דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בדיקות המעבדה חשפו: דבש מיובא ששווק ברשת רמי לוי התגלה כמזויף

הרשת קיבלה אישור לייבא כ-170 אלף צנצנות מיצרנית הדבש היוונית 'רג'ינה', ושיווקה אותן במחיר נמוך במיוחד | מועצת הדבש בישראל העבירה דגימות לבדיקות מעבדה שחשפו במוצר רכיבי סירופ סוכר שחרגו מהתקן האירופי, ונקבע שאינו 'דבש טהור'

הדבש המיובא ששווק ברשת רמי לוי שיווק השקמה, בו נמצאו שרידי סירופ סוכר (צילום: מועצת הדבש)
הדבש המיובא ששווק ברשת רמי לוי שיווק השקמה, בו נמצאו שרידי סירופ סוכר (צילום: מועצת הדבש)
מאיה רונן

מרכיבי סירופ סוכר נמצאו בדבש שיובא ע"י 'רמי לוי שיווק השקמה'.

ממצאי בדיקת איכות לדבש המיובא מראים שבמוצר קיימים מרכיבי פסיקוזה Psicose, סירופ סוכר, שאינם עומדים בתקן האירופי ואינם דבש טהור. הבדיקה נערכה במעבדת Intertek בגרמניה, שהיא מהמובילות בעולם.

רשת 'רמי לוי שיווק השקמה' היא בין הזוכות במכרז שפרסם משרד החקלאות ליבוא דבש לקראת ראש השנה. מתוך מכסה של 500 טון דבש אושר לרשת לייבא ללא מכס 150 טון, בצנצנות במשקל 900 גרם. במכרז זכו רשתות קמעונאיות נוספות: ויקטורי, שופרסל, אושר עד ויוחננוף.

הרשת ייבאה כ-170 אלף צנצנות מיצרנית הדבש היוונית "רג'ינה" (Regina) והתחייבה לשווק דבש טהור במחיר של 15.90 שקלים ל- 900 גרם (כ-17.5 שקלים לק״ג). מדובר במחיר נמוך מאוד ביחס למחיר דבש המיוצר בישראל, שעומד בממוצע על 36 שקלים לק"ג.

המחיר הנמוך עורר את חשדה של מועצת הדבש, ששלחה אותו לבדיקת איכות במעבדה הבינלאומית Intertek בגרמניה. אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש: "חלק מתפקידיה של מועצת הדבש הוא לדאוג שיהיה מספיק דבש אותנטי ולא מזויף. אספקת הדבש נשענת בעיקר על ייצור מקומי ונתמכת ביבוא לצורך השלמת הביקוש. כשראינו שמחיר הדבש המיובא נמוך ממחירי הדבש ברחבי העולם ראינו לנכון לבדוק האם הדבש אכן אותנטי."

ממצאי הבדיקה הצביעו על הימצאותם של מרכיבי Psicose, פסיקוזה, המוכר גם כ'אלולוזה' שהוא, למעשה, סירופ סוכר ולכן המוצר אינו עומד בתקן האירופי לדבש טהור. משרד החקלאות קיבל את התלונה ואת דו"ח המעבדה, והנושא נמצא בבדיקה.

במועצת הדבש אומרים שאין להם התנגדות לייבוא דבש בתקופות שבהן יש מחסור במוצר, אך מדיניות ייבוא פרועה תפגע בפרנסת הדבוראים ותהפוך את גידול הדבורים ללא כדאי מבחינה כלכלית. כפועל יוצא מכך יפגעו גידולי הפירות והירקות בישראל, שנסמכים על האבקת הדבורים בשדות ובמטעים.

דורון ליבנה, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים ודבוראי מכפר ביל"ו: "הדבש המיובא מגיע מארצות אחרות, בלי שהצרכן יודע כיצד וממה הוא מיוצר והאם עבר בדיקה. לעומת זאת, הדבוראים בישראל רודים דבש טהור, ומבצעים את התפקיד החשוב ביותר: הצבת כוורות להאבקת פריחת מטעי הפרי ושדות הירק". מאות דבוראים בישראל מטפלים בעשרות אלפי כוורות. כ-80,000 מהן משמשות להאבקה בנקודות מרעה צופני בכל רחבי הארץ.

לדברי ליבנה, לעיתים קשה להבין את הקשר בין ירקות ופירות לדבורת הדבש. "דבורת הדבש מייצרת גם את הדבש וגם את התפוח. ללא דבורים לא יהיה מזון מהצומח. מחירי ההאבקה חייבים להיות נמוכים כדי שלא יעמיסו על מחיר הפירות והירקות. הדבש הוא מוצר משני, אבל מהווה חלק נכבד מפרנסת הדבוראים. אני קורא לצרכנים לרכוש רק דבש ישראלי טהור ובריא, מתוצרת מכוורות ישראל". ערך האבקת הדבורים לתל"ג בישראל מוערך ב-4 מיליארד שקלים.

מרשת 'רמי לוי שיווק השקמה' נמסר: "הדבש עבר בדיקות של משרד הבריאות ומכון התקנים הישראלי. תוצאות הבדיקות הראו כי הדבש 100% טבעי ועל סמך זה משרד הבריאות הישראלי אישר לשווק את הדבש בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!