דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

פרידה / הזמרת, הפזמונאית והמלחינה אהובה עוזרי הלכה לעולמה

עוזרי, שהייתה מאושפזת בבית החולים תל השומר בשבועות האחרונים, נפטרה אתמול (ג') והיא בת 68. בשנת 2000 התגלה אצל עוזרי סרטן במיתרי הקול שהביא לכריתתם. בשנים האחרונות שיתפה פעולה עם אמנים רבים

אהובה עוזרי, ארכיון (התמונה באדיבות קואליציית זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה. צלם: יואב אלון).
אהובה עוזרי, ארכיון (התמונה באדיבות קואליציית זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה. צלם: יואב אלון).

הזמרת, הפזמונאית והמלחינה, כלת שני פרסי אקו"ם, אהובה עוזרי נפטרה היום (שלישי) בבית החולים תל השומר והיא בת 68. עוזרי הייתה שהייתה מאושפזת בבית החולים במשך מספר שבועות במחלקה האונקולוגית.

עוזרי נולדה חודשים ספורים לפני קום המדינה בשכונת כרם התימנים שבתל אביב. אביה עלה ארצה מתימן ואמה עלתה מאתיופיה, אך גם היא הייתה ממוצא תימני. היא הייתה  בת זקונים לשמונה אחים ושני אחים מאשתו הראשונה של אביה. כבר כילדה הייתה עוזרי עובדת כמקוננת בטקסי אזכרה לנפטרי השכונה וכמארגנת שמחות באירועים של אנשי השכונה.

כשהייתה בת 20, למדה ממוזיקאי יהודי-הודי שהיה המתופף של המוזיקאי ההודי ראווי שנקר לנגן על בולבול טרנג, כלי פריטה הודי שעוזרי היית מהבודדים בארץ היודעים לנגן עליו. כלי זה הפך להיות הצליל המזוהה ביותר עם עוזרי.

אלבומה הראשון, "היכן החייל", ראה אור ב-1975 וזכה לתשומת לב בזכות שיר הנושא שלו שנכתב בהשראת קינה של שכנתה על חייל שנעדר במלחמת יום כיפור. האלבום הצליח מאוד מבחינה מסחרית (על פי דיווחים בלתי רשמיים נמכרו 300 אלף עותקים). בשנת 1976 שודר בטלוויזיה הישראלית סרט תיעודי בבימויו של אורי ברבש, "יום של חול", שסקר את תחילת הקריירה שלה והיה הסרט הראשון שעסק בזמר המזרחי.

ביוני 1976 חיברה את השיר "ירושלים של בית"ר". השיר היה חידוש עולמי בזמנו, כי שולבה בו הקלטה של 1:14 דקות מתוך שידור משחק גמר גביע המדינה בכדורגל.

עקב התחושה שההתעסקות בשירי שכול ועצב מביאה עליה רוחות רעות, פרשה עוזרי מהופעות בשנת 1982, אך המשיכה להקליט מספר אלבומים. בתקופה זו שבה לעבודת נעוריה כטבחית במסעדת "גמליאל" בשכונת כרם התימנים, ובין השאר גם לימדה מוזיקה ופיתוח קול, ובין תלמידיה היה גם הזמר זוהר ארגוב. ב-1993 שבה להופיע.

ב-1999 הוציאה עוזרי את האלבום "צלצולי פעמונים", שנחשב לאלבומה המצליח ביותר. שיר הנושא של האלבום זכה בהמשך לגרסאות כיסוי רבות, ופרט לו בלטו גם השירים "קום ולך", "גן הוורדים", "אור הגנוז" ו"אמי אמי".

בחודש אוקטובר 2000 אובחן אצל עוזרי סרטן במיתרי הקול, והיא עברה ניתוח לכריתתם באותה שנה, ומאז היא כמעט ולא יכלה לשיר, וקולה הפך לצרוד וחלש מאוד.

עוזרי ניגנה על בולבול טרנג עם להקת הדג נחש בשירם "שירת הסטיקר" וכן בשיר "איתך"  בביצוע אסי לוי, מתוך פרויקט "פנסים" של אלירן אביתר לוי.

בשנת 2008 הוענק לעוזרי פרס על תרומתה הייחודית לזמר העברי מטעם אקו"ם. בנימוקיהם, כתבו השופטים כי "אהובה עוזרי היא תופעה ייחודית ומקורית בזמר העברי, היא יוצרת, זמרת ומוזיקאית שהשפיעה רבות על המוזיקה בארץ, בעיקר בזכות אישיותה וסגנון כתיבתה המיוחד".

בשנת 2013 הוציאה עוזרי אלבום חדש בשם "מעליי דממה" בסדרת עבודה עברית. באלבום המחווה השתתפו אמנים שונים ובהם חוה אלברשטיין, ברי סחרוף, רונה קינן, אהוד בנאי, קובי אפללו, דנה ברגר, שני פלג ועוד. כמו כן, עוזרי שרה שיר אחד בשם "התחפרתי".

בשנת 2016 זכתה שוב בפרס אקו"ם, הפעם למפעל חיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!