דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספוטיבית / "מחבקת את הסבל": הרצה הטובה בעולם למרחקים ארוכים לא מפסיקה להדהים

זה היה הניצחון השלישי של קורטני דוולטר במרוץ ההרים היוקרתי בעולם (UTMB), שנמשך לאורך 170 ק"מ וכולל יותר מ-10,000 מטרים של טיפוס מצטבר ברכס המון בלאן | אחרי שלל הישגים בלתי נתפסים, דוולטר הפכה לכוכבת הכי גדולה של הענף והיא עושה את זה בגישה ובסטייל מאוד ייחודים: "ריצה צריכה להיות כיף, זאת הבחירה שלנו מה לעשות עם הזמן החופשי"

רצת האולטרה קורטני דוולטר (צילום: Joe Ammon/The Denver Post via Getty Images)
רצת האולטרה קורטני דוולטר (צילום: Joe Ammon/The Denver Post via Getty Images)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בסוף השבוע האחרון קורטני דוולטר, 38, ניצחה את מרוץ ההרים היוקרתי בעולם, ה- UTMB, שמתקיים ברכס המון בלאן, על גבול צרפת, איטליה ושוויץ. זה היה הניצחון השלישי שלה במרוץ המתיש, שנמשך לאורך 170 ק"מ וכולל יותר מ- 10,000 מטרים של טיפוס מצטבר. הניצחון הזה חתם חודשיים יוצאי דופן, אפילו בסטנדרטים של רצת המרחקים הארוכים הטובה בעולם כיום.

קורטני דוולטר נולדה בהופקינס, מינסוטה. כבר בצעירותה אהבה לרוץ והתחרתה במסלול ובריצות קרוס קאנטרי. לא היו לה הישגים יוצאי דופן והיא אפילו לא חלמה על קריירה של רצה מקצוענית. כשסיימה אוניברסיטה היא התחילה קריירה כמורה למדעים בבית ספר יסודי ובתיכון. בתקופה של מצב רוח לא יציב היא החליטה להחזיר אהבה ישנה שלה ולחזור לרוץ. היא בטח לא תיארה לעצמה את האופן שבו החזרה שלה לריצה תשנה את חייה.

ב-2016 קהילת רצי השטח הבינלאומית שמה עין על הרצה האמריקאית, שהתחילה לשבור שיאים. בהתחלה אלה היו מרוצים קטנים, מקומיים ופחות מוכרים, אבל ב-2018 היא פשוט השתלטה על הענף. דוולטר ניצחה 9 מ-12 התחרויות, שבהן השתתפה, כשהשיא הגיע עם ניצחון באחד ממרוצי השטח החשובים בארה"ב, הווסטרן סטייט 100 מייל. בסיום אותה שנה הוענק לה פרס "רצת האולטרה של 2018" על ידי מגזין האולטרה הבינלאומי. מאז דוולטר שוברת את שיא המסלול של כמעט כל מרוץ שבו היא משתתפת, היא הפכה לכוכבת הכי גדולה של הענף כיום והיא עושה את זה בגישה ובסטייל מאוד ייחודים.

מעבר לניצחונות המרשימים יש עוד משהו שמשך הרבה תשומת לב בקרב רצות ורצי השטח. דוולטר רצה עם ברמודת כדורסל ארוכה, שמגיעה לה עד הברכיים. פריט לבוש מאוד לא אופייני לרצי שטח. ההסבר שלה פשוט: זה פשוט נוח והיא אוהבת שהבגדים זזים יחד עם התנועה שלה. ב- 2017 היא הפכה להיות שגרירה של מותג הספורט "סולומון" ועכשיו, אחרי התייעצות איתה, החברה הוציאה קולקציה בהשראתה. עד אז היא פשוט רצה עם מכנסים לריצה לגברים במידה גדולה.

גם התזונה שלה לא בדיוק שגרתית עבור רצה מקצוענית. התפריט שלה מאוד מגוון והיא אוהבת לאכול הרבה ג'אנק פוד כמו סוכריות, נאצ'וס, פיצות ולשתות בירה. לא בדיוק התזונה המומלצת לספורטאי עילית גם אם הספורט שאת עושה שורף את הקלוריות בקלות.

עוד משהו שמבדיל את דוולטר מרצים אחרים היא אסטרטגית המרוץ שלה, או חוסר האסטרטגיה. לרוב הרצים, בטח המקצוענים, יש אסטרטגית ריצה ותכנון איך לרוץ כל מרוץ. הם פותחים מפות ושעונים ויודעים בדיוק באיזה קצב ירוצו בכל שלב כדי לחלק את האנרגיה שלהם בצורה נכונה ויעילה. באופן די מפתיע לדוולטר אין אסטרטגיה. היא מתמקדת בק"מ שבו היא נמצאת ושומרת כל הזמן על אופטימיות וחשיבה חיובית. גם 180 ק"מ של ריצה בממוצע שבועי עוזרים לה לא מעט. באופן כללי נראה שהיא לא לוקחת את עצמה יותר מידי ברצינות: "אני גאה באופן שבו הצוות שלי ואני הצלחנו להוציא לפועל את היכולת שלי בלי להיות יותר מידי רציניים לאורך הדרך". היא אמרה בפודקאסט של ג'ו רוגן.

