דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מעדכנים תחזיות: כ-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים צפויים לנסוע בכבישי בישראל בשנת 2030

לפי התחזית של משרד האנרגיה והתשתיות, עד 2050 כלל הרכבים הפרטיים בישראל יהיו חשמליים, ויהוו 7.5% מצריכת החשמל | ראש החטיבה לאנרגיה מקיימת: "מודל התחזיות יסייע למשק החשמל להיערך למהפכת התחבורה הנקייה"

עמדות הטענה לרכב חשמלי (צילום: Shutterstock)
עמדות הטענה לרכב חשמלי (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כ-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים צפויים לנסוע בכבישי ישראל בשנת 2030, כך לפי התרחיש המרכזי והעדכני שפירסם הבוקר (שלישי) משרד האנרגיה והתשתיות.

התחזית המעודכנת לעשורים הקרובים מתבססת על מודל שבחן מספר תרחישים, שהמרכזי בהם נשען על החלטות ממשלה הקובעות יעדים להפחתת פליטות בתחום התחבורה. התחזית הוכנה במסגרת מודל כולל הצופה את ביקושי האנרגיה במשק עד 2050, ובדגש על צריכת הדלקים העתידית שגיבשו מינהל הדלק והגז, אגף אסטרטגיה והחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות.

על פי המודל, סך הביקוש העתידי לחשמל מסקטור התחבורה, שכולל כלי רכב פרטיים, כלי רכב כבדים, אוטובוסים ורכבות, צפוי להיות משמעותי ולחולל שינוי במשק החשמל. בעוד שכיום סקטור התחבורה צורך פחות מאחוז אחד מהביקוש לחשמל במשק, בשנת 2030 צפוי הביקוש לעמוד על כ-6% מהסך הכולל, וכ-15% מהסך הכולל בשנת 2050.

היתרון הישראלי – מדינה קטנה

אחד החסמים המשמעותיים לאימוץ נרחב של תחבורה חשמלית הוא "חרדת הטווח" – החשש להיתקע ללא חשמל ברכב במנותק מעמדות טעינה. התחזית מעריכה כי לאור המאפיינים הייחודיים של ישראל כארץ יחסית קטנה, צפויה חדירה משמעותית של כלי רכבים חשמליים, שכן מגבלת הטווח בארץ קטנה בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD. לכן, גם בסקטור התחבורה הכבדה, ההנחה היא כי חדירה של כלי הרכב החשמליים המונעים על סוללות, תהיה משמעותית ביחס לחלופות אחרות.

כלי רכב פרטיים

חדירת כלי רכב חשמליים הייתה עד כה מהירה מהצפי של משרד התחבורה. כיום, סך כלי הרכב החשמליים הפרטיים שנוסעים על כבישי ישראל עומד על כ-70 אלף, כאשר הביקוש לחשמל עבור כלי רכב אלו עומד על כ-0.3 טרה-וואט/שעה בשנה (TWh), מתוך ייצור כולל של כ-76 TWh.

על פי התרחיש המרכזי בתחזית שמפרסם המשרד, מספר כלי הרכב הפרטיים בשנת 2030 צפוי לעמוד על כ-1.3 מיליון כלי רכב. הביקוש לחשמל עבור טעינת כלי הרכב החשמליים הפרטיים בשנה זו צפוי להגיע לכ-4 TWh. אלה יהוו על פי הערכות של חברת נגה (ניהול מערכת החשמל) כ-4% מתחזית הביקוש לצריכת החשמל בכלל המשק הצפויה באותה שנה, שמוערכת בכ-92 TWh.

בשנת 2050, צופה התחזית כי כלל כלי הרכב הפרטיים שייסעו על כבישי ישראל יהיו חשמליים, כאשר מספרם יעמוד על כ-6 מיליון כלי רכב. הביקוש לחשמל עבור טעינת כלי הרכב החשמליים הפרטיים בשנה זו צפוי להגיע לכ-14 TWh. אלה יהוו על פי הערכות של חברת נגה (ניהול מערכת החשמל) כ-7.5% מתחזית הביקוש לצריכת חשמל בכלל המשק הצפויה באותה שנה, המוערכת בכ-140 טרה וואט שעה TWh.

