דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סכסוך עבודה במתקני גז באוסטרליה מקפיץ את המחירים בשוק העולמי

500 העובדים במתקני הגז הנוזלי במדינה פתחו בעיצומים שעשויים להתפתח לשביתה, בדרישה לשיפור תנאי עבודתם: "חברת שברון תעשה הכל כדי לחסוך קצת כסף על חשבון העובדים, למרות רווחי ענק של 36.5 מיליארד דולר השנה"

ספינה נושאת גז טבעי נוזלי (צילום ארכיון: Shutterstock)
ספינה נושאת גז טבעי נוזלי (צילום ארכיון: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מתקני הנזלת הגז הטבעי באוסטרליה נמצאים בסכסוך עבודה ממושך שעשוי להתפתח לשביתה בתוך ימים ספורים, מה שמעלה את מחירי הגז הנוזלי בעולם.

לפי הודעת ארגון העובדים Offshore Alliance, הנהלת תאגיד האנרגיה שברון דורשת ויתורים משמעותיים במשא ומתן מול העובדים האוסטרלים, תוך גרירת רגליים בנוגע לחתימה על חוזה עבודה חדש. האיגוד מייצג כ-500 עובדים בשני מתקני הנזלת גז בשם גורגון וויטסטון.

האיגוד מסר לאתר Upstream כי מדיניות החברה היא "לעשות הכל כדי לחסוך קצת כסף לחברה, שהיא הגרועה ביותר בתעשייה בנוגע לקיפוח עובדי גז ונפט – עובדים קבועים ועובדי קבלן גם יחד". לטענת החברה, האיגוד הוא זה שדורש "תנאים מעל המקובל בשוק".

הביקוש החזק לדלקים פוסיליים והעלייה במחירם הכפילו את רווחי ענקית הדלקים האמריקאית בשנה שעברה לרווח יוצא דופן של 36.5 מיליארד דולר. רק ברבעון השני השנה הרוויחה 6 מיליארד דולר, תוך הפנמת ירידה במחירי הנפט והגז. החברה מחזיקה גם בנתחים ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" הישראלים ומשמשת כחברה המפעילה את הקידוחים עצמם, מה שמעניק לה שליטה משמעותית בשוק הגז בישראל.

שני המתקנים באוסטרליה אחראים ל-7% מהאספקה העולמית של גז נוזלי, וביחד עם מתקן נוסף של חברת וודסייד האוסטרלית, שגם עובדיו בסכסוך עבודה, הנתח המשותף מגיע ל-10%.

מחירי הגז במסוף TTF בהולנד עלו בסוף השבוע ב-13%, ל-10.8 דולר ליחידת גז, בשל חשש משיבושים באספקה של גז נוזלי אם אכן תצא השביתה לפועל.

בתגובה לסכסוך העבודה ולנקיטת שיבושים, שברון פינתה קבלנים ממתקני ההנזלה, מה שלטענת האיגוד מהווה פגיעה בתכנית התחזוקה השוטפת של המתקנים. החברה פנתה לרגולטור שוק העבודה האוסטרלי שנקראת ועדת Fair Work, בבקשה להתערב בסכסוך בינה לבין עובדי המתקנים. השיבושים כעת כוללים הימנעות משעות נוספות, הימנעות ממטלות מסויימות והפסקות עבודה יזומות בתוך יום העבודה.

לועדה יש סמכות להתערב בסכסוך שנמשך מעל 9 חודשים ולהכריע בויכוח לגבי השכר ותנאי העבודה בהסכם בין החברה לעובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!