דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בלעדי / מנופאי פוטר כי התעקש לשמור על נהלי בטיחות: "אתה לא רוצה להרים את זה? אל תחזור לפה יותר"

בשיחות שהוקלטו בין המנופאי, שעבד באתר של אינטל בקרית גת, למנהליו מחברת 'הופמן קונסטרקשן קומפני', הם נשמעים כשהם מנסים לשכנע אותו לבצע הרמה מסוכנת: "לא צריך שום אישור ממשרד העבודה. כולם פה מרימים" | בעקבות תלונת ההסתדרות, משרד העבודה הוציא צו בטיחות לתיקון הליקויים באתר

השקים שהתבקש מקרוב להרים עם העגורן בניגוד לנהלי הבטיחות (תמונה באדיבות המרואיין)
השקים שהתבקש מקרוב להרים עם העגורן בניגוד לנהלי הבטיחות (תמונה באדיבות המרואיין)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנופאי שעבד באתר בנייה של מתחם 'אינטל' החדש בקרית גת פוטר מעבודתו עקב סירוב לבצע עבודה מסוכנת, הנוגדת את כללי הבטיחות של משרד העבודה. בהקלטות של חילופי הדברים בין המנופאי למנהליו, שהגיעו לידי 'דבר', הם נשמעים כשהם מפעילים עליו לחץ להניף ברזלים במשקל כבד באמצעות שקי בד גדולים, שאינם מהווים אמצעי הרמה מתאים לפי נהלי משרד העבודה.

עקב התעקשות המנופאי לקבל תסקיר של בודק בעל הסמכה של משרד העבודה, המאשר את השימוש החריג בשקים, הודיעו לו מנהליו מהקבלן המבצע, 'הופמן קונסטרוקשן קומפני' שהוא נשלח לביתו ולא יוכל להמשיך לעבוד באתר. גם מנהלו בחברת המנופים סקייליין, ומעסיקו הישיר זאב צדיקוביץ', לחצו עליו לבצע את ההרמה המסוכנת והאסורה.

בעקבות תלונה של ועד המנופאים הארצי בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, הטיל משרד העבודה צו בטיחות באתר הבנייה בגין "אביזרי הרמה ללא בדיקה". צווי בטיחות המוטלים על ידי מפקחי מנהל הבטיחות הינם דרישה לטיפול בסכנה בטיחותית, ואיסור שימוש או עבודה בגורם ממנו נובעת סכנה זו.

מנהל העבודה: "לא נותן לך שום אישור ממשרד העבודה, כולם מרימים פה ביגבגים"

מפעיל המנוף, יבגני מקרוב, פנה בחמישי האחרון למנהל העבודה באתר מטעם הקבלן המבצע 'הופמן קונסטרוקשון קומפני אוף ישראל' והתריע על העבודה המסוכנת. בהקלטת השיחה נשמע מקרוב כשהוא מנסה להסביר למנהל שאחד מחבריו איבד את רישיונו כשהרים שק דומה באמצעות המנוף, ושחבר אחר שלו נמצא בהליך משפטי על רקע דומה. "אתה לא תאבד שום רישיון", מנסה המנהל להרגיע אותו ומסביר, "זה ביגבגים (Big Bags) מארצות הברית. זה ביגבגים אחרים, שהם טובים".

מקרוב מתעקש ודורש: "תנו לי אישור ממשרד העבודה", והמנהל מתעצבן ומשיב: "לא נותן לך שום אישור ממשרד העבודה! כולם מרימים פה ביגבגים".

מקרוב מבהיר שללא אישור לא יוכל להניף את השקים. "אז תרד למטה מהמנוף", משיב לו מנהל העבודה ומוסיף: "אתה לא רוצה להרים? אתה תצא מהאתר ואתה לא תחזור לפה יבגני. תן לי להתקשר לבוס שלך".

