דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משלחת ההסתדרות נפגשה בגרמניה עם סגנית שר העבודה ונציגי איגודים

המשלחת נפגשה בין היתר עם נביד ארמלי, ראש מדור לאחריות תאגידית ושיתוף עובדים בקרן הנס בוקלר, שהוקמה על ידי האיגודים המקצועיים בגרמניה | ראש המשלחת, תומר רזניק: ״קורא לוועדי עובדים והנהלות לאמץ מודלים של שיתוף עובדים בהסכמים קיבוציים״

משלחת ההסתדרות לגרמניה (צילום: דוברות ההסתדרות)
משלחת ההסתדרות לגרמניה (צילום: דוברות ההסתדרות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

משלחת של ההסתדרות בנושא שיתוף עובדים בקבלת החלטות במקומות העבודה ודמוקרטיה תעשייתית, יצאה השבוע לביקור בגרמניה, בה מתקיים מודל מתקדם של שיתוף עובדים בקבלת החלטות המעוגן בחקיקה פדרלית ובהסכמים קיבוציים.

המשלחת, פרי שיתוף פעולה של האגף לקשרים בינלאומיים והאגף לדמוקרטיה תעשייתית, ובהשתתפות נציגי ועדים ואיגודים מקצועיים ובליווי נציג קרן אברט בהסתדרות, מיקי דריל, קיימה בין היתר גם פגישת עבודה ממושכת עם נציגי משרד העבודה הגרמני ולאחר מכן נפגשה עם סגנית שר העבודה קרסטין גריזה, אשר ציינה את חשיבות שיתוף העובדים למרקם הדמוקרטי והכלכלי בגרמניה והביעה את הערכתה להסתדרות. עוד סוכם על המשך הקשר הישיר בין נציגי ההסתדרות לגורמים הרלוונטיים במשרד העבודה להמשך לימוד המודל הגרמני ובחינת האפשרויות ליישמו בישראל.

לפי החוק בגרמניה, בכל חברה ציבורית הנסחרת בבורסה שלה למעלה מ-500 עובדים, שליש מחברי הדירקטוריון ממונים מקרב עובדי החברה באמצעות בחירות. בחברות בנות למעלה מ-2,000 עובדים הנסחרות בבורסה עולה ייצוג העובדים ל-50% מהדירקטוריון, והעובדים אף בוחרים דירקטור המשמש כראש מחלקת כוח האדם בהנהלת החברה.

משלחת ההסתדרות נפגשה בין היתר עם נביד ארמלי, ראש מדור לאחריות תאגידית ושיתוף עובדים בקרן הנס בוקלר שהוקמה על ידי האיגודים המקצועיים בגרמניה. הפגישה עסקה בשיתוף עובדים בדירקטורים והכשרתם של נציגי העובדים. כמו כן, התקיימה פגישה עם טומס פישר – יו"ר מחלקת המדיניות בפדרציית האיגודים המקצועיים הגרמנית DGB, אשר עסקה בסוגיות מדיניות והאיגודים המקצועיים.

ראש המשלחת, סגן יו"ר ההסתדרות וראש האגף לדמוקרטיה תעשייתית, תומר רזניק: "הקריאה המהדהדת לדמוקרטיה לא צריכה ולא יכולה לעצור בשערי מקומות העבודה. שיתוף עובדים בקבלת החלטות במקום העבודה הוא העתיד של יחסי העבודה המתקדמים, ולנו בישראל יש הרבה מה ללמוד מהמודל הגרמני. אני מודה לסגנית השר, לנציגי משרד העבודה ולשותפינו מהאיגודים המקצועיים על האירוח. אני קורא לוועדי עובדים והנהלות כאחד לאמץ מודלים של שיתוף עובדים בהסכמים קיבוציים".

יו"ר ועד עובדי אסותא תל אביב וחברת המשלחת מגי מור, הוסיפה: "מדד 40 התאגידים החזקים ביותר בגרמניה מראה שב-32 מתוכן יש נציגות עובדים בדירקטוריונים. בפגישות המעשירות שקיימנו במשרד העבודה והרווחה של גרמניה ובפגישה עם סגנית השר למדנו על החשיבות של מהלך כזה גם בארץ. שילוב נציגות עובדים במועצת מנהלים מעלה באופן מובהק את החוסן של הארגון, האמון בין ההנהלה והעובדים ופיתוח הארגון. בהחלט יש מה ללמוד מהמארחים שלנו בגרמניה".

יו״ר ועד עובדי פלאפון וחבר המשלחת, יחיאל שמן: ״במהלך הביקור המרתק נפגשנו עם נציגים של ארגון העובדים המקומי, משרד העבודה ונציגי עובדים ממקומות עבודה שונים ומגוונים. נחשפנו למודלים חדשניים בתחום יחסי העבודה, לגישות שונות ביחס לשיתוף עובדים בקבלת החלטות וראייה אסטרטגית של מקומות עבודה. אנחנו חוזרים עם תובנות רבות ושותפים חדשים לפיתוח והתאמות של העבודה המאורגנת כאן אצלנו. בין היתר בנושאים כמו זכויות עובדים, התעמרות במקומות עבודה וטיפול בהטרדות מיניות. כמובן שאנחנו מודים להסתדרות ולאגף לדמוקרטיה על ההזדמנות ללמוד ולהחכים וליצור קשרים שיקדמו את העבודה המאורגנת בישראל״.

מנכ״ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות, פיטר לרנר: ״משלחות למידה משותפינו בעולם בכלל, ומהאיגודים הגרמניים, ה-DGB בפרט, מהוות עבור תנועת העובדות והעובדים בישראל הזדמנות משמעותית לצמיחה מקצועית. בהתאם למדיניות יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אנו פועלים על מנת להביא ידע מהעולם על מנת להיטיב עם העובדות והעובדים בישראל. חברי ההסתדרות ונציגי הוועדים פגשו באופן בלתי אמצעי את היתרונות של המודל הגרמני בשילוב עובדים בדירקטוריונים של חברות ותפקידם בתהליכי קבלת ההחלטות, אנו מאמינים שבידע הרב שצברו במשלחת יהיו למשתתפים את הכלים על מנת לקדם השפעת נציגי עובדים במקומות העבודה, לטובת החברות, הארגונים ולמען העובדים".

מדינות רבות באירופה מחייבות למנות שיעור מסוים של נציגי עובדים כחברי דירקטוריון, כשגרמניה נחשבת למובילת הגישה הזו. סקירה של מחקרים עדכניים מהעולם, שפרסם לאחרונה פורום ארלוזורוב, מלמדת שדמוקרטיה תעשייתית והשתתפות עובדים בתהליכי קבלת ההחלטות במקומות העבודה תורמת לא רק לתחושת השייכות של העובדים, אלא גם לפריון, לרווחים ולצמיחת הארגונים בהם היא נהוגה. חברות בהן ייצוג לעובדים בתהליכי קבלת החלטות נוטות להיות יציבות יותר, להנות מתנאי מימון טובים יותר, ולהתאושש מהר יותר ממשברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!