דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הילה רוח נפרדה מהבארבי בהופעה מסעירה בלי אף רגע מיותר

בת גלים פינת קיבוץ גלויות: הילה רוח הופיעה עם להקתה בפעם האחרונה במועדון הבארבי במיקומו הנוכחי, ונתנה לקהל כל מה שביקש ועוד קצת | הקהל בא להיפרד מהמועדון שליווה את הפיכתה של רוח מאמנית שוליים לסנסציית אינדי מקומית, ולא התאכזב

הילה רוח בבארבי, 11 בספטמבר 2023 (צילום: בן פלחוב)
הילה רוח בבארבי. גופות בדרום העיר, גרעין איראני וחתונמי (צילום: בן פלחוב)
מאור הוימן

עשור אחרי האלבום היחיד של להקתה כלבי רוח, חמושה בשלושה אלבומי סולו ובלהקת נגנים פנטסטית, הופיעה אמש (שני) הילה רוח במועדון הבארבי בתל אביב בפעם האחרונה במיקומו הנוכחי מזה 30 שנים בדרך קיבוץ גלויות.

לאורך יותר משעה דחסה רוח אינסוף רפרנסים: קולנוע אמריקאי וריאליטי מקומי ("שום דבר לא מעניין חוץ מ'חתונמי'"), הגרעין האיראני והאלבום "קיד איי" של רדיוהד, חיפה, בת ים, תל אביב ("יש גופה בדרום העיר – אלוהים כואב הלב"). "בגבוה של הנמוך", היא שרה ב"לייפסטייל", כי בחוויות החיים שהיא מתארת אין הפרדה: "הזמנתי אוכל ואותך אלי, אבל אין סיכוי שיעבור לי האשראי. היא אומרת לי 'הילה, יש תקלה' – מי צריך את זה עכשיו?", היא שרה ב"מאליבו". תיאור קר של חיי יום-יום שהם מלחמת עצבים בוערת.

הילה רוח, בבארבי. תיאור קר של חיי יום-יום שהם מלחמת עצבים בוערת (צילום: בן פלחוב)
הילה רוח בבארבי. תיאור קר של חיי יום-יום שהם מלחמת עצבים בוערת (צילום: בן פלחוב)

הקהל מזדהה, מתרגש מהביצועים שנותנת הלהקה בלי להראות מאמץ, ומעריך את ההומור של רוח. היא נוגעת בנושאים כאובים (יש שיאמרו "צרות עולם ראשון", אבל צרות הן צרות), כמו מערכות יחסים מורכבות וציפיות לא מתואמות, תמיד בקול רך בתוספת חספוס שמקרב את הקהל, ולא מרחיק אותו.

כמיטב מסורת השוגייז שרוח שואבת ממנה, השירה הדקה והמלאכית שלה נשענת על קיר דיסטורשן רועש ומלוכלך. היא משתמשת במילים של המשוררת תהילה חכימי כדי לבטא את הפחד המצמית מהגרעין האיראני ומהזולת, בוראת מחדש שיר קצרצר של יונה וולך כפצצת רוק רועמת, וגורמת לקהל למחוא כפיים לצלילי "ספרינט" המסחרר.

"בתור חיילת באתי לבארבי והתחבאתי בשירותים כדי להתפלח להופעה הבאה", היא מתוודה בפני הקהל המבודח, שכולו שלה כבר מזמן. כשאלון עדר עולה לבצע איתה את "סופרמן" שלה, הוא מסיים בהתנצלות, שמצחיקה אותה. לכאורה הוא "הרס" לה את השיר, כי ביצע אותו טוב מדי. בתגובה, רוח מציגה את השירים של עדר בכבוד עצום.

הם אמנים שונים מאוד, אבל לכמה רגעים נראה שהחיבוק של המיינסטרים דווקא נעים לה. הביצוע המשותף והיפהפה ל"את עוד תהיי איתי" מאלבום הבכורה של עדר מותיר את הקהל המום ומרוגש, ועוד לפני סיום השיר נשמעות מחיאות כפיים ושריקות.

רוח והקהל. כולו שלה כבר מזמן (צילום: בן פלחוב)
רוח והקהל. כולו שלה כבר מזמן (צילום: בן פלחוב)

עדר יורד, ורוח חוזרת לשירים שלה עם "חדשות טובות" על המירוץ המעייף והממכר: "זה או להיות ממש שמנה או להיות ממש רזה, זה או להיות מקום ראשון או להיות כישלון, זה או לעשות את זה או לעשות ילד, אני מה אני היי – אבל אתה חולה עלי".

בים הניגודים שהיא מביאה היו שני אלמנטים שחיו בשלום: רוח, ומועדון הבארבי המיתולוגי בקיבוץ גלויות. כמו ביצירה שלה, גם בפרידה מהמועדון שהפך להיות מזוהה איתה כל כך יש צרימה, אבל כזאת שנעים לשמוע. לפחות למי שעבורו דיסטורשן הוא הרבה יותר מסתם עיוות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!