לאחר מכן, בהקלטת שיחה עם מנהל מטעם קבלן המנופים סקייליין, נשמע מקרוב כשהוא מנסה להסביר פעם נוספת: "הם רצו שאני ארים בלה (שק גדול) עם ברזלים. יש פה ים אנשים שעובדים למטה. אמרתי להם תביא 'בסקרה' (אמצעי הרמה ממתכת המשמש לפינוי פסולת בניין), אין בעיה נרים את זה. הם התחילו ל*** את השכל. אמרתי להם תקשיבו, אם זה נופל על מישהו… אסור לי לפי החוק להרים בלה עם ברזל. וגם בלה זה להרמה חד פעמית. תביאו בסקרה ואני ארים את זה עם בסקרה".

בתגובה משיב לו המנהל: "אל תתווכח איתם. תעשה לי טובה, כבר קיבלתי טלפון אחד עליך".

המעסיק הישיר: "אתה לא צריך לקבל אישור. אני נותן לך אישור"

מקרוב שוחח גם עם זאב צדיקוביץ', בעל חברת כוח האדם והמעסיק הישיר שלו. בשיחה נשמע צדיקוביץ' כשהוא מנסה לשכנע את מקרוב להניף את השקים, אך מסרב להציג בפניו תסקיר של בודק מוסמך המעיד על תקינותם לביצוע העבודה. "בדקתי לגבי השקים, לשקים האלה יש בודק מוסמך. מותר להרים אותם. אתה פשוט לא היית בהדרכות על הדבר הזה", אמר צדיקוביץ'. "אתה לא צריך לקבל אישור. אני נותן לך אישור. אני קיבלתי בודק מוסמך, זה לא עניין שלך. אומר לך המנהל 'יש בודק מוסמך'".

מקרוב מתעקש שאם חלילה יקרה אסון והציוד יפול מהמנוף, הוא זה שמסתכן, ושהוא מסתכן גם באיבוד רשיונו כמנופאי ובאובדן פרנסתו. "אתה לא לוקח. לך אין שום סיכון. בבקשה תרים ואל תתווכח בנושא הזה. יש לזה אישור. אתה לא חייב לראות את האישור. אני המנהל אומר לך, אתה יודע מה? אני אשלח לך עכשיו פתק שאומר שיש לזה אישור. מספיק גיבוי בשבילך". השיחה מסתיימת בטון צורם: "אז אתה לא רוצה להרים את זה?" שואל צדיקוביץ', "אתה לא רוצה. תודה, שלום".

המנופאי, יבגני מקרוב: "כבר בחורף שמו עליי עין. אני עובד לפי החוק"

"הבעיות התחילו כבר בחורף", אמר מקרוב ל'דבר'. "ישבתי במנוף של 80 מטרים והייתה רוח של 43 קמ"ש. הרגשתי שהברקסים של המנוף לא עובדים ואמרתי שאני לא יכול להניף יותר בגלל הרוח. כולם התעצבנו עלי ואמרו ש'האמריקאים לא מרשים לעצור את העבודה'. אמרתי להם – מה אכפת לי מהאמריקאים? אני אחראי על החיים של האנשים כאן למטה".

"מאז התחילו לשים עליי עין, והזמינו אותי גם לשיחת שימוע", מספר מקרוב. "ביום חמישי היה הסיפור על הבאלות, וזה דבר שאף פעם לא קרה לי. אני עובד לפי החוק, כמו שלמדתי בבית הספר למפעילי עגורן צריח ובלימודים של משרד העבודה. בשקי באלה אפשר להשתמש להרמה חד פעמית בלבד, וגם זה רק לחומרים כמו חול וחצץ. במיוחד מסוכן להניף איתם ברזלים כי זה שק שבסופו של דבר עשוי מסוג של בד והוא עלול להיקרע, ובגובה זה יכול להיות מסוכן מאוד. יצא לי גם לראות באתרי הבניה שקים עם קרעים".

לדבריו, בראשון השבוע התקשרו אליו והבהירו לו שלא יוכל לחזור לעבוד באתר הבנייה בקרית גת. "הציעו לי לעבוד בתל אביב, רחוק מהבית ובניגוד להסכם שלי". בינתיים הוא בבית, ללא עבודה.

