דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משפחה ישראלית נתקעה בכפר ביוון עקב השטפונות במדינה: "יושבים לאור נרות, אין כרגע דרך לחלץ אותנו"

החופשה של רוני פינקלשטיין (32) ומשפחתו של בן זוגה הוקדשה לחיפוש אחרי מוצרי יסוד, בישול בגזייה ומשחקי קופסה | סופת הוריקן חריגה בעוצמתה גרמה להצפות באזורים נרחבים ביוון, לשיבושים באספקת החשמל ולמותם של שישה בני אדם

בישול בגזייה לאור נרות בכפר היווני זגורה, שאספקת החשמל אליו נחסמה עקב השטפונות (צילום: רוני פינקלשטיין)
בישול בגזייה לאור נרות בכפר היווני זגורה, שאספקת החשמל אליו נחסמה עקב השטפונות (צילום: רוני פינקלשטיין)
דוד טברסקי

רוני פינקלשטיין (32), תושבת אשקלון, בן זוגה ומשפחתו נצורים כבר ארבעה ימים בכפר זגורה ביוון, שהדרכים אליו נחסמו לחלוטין בעקבות שטפונות חריגים בעוצמתם שפקדו את המדינה השבוע. "זה סיוט ואין כרגע דרך לחלץ אותנו", היא מספרת בשיחה עם 'דבר', "אפילו המקומיים בהלם מעוצמת הגשמים". היא מספרת שזמן החופשה המשפחתית הוקדש בעיקר לחיפוש מוצרי יסוד בכפר ולמשחקי קופסה לאור נרות, עקב שיבושים קשים באספקת החשמל לכפר.

הכפר זגורה נמצא על ההר פיליון, מעל עיר הנמל ואלוס שבמרכז יוון. סופת הוריקן נדירה שהתפתחה בים התיכון פגעה ביוון, בבולגריה ובטורקיה עם רוחות במהירות של מעל 100 קמ"ש, והביאה ל-700 מ"מ גשם בפחות מ-48 שעות. עד כה נהרגו ביוון שישה בני אדם, שישה נוספים מוכרזים כנעדרים, אזורים נרחבים ברחבי המדינה נחסמו ואלפים פונו מבתיהם. בבולגריה ובטורקיה השכנות נהרגו 12 בני אדם נוספים.

הצפות בכפר זגורה (צילום: רוני פינקלשטיין)
הצפות בכפר זגורה (צילום: רוני פינקלשטיין)

"עד יום ראשון היה סבבה", אומרת פינלקטשיין, "היו 30 מעלות בחוץ, היינו בבריכה. בשני התחיל גשם סביר, אבל לפתע התחלנו לקבל התרעות חירום לטלפונים. בתוך שעות ספורות החלה סופת גשמים עזה בכל האזור, החשמל נותק וגם היכולת לצאת. ישראלים שניסו לצאת מפה נתקעו בשטפונות.

"בשלב מסוים אמרו שאי אפשר לצאת בכלל, כי הכול חסום, ונהייתה פאניקה. חברת החילוץ אמרה שכל עוד אין סכנת חיים מידית, מאוד מסובך לבוא לחלץ אותנו, ולכן אין איך לעזור לנו יותר מדי. גם מסוק זה דבר מאוד מסובך להביא, כי כל הכבישים שבורים בגלל הבוץ והגשמים ואין איפה לנחות".

כבישים הרוסים עקב הצפות בכפר זגורה ביוון (צילום: רוני פינקלשטיין)
כבישים הרוסים עקב הצפות בכפר זגורה ביוון (צילום: רוני פינקלשטיין)

עיר הנמל ואלוס שלמרגלות ההר הוצפה לחלוטין בשטפונות. כלי רכב וחפצים נסחפו לים, וכל מערכות החשמל והתשתיות שבהן תלויים הכפרים בהרים הסמוכים נהרסו.

התושבים והנופשים בכפר נותרו בלי חשמל. "ברביעי הפסיק החשמל ל-24 שעות ברצף, וגם כרגע אנחנו בלי חשמל. אין גנרטורים בשום מקום, הלכנו להביא נרות ושילמנו במזומן כי מערכת האשראי לא עובדת. רק בתחנת דלק יש גנרטור ומגיעים להטעין פלאפונים. אנחנו יושבים לאור נרות. ישראלים שגרים במלון סמוך סיפרו שאין להם מים בברזים כי המשאבות החשמליות קרסו."

התפריט בחופשה בכפר הנצור (צילום: רוני פינקלשטיין)
התפריט בחופשה בכפר הנצור (צילום: רוני פינקלשטיין)

בינתיים המשפחה משחקת משחקי קופסה, מבשלת פסטה ואורז על הגזייה ומקנחת בממרחים וחטיפים. "אני לא אוכלת גלוטן", מספרת פינקלשטיין, "אז אני אוכלת אורז וקצת צמה. לאחד השכנים יש רק כירה חשמלית בבית, והוא בא לשתות איתנו קפה שבישלנו על הגזייה".

פינקלשטיין מספרת שבבית ההארחה בו היא שוהה, במלונות הסמוכים ובכל הכפר לא היתה היערכות למצב. "זה בחיים לא היה קורה בישראל כי יש היערכות כללית לדברים כאלו", היא אומרת, "לפחות יש גנרטור או מצברים לכל עסק ומלון. ופה אין כלום."

יושבים לאור נרות בכפר זגורה (צילום: רוני פינקלשטיין)
יושבים לאור נרות בכפר זגורה (צילום: רוני פינקלשטיין)

במצב הנוכחי קשה לתכנן קדימה, אבל יש תקווה. "אנחנו צריכים לחזור לארץ בשבת", היא אומרת, "לפי ההודעות שקיבלנו הגשמים ככל הנראה ייחלשו בסוף השבוע, ואולי תיווצר הזדמנות לפרוץ דרך לכפר ולחלץ אותנו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!