דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט וחברה / סעודיה, ישראל ועיראק על מגרש אחד: סמינר שכנים מאוחדים

בסמינר שנערך בירדן השתתפו נציגי 14 מדינות, אשר עסקו באפשרויות הגלומות בחינוך לשלום באמצעות ספורט. אחד המשתתפים: "אחרי הסמינר הזה אני אומר שבכל מקום שיש בו מלחמה בעולם - צריך לקחת סופרטאנקר של כדורי רגל ולפזר אותם"

סמינר ספורט יהודים ערבים (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)
סמינר ספורט יהודים ערבים (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציגי 14 מדינות ערביות ונציגים ישראלים נאספו השבוע למפגש יוצא דופן בירדן, אשר עסק באפשרות לחינוך לשלום באמצעות ספורט. את הסמינר, שנקרא "שכנים מאוחדים", ארגנו עמותת מפעלות חינוך וחברה, תנועת "כדורגל הרחוב העולמי" והמשרד הישראלי לשיתוף פעולה אזורי.

כמאה נציגים מהמדינות ירדן, טורקיה, מרוקו, חבל כורדיסטן, סעודיה, אלג׳יריה, בחרין, עומאן, עיראק, קטאר, כווית, מצרים, הרשות הפלסטינית וישראל התכנסו לארבעה ימים של ספורט וחינוך. "המטרה של הסמינר הייתה להפגיש אנשים ממדינות מוסלמיות ביניהם, ולדבר על איך אפשר להשתמש בספורט ככלי חינוכי, לחינוך לשלום, כדי שאחר כך המאמנים יוכלו לחזור לקהילות המוצא שלהם ולקדם שינוי חברתי משמעותי בקהילות" הסבירה לדבר ראשון לימור לוי, סמנכ"לית מפעלות חינוך וחברה. "לספורט, ולכדורגל בפרט יש כוח. זו שפה אוניברסלית. אנחנו מקיימים הרבה מפגשים כאלה, בין ישראלים, פלסטינים וירדנים ובין יהודים וערבים בתוך ישראל. על המגרש נקודת המוצא היא שכולם שווים ואין הבדל, ברגע שמשחקים מחסומי השפה והדת נופלים".

"ברגע שמשחקים מחסומי השפה והדת נופלים" (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)
"ברגע שמשחקים מחסומי השפה והדת נופלים" (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)

לדבריה צוות הסמינר שהיה ישראלי חשש ביום הראשון, "לא הסתרנו מי אנחנו, הראינו בהזמנות שאנחנו ארגון ישראלי, עם הלוגו והכל. והיו גם מי שבחרו שלא להגיע", אולם עם הזמן האווירה התרככה ונרקמו יחסים בין אישיים, הנמשכים גם כעת בקבוצת הוואטסאפ של משתתפי הסמינר, "ביום האחרון פשוט בכו, ועד עכשיו כותבים כמה הם מתרגשים, איזו חוויה מדהימה זו היתה ואיזה שינוי הם מתכוונים לעשות".

"ככל שהתאריך התקרב פתאום התחילו להתעורר החששות - איך יקבלו אותי, בתור ישראלי ויהודי." (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)
"ככל שהתאריך התקרב פתאום התחילו להתעורר החששות – איך יקבלו אותי, בתור ישראלי ויהודי." (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)

