דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סמוטריץ׳ צפוי להאריך את ביטול המכס על יבוא חלב, החקלאים: "זה לא הפתרון ואפילו לא פלסטר"

על רקע המחסור ברשתות, שר האוצר מציע להאריך את ביטול המכס עד ה-7 באפריל 2024: "נוריד את המחירים ונאפשר צריכת חלב באופן סדיר ושוטף" | מועצת החלב: ״על המדינה לפעול לחיזוק הייצור המקומי, אחרת שום דבר לא ישתנה"

אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אגף מוצרי החלב בסופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
מאיה רונן

על רקע המחסור בחלב על המדפים ברשתות ובמרכולים: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, צפוי לפרסם היום (שני) להערות הציבור צו, המבטל בהוראת שעה את המכס על יבוא חלב ניגר לחצי שנה נוספת.

הצו הקיים מבטל את המכס על יבוא חלב ניגר בהוראת שעה למשך שלושה חודשים. לאור התמשכות המחסור גם בחודשים יולי-אוגוסט והצפי שהמחסור יימשך לפחות בחצי השנה הקרובה, מציע שר האוצר להאריך את ביטול המכס בשישה חודשים נוספים עד ה-7 באפריל 2024.

במשרד האוצר מנמקים את ההחלטה בניסיון לתת מענה למחסור בחלב על מדפי הקמעונאים מאז תחילת השנה, שמוערך בכמיליון ליטרים בחודש. לאחר שהוכחה היתכנות לייבא חלב ניגר הורדת המכס הקודמת, מעריכים באוצר שתקופה ארוכה יותר של חצי שנה תאפשר ליותר שחקנים להיכנס לשוק היבוא ולהגיע להיקף הליטרים הנדרש לגישור מלא על המחסור. כמות החלב שתיובא תקוזז ממכסת יבוא הגבינות של השנה הבאה.

במהלך חצי השנה הקרובה ימשכו המגעים והתייעצויות לגבי רפורמה כוללת בשוק החלב, במטרה לגבש פתרון מבני שיבטיח אספקת חלב רציפה וזולה לאורך זמן לאזרחי ישראל. באוצר נסמכים על התבטאותו של ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר, בזכות פתיחת שוק החלב לתחרות וביטול משטר המכסות והפיקוח על המחירים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות האוצר)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות האוצר)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "כפי שציינתי בעבר, מתוקף אחריותי כשר האוצר אני לא יכול לאפשר מחסור בחלב על המדפים. מדובר במוצר הנמכר ביותר בסופר. לאחר שהוכחתי שניתן לייבא חלב ניגר ולאחר שהבנתי מקמעונאים גדולים נוספים שיש בכוונתם לייבא חלב בתקופת הזמן הקרובה, החלטתי על הארכת ביטול מכס החלב בהוראת שעה לחצי שנה נוספת".

"המהלך הזה יסייע להתמודד עם המחסור במדפים ויגרום להורדה נוספת של המחירים. הצעד הזה פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים באופן מידי", הוסיף שר האוצר. "בששת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו. החקלאות היא ערך ציוני חשוב ראשון במעלה ואני מתכוון להמשיך לשמור עליו ולחזק אותו באפיקים שונים. יחד נשמור על החקלאות, נוריד את המחירים ונאפשר צריכת חלב באופן סדיר ושוטף".

ממועצת החלב נמסר: ״שוב המדינה מעדיפה את הייבוא שלא באמת יביא לפתרון הבעיה. בישראל צורכים מידי שבוע כ-7 מיליון קרטוני חלב בפיקוח, בהשוואה לכך, כלל היבוא של חלב לישראל עד כה שווה ערך לפחות ממאית האחוז. ברור לכל שיבוא הוא לא פתרון ואפילו לא פלסטר. על המדינה לפעול לחיזוק הייצור המקומי, אין קיצורי דרך. אחרת, גם בעוד חמישה חודשים שום דבר לא ישתנה״.

רמי לוי הודיע שימשיך לייבא חלב, והוא צפוי להגביר את היבוא תחת המותג הפרטי של הרשת.

רשת יוחננוף נערכת גם היא לייבא חלב. הרשת יצרה קשר עם מחלבה בטורקיה ותשיק בסוף חודש ספטמבר מותג חלב תחת השם "פילד גוד". מדובר בחלב 3% שומן בקרטון. ברשת מעריכים שקרטון יעלה פחות מ־6 שקלים לליטר. במסגרת היבוא הראשוני יגיעו לישראל בשינוע אווירי שלוש מכולות ובהן כמות של 22 אלף טונות חלב. בהמשך, בכוונת הרשת לייבא בתפוקה של 60 אלף ליטר, כ־5,000 בקבוקים נוספים ביום.

לדברי איתן יוחננוף, הבעלים של רשת יוחננוף, הרשת החליטה לייבא חלב בגלל המחסור בחלב מפוקח מוזל. "נשמח שהייצור המקומי יחזור לייצר בזול, אך ככל שהמחסור יימשך נדאג להביא ביבוא, בכפוף לכך שהמדינה מאשרת זאת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!