראל, וארועי הפרת הסדר היום בתל אביב שבמהלכן סופקו לבתי החולים 218 מנות ומרכיבי דם, קיימת ירידה במלאי הדם, ונגרמים קשיים באספקת הדם לבתי החולים.

הערב (שבת) החל מהשעה 17:30 ועד לשעה 22:30 יקיים מגן דוד אדום התרמות דם מיוחדות בלובי בית החולים וולפסון בחולון ובשטח מיון מתהלכים בבית החולים איכילוב בתל אביב. בשרותי הדם של מד"א מבקשים מהציבור לבוא ולתרום דם.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי גינה בחריפות את העימותים בדרום העיר, והוסיף: "אני מגבה את כוחות המשטרה ואת מפקד המחוז שנמצאים בשטח ופועלים להשיב את הסדר על כנו. הנחתי את יחידות העירייה להיערך בכוחות מוגדלים למתן סיוע לתושבי השכונה שבה מתקיימות הפרות הסדר"

משלכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה קיבל עדכון מהשר לבטחון לאומי והמפכ"ל על הפרות הסדר בתל אביב. ראש הממשלה הנחה לפעול להשבת הסדר הציבורי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!