תחבורה כבדה (אוטובוסים, משאיות ורכבות)

מגמת החישמול במשק הישראלי עתידה להתבסס גם בתחום כלי הרכב הכבדים: האוטובוסים, המשאיות והרכבות. על פי התחזית, מספר האוטובוסים החשמליים בכבישי ישראל בשנת 2030 צפוי לעמוד על כ-8,000 אוטובוסים, שיהוו כ-35% מסך האוטובוסים בארץ. בשנת 2050, 100% מהאוטובוסים יהיו חשמליים או מונעים במימן.

בתחום המשאיות, צופה התחזית כי בשנת 2040 תהיה חדירה משמעותית של משאיות חשמליות בסקטור המשאיות הקלות (עד 12 טון), כך שמספרן צפוי להגיע עד לכ-50% מסך המשאיות מסוג זה על הכביש. יש לציין כי על פי החלטות הממשלה בנוגע לסקטור המשאיות הכבדות, יעדי הפליטות בתחום זה יואצו משנת 2035.

תחום הרכבות כולל שלושה סקטורים: הרכבת הכבדה (רכבת ישראל), הרכבות הקלות במטרופולינים ופרויקט המטרו. אלה צפויים להוסיף לביקוש החשמל עד שנת 2050 כ-4 TWh. מכאן, שעל פי הערכות של חברת נגה (ניהול מערכת החשמל), סך צריכת החשמל של הרכבות תהווה כ-2.5% מתחזית הביקוש לצריכת חשמל בכלל המשק הצפויה באותה שנה, המוערכת בכ-140 TWh.

התפלגות מספר כלי רכב חשמליים – באלפי יחידות – על פי התרחיש המרכזי

התפלגות ביקוש הצריכה לחשמל – ב-TWh/y – על פי התרחיש המרכזי
התפלגות ביקוש הצריכה לחשמל – ב-TWh/y – על פי התרחיש המרכזי

הספק עמדות הטעינה צריך לגדול פי 10 עד 2030

בעקבות העלייה המשמעותית הצפויה במספר כלי הרכב החשמליים הפרטיים, פועל המשרד להגדיל באופן משמעותי את מספר עמדות הטעינה הציבוריות בישראל עד שנת 2030. על פי הדירקטיבה של הנחיות האיחוד האירופי והרגולציה האירופית, בשנה זו יידרש בישראל הספק של כ-1.3 מיליון קילו וואט בכלל עמדות הטעינה הציבוריות לכלי רכב פרטיים, פי 10 ביחס להספק הקיים כיום.

עד היום המשרד תמך בהקמה של עמדות טעינה איטיות ומהירות ברחבי הארץ בתקציב של למעלה מ-70 מיליון שקלים. כתוצאה מתמיכה זו כבר קמו כ-1,500 שקעי טעינה ובשנים הקרובות צפויים לקום עוד אלפי שקעי טעינה. בנוסף על כך, בשנים 2023-2024 צפוי המשרד לצאת בקולות קוראים נוספים לתמיכה בהקמה של אלפי שקעים נוספים, בדגש על אזורים בארץ בהם קיים מחסור, בהיקף תקציבי כולל של מעל ל-60 מיליון שקלים.

בנוסף, פועל אגף תחבורה נקייה להקל ולעודד הקמה של עמדות טעינה פרטיות, בדגש על בניינים משותפים, ובמסגרת זאת מקדם רגולציה תומכת, הנגשת מידע לציבור הרחב, עידוד תחרות, ועוד.

רון אייפר, ראש החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות: "מודל התחזיות שאנו מפרסמים כעת יסייע לשוק ולמשק החשמל להיערך למהפכת התחבורה הנקייה ויהיה כלי מרכזי בידי משרדי הממשלה בקידומו של תחום זה. מעבר לתחבורה חשמלית הוא אחד הצעדים המשמעותיים ביותר במעבר למשק אנרגיה נקי, יעיל ונטול פליטות ולכן זהו צעד מרכזי במאבק במשבר האקלים. אנו נמשיך להאיץ את המעבר לתחבורה חשמלית במגוון היבטים, ובכללם הערכות משק החשמל מכל הבחינות, תמיכה וסיוע בהקמת עמדות טעינה ציבורית במטרה שבשורת הרכב החשמלי תגיע לכלל האוכלוסייה, בכל רחבי הארץ, התאמת ופישוט הרגולציה וקידום תחרות בשוק זה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!