דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארה"ב: מעסיקים שינסו לפגוע בהתאגדות יחויבו להיכנס למשא ומתן קיבוצי

המועצה הלאומית ליחסי עבודה קבעה שמעסיקים יהיו חייבים מעתה לנהל משא ומתן עם ארגוני עובדים שמייצגים את מרבית העובדים במקום העבודה, בלי שהעובדים יידרשו לפנות למועצה לקיים בחירות להקמת ועד | עוד נקבע תיקון להליך לקידום עריכת בחירות להקמת ועדי עובדים במקומות העבודה במטרה לקצר אותן, ולהקשות על המעסיקים לפגוע בהתארגנות

עובדים במפעל גבינות באורגון, בארה"ב (צילום: shutterstock)
עובדים במפעל גבינות באורגון, בארה"ב (צילום: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המועצה הלאומית ליחסי עבודה בארצות הברית קבעה מדיניות חדשה, שלפיה מעסיקים יהיו חייבים לנהל משא ומתן עם ארגוני עובדים שמייצגים את מרבית העובדים במקום העבודה.

לפי המדיניות הקודמת, יכול היה המעסיק לסרב לנהל משא ומתן ולאלץ את העובדים לפנות למועצה הלאומית בדרישה לקיים בחירות להקמת ועד עובדים. כעת הנטל לערער על יציגות ארגון העובדים במקום העבודה יעבור לראשונה למעסיק.

"במשך עשרות שנים, איגודים דרשו הכרה בהתאגדויות עובדים פשוט על בסיס החתמת רוב העובדים על כרטיסי חברות", הסביר מארק קינן, עורך דין מטעם בארנס אנד טורנבורג באטלנטה לאתר shrm.com. "אך המעסיקים יכלו פשוט לסרב להכיר בהתאגדות, והאיגודים נאלצו לעתור למועצה הלאומית ליחסי עבודה בבקשה לקיים בחירות להקמת ועד. רק אם האיגוד היה זוכה בבחירות – המעסיק חויב לנהל עמו משא ומתן. על פי ההחלטה החדשה, הנטל יהיה על המעסיק לערער על מעמד הרוב של האיגוד".

במקרים רבים איגודי העובדים הצליחו לגייס רוב של מצטרפים מקרב מקום העבודה, אבל המעסיקים הפעילו עליהם מכבש לחצים, לרבות באמצעות הצעת הטבות לעובדים שמתנגדים להקמת הוועד, הפחדת העובדים ששוקלים להצביע ועיכוב ההליך. כעת נקבע שגם במקרים שבהם עתר המעסיק ודרש קיום בחירות במקום העבודה, אם פעל בניגוד לחוק לפגיעה בהתארגנות העובדים – עתירתו תידחה והוא יחויב לנהל משא ומתן עם האיגוד ללא ניהול בחירות.

נוסף על כך, הודיעו במועצה הלאומית ליחסי עבודה על תיקון ההליך לקידום עריכת בחירות להקמת ועדי עובדים במקומות העבודה במטרה לקצר אותם, תוך ביטול שינויים שנערכו בנוהל בתקופת ממשל טראמפ, שהביאו לעיכובים. עיכובים כאלו הביאו למשל למסמוס הבחירות החוזרות להקמת ועד עובדים במחסן אמזון בבסמר, אלבמה, בתחילת 2022.

המדיניות החדשה התקבלה כחלק מפסיקה של המועצה הלאומית ליחסי עבודה בנוגע להתארגנות עובדי חברת הבנייה Cemex ואיגוד Teamsters. באותו המקרה נהגי המשאיות הצליחו לאסוף חתימות מצד רוב עובדי החברה לעריכת הצבעה להקמת ועד, אך החברה נקטה 20 צעדי פגיעה בהתארגנות לקראת קיום הבחירות, ולבסוף הפסיד האיגוד עם 166 מצביעים בעד הקמת הוועד לעומת 179 מצביעים נגד. על פי הפסיקה החדשה, נקבע ש-Cemex תחויב לשאת ולתת עם האיגוד. בהודעה לעיתונות של המועצה ליחסי עבודה נאמר: "הנוהל החדש יקדם סביבת בחירות הוגנת באמצעות מניעה אפקטיבית של התמריץ של המעסיקים לבצע פרקטיקות עבודה לא הוגנות".

המועצה ליחסי עבודה (NLRB) היא סוכנות פדרלית שהוקמה ב-1935 במטרה להגן על עובדים מפני נהלי עבודה בלתי הוגנים ולהגן על זכותם של עובדי המגזר הפרטי להתאגד לצורך שיפור שכרם ותנאיהם. המועצה עורכת מדי שנה מאות הליכי בחירות להקמת ועדים במקומות עבודה וחוקרת אלפי עתירות בגין פגיעה בהתארגנויות או בתנאי העבודה.

בישראל החוק מקל על התארגנות עובדים, ונדרשת רק הצטרפות של שליש מעובדי החברה לארגון עובדים כדי להכריז יציגות ולחייב את המעסיק בקיום משא ומתן. העובדים לא צריכים לקיים הליך בחירות נוסף מעבר לתהליך ההתאגדות וההצטרפות לארגון העובדים עצמו. לצד זאת, פסיקת בית הדין לעבודה מ-2012 (פסק דין פלאפון) אוסרת על מעסיקים להתערב ולהתבטא באשר להתאגדות עובדיהם בשלב הראשוני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!