דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.0°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הסרט "ברבי" הוא קמפיין פרסומי מבריק עבור חברת "מאטל"

למרות שהסרט מציג את הנהלת החברה כחבורה של נבלים, הסרט בהחלט משתלם למאטל, והבובה השנויה במחלוקת, שספגה לאורך השנים ביקורת רבה, חזרה להיות הבובה הנמכרת ביותר בעולם שמכניסה למטאל שליש מרווחיה, כ-5.2 מיליארד דולרים רק בשנה החולפת

מנכ"ל חברת מאטל, ינון קרייז בפרימיירה של הסרט ברבי (צילום: כריס פיזלו, AP)
מנכ"ל חברת מאטל, ינון קרייז בפרימיירה של הסרט ברבי (צילום: כריס פיזלו, AP)
לילי סירדזקי

מי שעדיין לא ראה את הסרט "ברבי" או לקח חלק בסערת התוכן הוורוד שנוצר סביבו, כנראה חי בחודשים האחרונים על אי בודד. הסרט עקף בקלילות את כל שוברי הקופות שלפניו כסרט הרווחי ביותר של האחים וורנר אי פעם, ועומד נכון להיום על יותר ממיליארד דולרים במכירת כרטיסים בבכורות העולמיות כשהוא עובר את השיאן הקודם: "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק 2".

"ברבי" מתכתב בדיוק עם המתח הפמיניסטי שברבי מגלמת. הסרט בכיכובה של מרגו רובי ובבימויה של גרטה גרוויג, הוא חוויה ויזואלית מלאת חיות שמכילה פרשנות ישירה ושנונה על החברה הפטריארכלית. נראה שהדמות הראשית, "ברבי סטריאוטיפית", מנסה לתקן את הנזק שהיא עשויה לגרום לנערות צעירות ולהחזיר את כוחה כאייקון פמיניסטי, מבלי להתעלם מהמורכבות. "ברבי" הוא גם הסרט המצליח ביותר שביימה אישה בתולדות הקולנוע.

הסרט הפך להצלחה מסחרית מסחררת עבור חברת האם של הבובה הוותיקה – מאטל, בדיוק כמו בובת הברבי עצמה שהוצגה לעולם ב-1959 על ידי היזמית היהודייה רות הנדלר. ברבי הייתה אחת הבובות הראשונות שכוונו לנערות והציגו נשים אוטונומיות, עצמאיות כלכלית שמסוגלות לכל עבודה (ברבי אסטרונאוטית, ברבי נשיאה, ד"ר ברבי ועוד רבות וטובות), זאת בתקופה שבה עיקר הציפייה מנשים הייתה להיות רק רעיות ואימהות.

ברבי ספגה לאורך השנים ביקורת רבה כבובה מינית שמקדמת דימויי גוף לא מציאותיים שלא ניתנים להשגה עבור נערות צעירות. למרות המחלוקת סביב דמותה, נשארה ברבי מוצר הדגל של מאטל, שאחראית לכשליש מרווחיה, כ-5.2 מיליארד דולרים רק בשנה החולפת ושומרת על מעמדה בתור הבובה הנמכרת ביותר בעולם.

למרות התוכן המפתה שלו, במיוחד לנשים בנות דור המילניום שגדלו עם בובות ברביות, הסרט הוא קמפיין פרסומי מבריק עבור "מאטל". לפני עשור, החלו המכירות של בובות ברבי להיחלש, כשהן מסכנות את עתידה של מאטל. הגורמים לכך היו העלייה בהיקפי הקניות המקוונות, שהביאה לסגירת חנויות צעצועים, כמו גם התנועה הפמיניסטית שתיארה את ברבי כ"בימבו" בעלת סטנדרטים מזיקים של יופי. חברת מאטל הביאה את איש העסקים יליד ישראל, ינון קרייז, לכהן כמנכ"ל החברה בתקווה להציל את המצב.

"מכרנו צעצועים לפני שעשינו סרטים"

קרייז הביא אתו גישה מהפכנית לחברה, הוא בנה מחדש את מאטל כחברה "מונעת IP", כלומר החברה כבר לא תמכור ותשווק צעצועים בלבד, אלא תשתמש בפלטפורמה רחבה לקידום מותגיה, כולל סרטים משלה, תוכניות טלוויזיה, הצגות ואפילו פארק שעשועים. החברה הקימה את "סרטי מאטל" בשיתוף פעולה עם "האחים וורנר" בניסיון לגבש סרט או סדרה של סרטים סביב דמותה של ברבי.

קרייז מתעקש שהסרט אינו עוסק רק במכירת צעצועים: "מדובר ביצירת תוכן איכותי וחוותי עם השפעה חברתית שאנשים היו רוצים לצפות בה", אמר למגזין וראייטי. "מכרנו צעצועים לפני שעשינו סרטים, אז אנחנו לא תלויים בזה".

עוד 14 סרטים חדשים בפיתוח

למרות שהסרט מציג את החברה עצמה בצורה מבזה, עם הנהלה של נבלים, ברור שהסרט בהחלט השתלם למאטל. לא רק ששורה של בובות ברבי בהשראת הסרט הפכה לוויראלית, אלא שלמאטל יש כבר 14 סרטים חדשים שנמצאים בפיתוח.  הסרטים כוללים את הצעצועים האייקוניים פולי puey (בכיכובה של לנה דנהאם), הוט ווילס (בימוי ג'יי ג'יי אברמס) ועוד.

המודל הוכיח עצמו כבר מזמן כרווחי, החל ממפעל רובוטריקים של "הסברו" במיליוני דולרים עם סרטי פרמאונט,  ולאחרונה עם "The Lego Movie" של האחים וורנר מ-2014, שהכניס יותר מ-450 מיליון דולרים. אבל "ברבי" מסתמן כמודל האולטימטיבי – הסרט מקדם בהצלחה את הצעצועים, ולהיפך.

עם כל הזוהר שמושך את העין והפרשנות החברתית שלו, "ברבי" הוא לא רק רגע תרבותי – הוא תרנגולת שמטילה ביצי זהב עבור מאטל, ומבשר על מה שעתיד לבוא ברומן החדש בין צעצועי ילדים וסרטים. "ברבי" הוא קולנוע, אבל הוא גם פרסומת יעילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!