דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

האוצר: העלייה בתעסוקת חרדים נובעת מתהליך 'התחרדות' ומהבדלים בשיטת המדידה

שיעור התעסוקה של גברים שמגדירים עצמם חרדים עלה ל-55.1% בתחילת 2023, אך לפי ההגדרה של המועצה הלאומית לכלכלה, שיעורם עומד על 52.9% בלבד | לדעת החוקרים, ההבדל נובע משינוי בהגדרה העצמית של אנשים שקודם לא החשיבו עצמם כחרדים

צעירים חרדים (צילום: רבקה יפה, באדיבות הכנס הטכנולוגי החרדי של DDoS Community)
צעירים חרדים (צילום: רבקה יפה, באדיבות הכנס הטכנולוגי החרדי של DDoS Community)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

העלייה בשיעור התעסוקה של גברים חרדים במחצית הראשונה של 2023 עשויה לשקף תהליכי 'התחרדות' והצטרפות לחברה החרדית, ולאו דווקא שינויים בדפוסי התעסוקה של חרדים 'ותיקים', כך עולה מניתוח של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסם אתמול (ראשון).

לפי הניתוח, העלייה המשמעותית בשיעור התעסוקה של גברים חרדים, עשויה למעשה להיות מוסברת בשיטת המדידה. שיעור התעסוקה שנמדד בתחילת 2023, עומד על 55.1% – כ-2.7 נקודות אחוז יותר ביחס לשנת 2019. אך הוא נמדד לפי הגדרה עצמית של הנשאלים, שהשיבו שהם חרדים.

קיימת הגדרה מקובלת נוספת ל'חרדי', שנוסחה על ידי המועצה הלאומית לכלכלה, שמתייחסת למסגרות הלימודים של בני משק הבית בישיבה או במדרשה ולמגורים ביישובים חרדיים מובהקים כמו כפר חב"ד וביתר עילית. לפי ההגדרה הזו, עלה שיעור התעסוקה בקרב גברים בחברה החרדית ב-0.7 נקודות האחוז בלבד בין שנת 2019 לשנת 2023, והגיע ל-52.9%.

"העלייה בשיעור התעסוקה של גברים חרדים בשנת 2022 ובשבעת החודשים הראשונים של שנת 2023 תלויה מאד בהגדרת מיהו חרדי", כתבו החוקרים, והוסיפו כי לכל אחת מההגדרות ייתרונות וחסרונות. ההגדרה של המועצה הלאומית לכלכלה מאפשרת אמנם בחינה עקבית יחסית של התוצאות בשוק העבודה עבור בוגרי החינוך החרדי, אך עשויה לפספס צעירים חרדים שפנו להשכלה גבוהה, או מקרים של חזרה בתשובה ואימוץ של אורח החיים החרדי. "אין אנו מתיימרים לקבוע איזה מההגדרות הינה 'נכונה' יותר" הבהירו, אך ציינו שכיוון שיש הצדקות לכאן ולכאן מן הראוי לבחון את הנתונים שעולים משתי ההגדרות.

ב-2022 חל גידול משמעותי באוכלוסיית החרדים על פי הגדרה עצמית. מספר הגברים החרדים על פי הגדרת המועצה עלה ב-7% בין שנת 2021 ליולי 2023, אך עלה ב-15% לפי הגדרה עצמית: פער המשקף הבדל של כ-12 אלף איש.

המשמעות הסבירה, לדברי החוקרים, היא שבשנים אלו חל מעבר גבוה יחסית של אנשים, מבחינת ההגדרה העצמית שלהם, מקבוצות אוכלוסייה אחרות אל הקבוצה החרדית (חזרה בתשובה), ומעבר נמוך יחסית מהקבוצה החרדית לזרמים אחרים, כך שסך הכל, האוכלוסייה החרדית גדלה. אפשרות נוספת היא, לדבריהם, שקיימת סטייה מקרית זמנית באומדן האוכלוסייה של סקר כוח אדם לחברה החרדית, ושהנתונים שמבוססים על שבעה חודשים בלבד משנת 2023 עשויים להתמתן בהמשך השנה.

חלופות נוספות שנבחנו כדי להסביר את הפער בין שתי ההגדרות ונמצאו פחות סבירות הן האפשרות שבשנת 2023 היו יותר עולים שהגדירו עצמם כחרדים והאפשרות שהפער נגרם בשל יציאה של יותר חרדים ללימודים גבוהים. לדברי החוקרים, נתוני העולים בשנת 2023 מעידים דווקא על ירידה בשיעור המגדירים עצמם כחרדים, ויציאה של חרדים ללימודים גבוהים אמורה הייתה לבוא לידי ביטוי גם בירידה באוכלוסיית החרדים על פי הגדרת המועצה, דבר שלא קרה. בנוסף, הגידול באוכלוסיית החרדים לפי הגדרה עצמית נבע מגידול גם בגילאים המבוגרים יותר, שלא סביר שפנו ללימודים על תיכוניים בשלב זה של חייהם.

ניתוח של קבוצת החרדים לפי הגדרתם, אך שאינם חרדים לפי הגדרת המועצה, מעלה כי מדובר בקבוצהבעלת רמות השכלה גבוהות יותר, בהיקפי משרה גבוהים יותר, בשכר גבוה יותר ובשיעורי תעסוקה גבוהים יותר. כך למשל 37% מהגברים בני קבוצה זו הם בעלי תואר ראשון ומעלה, לעומת 6% בלבד בקרב חרדים לפי הגדרת המועצה ו-40% עבור יהודים שאינם חרדים. היקפי המשרה שלהם גבוהים בכ-20 נקודות האחוז והכנסתם גבוהה בכ-47% משל אלו המוגדרים כחרדים על פי הגדרת המועצה – אולם כן נותר פער משמעותי בינם לבין יהודים שאינם חרדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!