מלבד הצוות, השתתפו בסמינר גם שישה מאמני ספורט ישראלים, חלקם יהודים וחלקם ערבים. רן אלתר שמרכז 20 קבוצות כדורגל במגזר הבדואי בישראל במסגרת פעילות עמותת מפעלות, מספר שהסמינר כלל משבצות עיוניות ומשבצות מעשיות של שיטות עבודה אבל החלק המעניין ביותר היה המפגשים שבין משבצת אחת לשנייה. "בהתחלה כשהציעו לי לצאת לסמינר אמרתי מיד כן. אבל ככל שהתאריך התקרב פתאום התחילו להתעורר החששות – איך יקבלו אותי, בתור ישראלי ויהודי. אבל חצי שעה מהרגע שהגענו למפגש הראשון הכל התפוגג. זה היה הכי טבעי בעולם". בהפסקה לדבריו מגלים דברים על המקומות השונים מהם מגיעים האנשים, לומדים על חייהם, מה שהם עושים וההתמודדויות שלהם. "היה גם קצת שיח על למה יש או אין שיתוף פעולה, אבל בשורה התחתונה תמיד חוזרים לזה שחבל שהאנשים עצמם לא מכירים. אולי הממשלות והפוליטיקאים עושים מה שהם רוצים – אבל אין ספק שהאדם הפשוט בכל מקום רוצה את אותו דבר. אחרי הסמינר הזה אני אומר שבכל מקום שיש בו מלחמה בעולם – צריך לקחת סופרטאנקר עם כדורי רגל – לפזר אותם, וזה באמת באמת הדבר אולי הכי גדול שיכול לפתוח קונפליקטים מכל סוג".

"בכל מקום שיש בו מלחמה בעולם - צריך לקחת סופרטאנקר עם כדורי רגל - לפזר אותם" (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)
"בכל מקום שיש בו מלחמה בעולם – צריך לקחת סופרטאנקר עם כדורי רגל – לפזר אותם" (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי ח"כ איוב קרא אשר הגיע לטקס הסיום אמר כי ״הסמינר מגשים חזון בן שנים ששואף להצמיח מנהיגות אזורית שתדע בעתיד לפעול יחד ולרווחת העמים, מתוך רעות, הערכה הדדית ואהבת אדם באשר הוא. הספורט חוצה מגדרים, לאומים ודתות ומוכיח כי ניתן לחיות יחד ולשתף פעולה בכל תחומי החיים, וכי הרצון המשותף לשלום והתקווה חזקים יותר מכל״.

סגן השגריר בירדן איתן סורקיס, אחריו יו"ר מפעלות חברה וחינוך גבי קדוש, סגן השר איוב קרא, ומאיר אורנשטיין - מנכ"ל מפעלות חברה וחינוך (התמונה באדיבות סגן השר איוב קרא)
סגן השגריר בירדן איתן סורקיס, אחריו יו"ר מפעלות חברה וחינוך גבי קדוש, סגן השר איוב קרא, ומאיר אורנשטיין – מנכ"ל מפעלות חברה וחינוך (התמונה באדיבות סגן השר איוב קרא)

עבדאללה ריחא מסוריה אמר כי ״פעם לא יכולתי לשמוע את השם ישראל, אבל במפגש הזה התחלתי להבין כמה גדולה הטעות בתפישתנו וכמה מצער שאין לנו שלום עם ישראל״. חסן אלבחרי מבחרין מסר לסגן השר קרא דרישת שלום מנסיכת בחרין אשר קיבלה טיפול רפואי מציל חיים מוקדם יותר השנה. ווליד אלעומאני מעומן אמר לקרא כי הנסיך קאבוס, מנהיג עומאן, הצהיר בגלוי כי הוא בעד שלום כולל עם ישראל.

"״פעם לא יכולתי לשמוע את השם ישראל, אבל במפגש הזה התחלתי להבין כמה גדולה הטעות" (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)
"״פעם לא יכולתי לשמוע את השם ישראל, אבל במפגש הזה התחלתי להבין כמה גדולה הטעות" (תמונה באדיבות מפעלות חינוך וחברה)

המפגש הינו חלק מפעילות מתמשכת משותפת בין עמותת ״מפעלות חינוך וחברה״ – המוכרת כארגון החינוכי והספורטיבי הגדול במזרח התיכון – והמשרד לשיתוף פעולה אזורי, הנקראת ״הכר את השכן״, הכוללת הקמת קבוצות כדורגל, טורנירים וביקורים הדדיים, ככלי לקירוב לבבות, היכרות והידברות בין בני הנוער. טקס הענקת התעודות שנעל את הסמינר לווה בדברים מרגשים של הנוכחים, ביניהם מאמני כדורגל, מפתחים שונים ובני הנוער השותפים לפרויקט, שהביעו תקווה כי הפרויקט יימשך במדינות נוספות וכי יסייע ליחסים משותפים ושלום בין העמים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!