דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

מאמצי התיווך נמשכים: ניסיון אחרון להגיע לפשרה בין נתניהו לגנץ לפני הדיון בבג״ץ

חודשו המגעים בבית הנשיא בין יו"ר המחנה הממלכתי לראש הממשלה, שביקש למצות את ההידברות לפני שיפנה למהלך חד צדדי | קודם לכן תקפו סמוטריץ׳ ובן גביר אפשרות של התקפלות, ונתניהו הבהיר: ״אם תהיה הסכמה, לא יפריעו למימושה״ | לפיד: ״אין גיבוי לפשרה בקואליציה״

יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יונתן זינדל, דוד כהן / פלאש90 )
יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יונתן זינדל, דוד כהן / פלאש90 )
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נשא הערב (שני) הצהרה, בצל המאמצים לחידוש המגעים בחסות בית הנשיא ואמר שהוא "מוכן להסכמות, כולל ויתורים". עם זאת הדגיש כי "לא נסכים בשום מצב לוותר על הגיוון בבחירת השופטים".

לדבריו של סמוטריץ', "אמרתי לראש הממשלה כי אנחנו מוכנים להידברות כולל ויתורים כדי להביא לאחדות בעם, כדי לשמור על צה"ל מאוחד וחזק ועל החברה הישראלית שלמה. אבל יחד עם זאת אנחנו מתנגדים בתוקף לתכתיבים ולקבלת אולטימטומים ממי שהפסידו בבחירות, לא זכו באמון העם ומנסים בעזרת איומי סרבנות ופגיעה בביטחון המדינה להכתיב לנו בכוח את עמדתם".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף גם הוא והוסיף: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה. הרפורמה חשובה למדינת ישראל, היא תאזן בין שלוש הרשויות – הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת. אני קורא לחבריי ראשי הקואליציה, השמיעו את קולכם, בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה".

בלשכת ראש הממשלה הגיבו לדבריו של בן גביר: "ראש הממשלה נתניהו פועל כדי למצות כל אפשרות כדי להגיע להסכמה לאומית שתביא לאיזון בין שלוש הרשויות. אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה".

אחרי ההתבטאויות של בכירי הקואליציה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס למגעים לפשרה בשנית וטען שמדובר ב"ניסיונות הונאה". הוא תקף: "מה שאנחנו רואים בשעות האחרונות הוא לא אמיתי. אני בעד הסכמות רחבות אבל זה ניסיון לשבש את הדיון החשוב ביותר בתולדות בג"ץ לפני ש-15 שופטי העליון מתכנסים, רגע לפני שנתניהו נוסע לארה"ב, פתאום צצות הצעות פשרה פיקטיביות שאין להם שום גיבוי בתוך הקואליציה".

מוקדם יותר היום, ולקראת הדיון ההיסטורי בבג"ץ מחר, חודשו מאמצי התיווך של בית הנשיא בין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לראש הממשלה נתניהו. נתניהו ביקש למצות את אפיק התיווך לפני שילך למהלך חד-צדדי, ואף העביר לגנץ מסר פומבי בניסיון לשכנע אותו שהפעם יעמוד מאחורי ההצעות.

גנץ עצמו התייחס למגעים לפשרה והדגיש כי הוא דורש "כוונה מוכחת ויכולת של נתניהו לעמוד מאחורי ההצעות". בדברים שנשא באוניברסיטת רייכמן, אמר יו"ר המחנה הממלכתי: "אני רואה במתווה הנשיא בסיס להתקדמות לעבר הסכמות. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה – אני אהיה שם, לא משנה מה הסיבות של נתניהו".

גנץ גם התייחס בנאומו לדיון שיתקיים מחר בבג"ץ בנוגע לביטול עילת הסבירות: "מותר לבקר את בית המשפט ואת פסיקותיו, אך מי שלא יכבד את החלטות בית המשפט לא רק עלול להביא עלינו משבר חוקתי – הוא ישלול את הלגיטימציה של השלטון לקבל החלטות. אני מודיע שאקבל כל החלטה של בית המשפט, תהיה אשר תהיה, בכל סוגיה, ואני קורא לראש הממשלה להודיע שלא משנה מה תהיה פסיקת בג"ץ, הוא יכבד אותה ויפעל לפיה. העמימות מסוכנת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!