דבר העובדים בארץ ישראל
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ישראלים במרוקו: "קמנו מהשינה וחשבנו על הנורא מכל"

רעידת האדמה הורגשה בכל רחבי המדינה, אלון חוטר שנמצא במרקש: "הרגשנו את האדמה והבניין זזים, המרוקאים מנסים לשדר עסקים כרגיל", כ' שמצאת בקזבלנקה, "הרגשנו את כל החדר רועד, הבנו מיד שמדובר ברעידת אדמה" | ישראל נערכת לסייע למרוקו ולשלוח משלחות חילוץ ורפואה

מכונית שנפגעה ברעידת האדמה במרקש (צילום: אלון חוטר, מיוחד ל"דבר")
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אלון חוטר, שנמצא עם משלחת ישראלית במרקש, סיפר על רעידת האדמה החזקה שהתרחשה הלילה (שבת) במדינה, "הייתה לנו חוויה לא נעימה, הרגשנו את האדמה והבניין זזים".

המשלחת הייתה בדיוק אחרי תפילת שבת בבית הכנסת במרקש כשהחלה רעידת האדמה. "הבוקר כינסו את המשלחת שלנו והחליטו שאנחנו חוזרים לארץ הערב", מספר חוטר. "בינתיים נראה שהעיר די חזרה למסלולה, אבל רואים כל מיני נזקים בבניינים, בעיקר ברחובות. אנחנו עומדים בקשר עם משרד החוץ, ואחד האנשים אצלנו דיבר אפילו עם השגריר. יש לנו מעטפת טובה ואנחנו בסדר סך הכל".

מכונית שנפגעה ברעידת האדמה במרקש (צילום: אלון חוטר, מיוחד ל"דבר")

כ' שנמצאת בקזבלנקה, הרגישה את רעידת האדמה שהורגשה גם שם, "קמנו משינה במלון כשאנחנו מרגישים ורואים את החדר רועד, הבנו מיד שמדובר ברעידת אדמה".

"רוצים לחזור מיד לארץ אבל עד הערב אין טיסות"

לדבריה הרעידות נמשכו מספר דקות שהרגישו ארוכות. "המחשבות היו בכיוון של הנורא מכל ואיך להתכונן אליו, מילאתי מים בבקבוקים, ארזתי כל מה שקשור בתקשורת, והכנתי בגדים הכי חמים ונוחים".

"רק שעה וחצי אחר כך, הבנו עד כמה מרכז האסון היה רחוק מאיתנו. אנחנו רוצים לחזור מיד לארץ אבל עד הערב אין טיסות. נשאר קרוב לשדה בחוץ ולא ניקח רכבות". לדבריה ההערכות במרוקו הן שכמות ההרוגים גדולה בהרבה מכפי שדווח עד כה, "מספרים על כפרים שלמים שנהרסו, מדובר במצב חירום".

"ראינו מרפסת שהתמוטטה ומלא הריסות ברחוב"

חוטר, שנמצא כאמור במרקש מספר שהמרוקאים מנסים לשדר רוגע ועסקים כרגיל. "אבל כשאתה יוצא לרחוב אתה רואה יותר את המצוקה. עברנו בסמטה שבה ראינו מרפסת שלמה שהתמוטטה ומלא הריסות ברחוב. אנחנו באזור העיר העתיקה בעיר והבנייה לא מאוד איכותית".

"אני שומע בתקשורת שיש הרבה נפגעים, אבל למזלנו לא ראינו בעיניים. ראינו אתמול אנשים שממש היו בטראומה ומשפחות ברחוב, שישנו בכיכר המרכזית של השוק של מרקש שזה השטח הפתוח הכי גדול בעיר. להבנתי כוחות השיטור הנחו אנשים להישאר שם כי חששו מרעש משני".

תושבים נמלטים מבתיהם לאחר רעידת אדמה, סמוך למרקש שבמרוקו (צילום: AP/Mousaeb Alshemi)

לדבריו בתי המלון עובדים. "בלילה ישנו במלון שאמרו לנו שהוא יותר בטוח, כי המלון המקורי שלנו בו הוא 'ריאד' מבנה ישן שהסבו אותו למלון, וכנראה שלא היה מספיק בטוח. עכשיו חזרנו חזרה לריאד לאסוף את הציוד שלנו, ואנחנו רואים חדרים שבהם יש בלטות שנפלו, מנורות נפלו מהתקרה. יצאנו בזול כי בזמן הרעש היינו בחצר הפנימית של בית הכנסת העתיק במרקש אחרי התפילה וסעודת השבת".

"הייתי רוצה להישאר פה אבל החלטנו ביחד במשלחת לחזור, בתקווה ובאמונה שעוד נחזור לפה בעתיד לארץ היפה הזו והאנשים הנהדרים שלה שאנחנו מתפללים לשלומם".

שר החוץ: "הצענו סיוע הומניטרי וחילוץ נפגעים"

שר החוץ אלי כהן, אמר היום שנכון לשעה זו, לא ידוע על אזרחים ישראלים שנפגעו באירוע. משרד החוץ נערך לסייע למרוקו, "ישראל מושיטה יד למרוקו בשעה קשה זו. מיד עם קבלת הדיווח הצענו לממשלת מרוקו את סיוע משרד החוץ בסיוע הומניטרי וחילוץ נפגעים. משרד החוץ מאתר ומסייע גם ישראלים הנמצאים כעת במצוקה בשעה זו במרוקו".

משרד החוץ, המחלקה לישראלים בחו"ל, מרכז מצב והנציגות הישראלית ברבאט ממשיכים לפעול ליצירת קשר עם כלל הישראלים הנמצאים במדינה ולוודא את שלומם. קונסולית ישראל במרוקו, דורית אבידני עושה דרכה בשעה זו לאזור הרעש במרקש על מנת לספק תמונת מצב מלאה.

גופי חילוץ הצלה ורפואה ישראלים נוספים נערכים לסייע למרוקו. צוותי מגן דוד אדום צפויים לצאת בשעות הקרובות עם משלחות הסיוע הישראליות. מנכ"ל מד"א אלי בין פנה לנשיא הסהר האדום במרוקו והציע סיוע רפואי והומניטרי לאוכלוסייה שנפגעה ברעידת האדמה.

"אנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות. ליבנו אתכם ועם אלו שאיבדו את יקיריהם", אמר בין. "מדובר ברעידת אדמה משמעותית שמחייבת מענה בקנה מידה רחב ושיתוף פעולה בין מספר רב של ארגונים".