דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
19.3°תל אביב
  • 13.7°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 17.8°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 19.0°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

גנץ: ״אין עם מי לדבר בעת הזו, ממשלת המיעוט של נתניהו לא כשירה לנהל מדינה״

יו״ר המחנה הממלכתי התייחס לראשונה למתווה הנשיא אך הבהיר כי אין בכוונתו להיכנס להידברות ״כל עוד לא תעוגן בחקיקה הקפאת המצב, ותתוקן מחדש עילת הסבירות״ | למרות הדחייה, גנץ הבהיר כי המתווה ״יכול לאפשר בסיס למשא ומתן״ | עוד קודם לכן קרא רה״מ נתניהו לדיאלוג, אך לא הזכיר את הצעת הרצוג

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס הערב (שלישי) לראשונה למתווה הנשיא הרצוג שהוצע סביב הרפורמה המשפטית, והצהיר כי אין בכוונת סיעתו להיכנס להידברות עם הליכוד בנושא: ״איני סומך על נתניהו, אמנם יש על מה לדבר, אך אין עם מי״.

״המדינה לצערי, נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה״, פתח גנץ את דבריו. ״השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות.  שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו: "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל – ואיש הישר בעיניו יעשה".

אנחנו מובילים אופוזיציה שנאבקת על המדינה –ברחובות, יחד עם המחאה החשובה ומעוררת ההשראה. אנחנו ניצבים מול איום על הדמוקרטיה שלנו ושיטת המשטר, מול ממשלה שמובלת על ידי קיצוניים שלא רוצים לתקן או לעשות רפורמה. שרוצים שליטה פוליטית לא מרוסנת על מערכת המשפט, ולא רק עליה. גם על התקשורת, גם על מערכת החינוך, גם על המוסדות הכלכליים והמערכת הציבורית. אנחנו נמצאים מול שסע שפוגע בחוסן הישראלי שתמיד היה מקור העוצמה של מדינת ישראל, כמו במלחמת יום הכיפורים שבה הגיבורים שבטנקים, במטוסים ובשטח ניצחו, והצילו את מדינת ישראל במחיר כבד מנשוא. החובה שלנו לעמוד מול ניסיונות הממשלה – אבל גם להעמיד אלטרנטיבה ולעשות כל מאמץ כדי לפתור בעיות היסוד, תוך שמירה על עקרונותינו״.

״איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה. אבל מנהיגות, צריכה לשים את השיקול הממלכתי, ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור – המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה.

בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. אמרתי לנשיא שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות. המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינת ישראל.

היינו מוכנים, מתוך הבנה שכשאנחנו נהיה בשלטון, נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול קיימנו התייעצויות וניתחנו את ההצעה – עד רמת הפסיק. מבלי להיכנס לפרטים אומר – שהעיקרון הראשון היה, שאם נגיע להסכמה – אליה לא הגענו, קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק "חוק ההגנה", ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים.

לצערי הרב, כפי שהערכנו – אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם עם מי לדבר בעת הזו. שורפי האסמים, לא הניחו את הלפידים, וממשיכים לשרוף את החברה הישראלית מבפנים גם כשהם יודעים עד כמה כבד המחיר. גם כשהבית עולה בלהבות. איני יודע אם נתניהו הוא שותף של הקיצונים מהאינטרסים האישיים שלו או שבוי שלהם מתוך חולשה. מה שברור הוא שבישראל שולטות ממשלת מיעוט קיצונית. ממשלה שהרוב שלה לא משקף את רוב הציבור. אפילו לא את רוב הציבור שבחר בה. מיעוט קיצוני, שאין לו רוב בעם – החליט לפרק את הערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. המיעוט הזה מדרדר אותנו לעבר התהום. בעת הזו, המשבר הזה יגיע לפרקו המשפטי.

אתמול הוכח שמדינת ישראל נלקחה שבי בידי הקיצוניים – בעוד המתונים בקואליציה דוממים. אני קורא מכאן לבכירי הקואליציה להשמיע את קולם ולכפות את עמדתם. אני אומר למצביעי הקואליציה – תראו לאיזו תהום הם גוררים אתכם. הממשלה הזו לא כשירה לנהל מדינה. נתניהו צריך לפזר את הכנסת ומדינת ישראל צריכה ללכת לבחירות שיאפשרו איחוי של החברה הישראלית.

רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות. אנחנו במחנה הממלכתי, נמשיך להתנהל באחריות. אנחנו מבינים שהציבור לא רוצה בברית הקיצונים. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה – אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמיתית בעתיד. אני חוזר – מוכחת ואמיתית בעתיד להגיע להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה ויחלצו אותנו מהשבר הקשה והסכנות שניצבו לפתחנו – ידנו תהיה מושטת, ועיננו פקוחות ובוחנות״.

עוד קודם לכן פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וקרא לו להיכנס לדיאלוג עמו בנושא חקיקת הרפורמה המשפטית, אך לא התייחס למתווה הנשיא. בעוד זמן קצר צפוי גנץ עצמו להתייחס לראשונה למתווה.

"יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. היום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט – לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר".

"לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!