דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משבר כלכלי במערכת הבריאות: בתי החולים הממשלתיים וקופות החולים מתריעים מפגיעה בשירותים לציבור

פורום מנהלי בתי החולים התריע שהמצוקה התקציבית תחייב אותם לסגור שירותים רפואיים ולפטר עובדים, מהלכים שיפגעו בעיקר בתושבי הפריפריה | גם קופות החולים נמצאות בגירעון של כ-3 מיליארד ש"ח, ובעקבותיו ההעברות לבתי החולים עלולות להיפגע

הכניסה למחלקת המיון במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוברות המרכז הרפואי זיו).
הכניסה למחלקת המיון במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום: דוברות המרכז הרפואי זיו).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מערכת הבריאות במשבר כלכלי: מנהלי בתי החולים הממשלתיים התריעו היום (שלישי) על סגירת שירותים רפואיים, עיכוב במתן שירותים רפואיים לאזרחים, פיטורי צוותים רפואיים ואף פגיעה בחיי אדם בעקבות מחסור בתקציב. במכתב שנשלח השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו, המנהלים ביקשו לתאם פגישה דחופה למציאת פתרון לבעיה. במקביל התריעו מנהלי קופות החולים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת על גירעון צפוי של 3 מיליארד שקלים ובעיות תזרימיות כבר בסוף 2023.

לדברי מנהלי בתי החולים הממשלתיים, בתי החולים נקלעו בשנה האחרונה למצוקה תקציבית בגלל עלייה בהוצאות. העלויות של אנרגיה, תרופות, כוח אדם וציוד נוסף התייקרו, אוכלוסיית ישראל מזדקנת, ויותר מטופלים נדרשים לטיפולים מורכבים ויקרים יותר, ופיתוחים טכנולוגיים בתחומי הרפואה מוסיפים גם הם לעלויות הטיפול.

מרבית ההכנסות של בתי החולים מגיעות מתשלומים של קופות החולים עבור טיפול במבוטחיהן. בתי החולים לא קובעים בעצמם את המחירים שהם גובים מקופות החולים עבור כל שירות, ואלו נקבעים לפי חוק ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים. נוסף על כך, נקבעות 'רצפות צריכה' שקופות החולים מתחייבות לשלם לבתי החולים, כמו גם תקרות צריכה שמעליהן הקופות משלמות פחות מהמחיר המלא עבור שירותים רפואיים. במכתבם, מנהלי בתי החולים כתבו כי מנגנון התקצוב "אינו מאפשר כיסוי מלא של כל הצרכים שנדרשים למען אזרחי ישראל, במיוחד בפריפריה".

גם קופות החולים נמצאות בגירעון, שעלול להחמיר את המשבר בבתי החולים. ליאור ברק, סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, אמר בוועדת הבריאות כי אם הקופות ייקלעו לבעיות תזרימיות כצפוי, הפתרון שלהן יהיה לא להעביר כספים לבתי החולים הממשלתיים. ברק הוסיף שמשרד הבריאות מעוניין להזרים כסף לקופות החולים באמצעות עדכון במדד יוקר הבריאות, ועדכון נוסף במקדם הדמוגרפי שעודכן בשנה שעברה.

לפי החוק שקובע את אופן תקצוב בתי החולים, בית חולים שחורג מאיזון תקציבי מסתכן באמצעי ריסון שכוללים הגבלות בהוצאות פיתוח של בית החולים, הגבלות בהוצאות השכר שמשלם בית החולים, הגבלת קליטת כוח אדם, והצמדת חשב מלווה מטעם משרד האוצר שיאשר הוצאות בית החולים. גם מול קופות החולים משרדי הבריאות והאוצר רשאים לנקוט צעדי משילות בתגובה לאי-יציבות תקציבית, אבל ברק אמר שלא יינקטו צעדים כלפיהן אם יקבלו תקצוב מתאים.

משרד הבריאות הודיע שהמנכ"ל משה בר סימן טוב ייפגש בהקדם עם פורום בתי החולים הממשלתיים. ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה לפניית פורום המנהלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!