יו"ר ועד מפעילי עגורן צריח: "לוחצים את המנופאים לעשות גם דברים אסורים נוספים"

הנחיות משרד העבודה מבהירות ששקי Big Bags מהווים אמצעי הרמה לכל דבר ועניין, ונדרשים לבדיקה של בודק מוסמך מדי שישה חודשים, תוך מילוי תסקיר בדיקה מתאים. ההנחיות אף מפנות למסמך של המוסד לבטיחות ולגיהות הנוגע לשימוש בשקים אלו. המסמך מבהיר, כפי שטען מקרוב, ששקים אלו משמשים עבור חומרים מוצקים בתצורת אבקה, גרעינים או משחה בלבד.

"הסיפור הזה ממחיש עד כמה יש קשר אינהרנטי בין הביטחון התעסוקתי של העובדים בענף הבנייה לבין הבטיחות בו", אמר ל'דבר' יו"ר ועד מפעילי עגורן צריח הארצי בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, רועי ויינשטיין. "בסוף יש לנו כאן מנופאי שנזרק הביתה פשוט משום שהקפיד על בטיחות וסירב לעשות עבודה מסוכנת".

"מדובר במנופאי ותיק, אבא לשלושה שצריך להביא פרנסה הביתה ומתנהל מול לחצים אדירים", אומר ויינשטיין. "וזה המצב עוד בחברה שנחשבת למסודרת. מהבירורים שעשינו, עולה שבאתר הזה לוחצים את המנופאים לעשות גם דברים אסורים נוספים, כמו עבודה מעבר להיקף השעות המותר, שגם לזה עשויות להיות השלכות בטיחותיות".

משרד העבודה הוציא צו לתיקון הליקויים

לדברי ויינשטיין, כבר ביום שישי פנה בנוגע לאירוע למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה ולהנהלת חברת אינטל, היזמית באתר, שידועה כחברה בינלאומית שמקפידה מאוד על סוגיות של בטיחות עובדים.

ממשרד העבודה נמסר כי הנושא מצוי בבדיקה ובטיפול. בראשון השבוע התקיים באתר ביקור של מפקחים מטעם המשרד, בעקבותיו פורסם באתר המשרד כי הוצא צו בטיחות באתר בגין "אביזרי הרמה ללא בדיקה".

ועד המנופאים נפגש עם החברות: "לוודא שקולם של המנופאים יישמע"

אתמול (שלישי) נפגש ועד המנופאים הארצי עם בכירים בתחום הבטיחות בחברות אינטל והופמן. בפגישה הוסכם על קיום קשר שותף ושיחות מצב על בסיס דו שבועי בין הועד וההנהלה באתר על מנת לוודא שקולם של המנופאים נשמע בהיבטי בטיחות, מתוך תהליך למידה והשתפרות משותף.

תגובות החברות

מטעם חברת סקייליין נמסר: ״על הבטיחות באתר בקרית גת אמון קבלן הביצוע של הפרויקט, שהוא גם מזמין השירות. הבטיחות היא נר לרגלנו ונמשיך לפעול בהתאם להוראות יצרני העגורנים, נהלי בטיחות מחמירים והנחיות ממוני הבטיחות באתרים".

מחברת אינטל, היזמית באתר, נמסר: "בטיחות בעבודה היא הערך הכי חשוב שלנו באינטל. איננו נוהגים להגיב בעיתונות על נושאים העוסקים בספקים שלנו. עם זאת, לכל  אורך שרשרת האספקה, אנו מחוייבים ומקפידים על קיום מדויק של חוקי עבודה, נהלי ותקני הבטיחות, כמובן גם  בקרב הקבלנים המועסקים על ידנו באתר הבנייה בקרית גת״.

מחברת הופמן קונסטרוקשן קומפני אוף ישראל, ומזאב צדיקוביץ' לא נמסרה תגובה עד לפרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!