בעשור האחרון דוולטר ניצחה יותר מ-50 מרוצי שטח אבל היא כל הזמן מחפשת דרכים לאתגר את עצמה וככה נולד הרעיון לרוץ שניים מהמרוצים הכי קשיים והכי נחשבים בארה"ב אחד אחרי השני, בהפרש של שלושה שבועות.

***

בסוף חודש יוני דוולטר עמדה על קו הזינוק של הווטרן סטייט 100 מייל, 160 ק"מ עם יותר מ-6,000 מטר טיפוס מצטבר בהרי סיירה נבאדה. "בכל פעם שאני עומדת על קו הזינוק יש לי חששות וחוסר ודאות אבל גם התרגשות גדולה" אמרה והוסיפה: "אני חושבת שזאת ההרגשה הנכונה". קורטני ניצחה את ה"ווסטרן" וקבעה שיא מסלול חדש של 15:29:35 שעות. היא שברה את שיא הנשים הקודם בשעה ו-18 דקות וקבעה את התוצאה ה-23 המהירה בהיסטוריה של המרוץ שקיים כבר 45 שנים, עבור גבר או אישה. כדי לשים את ההופעה שלה בפרספקטיבה היסטורית: סקוט ג'ורק, שנחשב לאגדה בענף, ניצח את המרוץ הזה שבע פעמים אבל מעולם לא ירד מ-15:30 שעות.

שלושה שבועת אחר כך דוולטר התייצבה על קו הזינוק באולטרה הארד רוק. שוב 160 ק"מ הפעם עם מעל 10,000 מטר טיפוס מצטבר. זה מרוץ שהיה לה אתו בעבר חשבון פתוח אחרי שב-2021 נאלצה לפרוש באמצע בגלל בעיות בקיבה. ב-2022 היא ניצחה את התחרות ושברה את שיא המסלול לנשים. אבל בהארד רוק המסלול מתהפך כל שנה: שנה אחת הוא עם כיוון השעון ושנה הבאה המסלול הוא נגד כיוון השעון. אז דוולטר החליטה לחזור לשם גם השנה כדי לשבור את השיא נגד כיוון השעון – ובחודש יולי היא עשתה את זה וסיימה בזמן של 26:14 שעות.

לאדם רגיל לוקח כמה חודשים להתאושש מריצות כאלה, ואף אחד לא מעלה על דעתו להעמיד את הגוף שלו למבחן כזה חודש אחרי חודש. אבל דוולטר ידועה ביכולת שלה להתמודד עם הסבל. היא מתארת זאת כ"מערת הסבל שלי". היא יודעת שהיא תצטרך להיכנס לשם ולהתמודד עם הסבל הזה כדי לנצח מרוצים. "אף אחד לא בוחר את הספורט הזה אם הוא לא אוהב את ההרים ומחבק את הסבל".

אחרי שני הניצחונות של דוולטר כולם רצו לשמוע האם היא מתכננת ללכת על טריפל ולהתחרות גם ב- UTMB. דוולטר לא מהירה להודיע מה התוכניות שלה. היא ביקשה קצת זמן מנוחה כדי לראות איך הגוף שלה ירגיש אחרי שתי התחרויות האחרונות.

***

האולטרה של המון בלאן הוא מירוץ השטח הכי יוקרתי בעולם. התחרות שכל רצי השטח הטובים ביותר מתייצבים אליה. דוולטר כבר ניצחה את התחרות הזאת פעמיים. ב-2021 היא גם קבעה שם שיא המסלול לנשים. אבל הפעם זה היה שונה כי היא הגיעה אחרי שני אירועי קצה. ובכל זאת, לכל מרוץ שהיא מגיעה היא מגיעה עם אותה גישה: "המטרות שלי לא קשורות לזמן או למיקום אלא רק לדעת שעשיתי כמיטב יכולתי. אני לא יכולה לשלוט במתחרות שלי ובתנאים של המסלול. אני רוצה לחצות את קו הסיום בידיעה שנתתי את כל כולי למרוץ. אני לא רוצה להרגיש אחרי מרוץ שיכולתי לתת יותר".

אז גם בסופ"ש האחרון דוולטר נתנה את הכול. במקרה שלה, כשהיא נותנת את הכול, זה נגמר עם ניצחון שלישי רצוף תוך חודשיים לרצה האגדית ששכתבה מחדש בשנה האחרונה את ספר השיאים של ריצות השטח בעולם.

כשנשאלה בפודקאסט של ג'ו רוגן, מה המטרות הבאות שלה בקריירה? היא ענתה: "לוודא שאני אמשיך ליהנות. אם אגיע לנקודה שאני לא נהנית מזה אצטרך לקחת צעד אחד אחורה. ריצה צריכה להיות כיף. זאת הבחירה שלנו. מה לעשות עם הזמן החופשי שלנו והגוף שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!