דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

החוק להצבת מצלמות זיהוי פנים במרחב הציבורי אושר בוועדת השרים

החוק שמכונה "חוק האח הגדול" יאפשר למשטרה שימוש במידע הביומטרי במטרה לזהות חשודים בזמן אמת | המתנגדים להצעה: "זה סממן מובהק של משטרים אפלים עם מכנה משותף אחד - דיקטטורה"

מצלמת רחוב (צילום: shutterstock)
מצלמת רחוב (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שני) את הצעת החוק שתתיר למשטרה להציב מצלמות עם יכולת זיהוי פנים במרחב הציבורי. הצעת החוק נולדה בתקופת הממשלה הקודמת, ונדונה כעת שוב ביוזמת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), לאחר שנוספו לה מספר הגבלות לגבי אופן השימוש במידע הביומטרי שנאסף ומשך שמירתו. מתנגדי ההצעה מכנים אותת "הצעת חוק האח הגדול במרחב הציבורי".

במטה המאבק "חופשי בארצנו", אחד מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, אמרו כי "הצבת מצלמות במרחב הציבורי היא סממן מובהק של משטרים אפלים עם מכנה משותף אחד – דיקטטורה". במחאת הסטודנטים כינו זאת "הצעת חוק פרועה, שנעה על הציר שבין האח הגדול לצפון קוריאה", ובכוח קפלן אמרו כי זו "הצעה הזויה שלקוחה ממשטר האייתוללות האיראני שמרגל אחרי מתנגדי המשטר".

חוות הדעת ממשרד היועצת המשפטית לממשלה תומכת באישור החוק. חוות הדעת מפרטת כי מערכת צילום ביומטרית אוגרת שלושה סוגים של מידע : הראשון הוא נתוני זיהוי שהופקו מצילומים במרחב הציבורי וזוהו אל מול תצלומים מזוהים של אנשים שהוכללו במערכת, לגביהם יש צורך לקבל התראות (למשל: עבריין נמלט או אדם שיש לגביו מידע קונקרטי בדבר כוונות לפגוע בציבור). מידע זה יישמר למשך שנתיים, כאשר לאחר חצי שנה השימוש בו יצריך אישור של ניצב משנה.

לצד זאת, המערכת תאגור גם נתוני זיהוי שהופקו מצילומים במרחב הציבורי ולא זוהו כיוון שאינם מוכללים במערכת, לתקופה של 72 שעות לצורך בדיקת טעויות ואיתור של מקרים חמורים בסמוך למועד הצילום. המערכת תשמור גם תצלומים או סרטוני וידאו רגילים, בדומה למערכות צילום לא מיוחדות.

חוות הדעת כוללת גם ביקורת מאת הממונה הממשלתי על יישומים ביומטרים, לפיה עיקרי האיזונים והבלמים בתזכיר חלים על זיהוי פנים 'בזמן אמת', אך החוק מאפשר למשטרה לעשות שימוש נרחב במידע הביומטרי 'בדיעבד'. הממונה על יישומים ביומטריים סבור שהסתמכות על המסגרת הקיימת לעניין אינה מספקת, וכי לא ראוי שיהיה פער כה משמעותי בין השימוש הנעשה במידע ביומטרי "בדיעבד" לעומת השימוש ב"זמן אמת".

לפי הצעת החוק, כדי להכליל התראת זמן אמת במערכת ביחס לאדם צריך להיות מידע קונקרטי על כך שזה יענה על אחת המטרות הבאות: מניעה, סיכול או גילוי של עבירות פשע חמור, מניעת פגיעה חמורה בביטחון הנפש או הרכוש, איתור נעדר או אדם שיש חשש לשלומו, אכיפת איסורי כניסה למקום ציבורי מגודר, או אכיפת צווי הרחקה ממקום ציבורי.

השימוש במצלמות יוגבל להצבה של חצי שנה, עם תקופת הארכה של חצי שנה נוספת כשמעבר לכך דרוש אישור קצין משטרה בדרגת ניצב.

החוק יתיר גם שימוש במצלמה ביומטרית ניידת, לתקופות קצרות יותר, שנדרשות לבקרה מדי חודש.

מלשכת שר המשפטים נמסר כי "השר עומד על כך שיידרשו אישורים מדרג גבוה על מנת להשתמש במערכת, יהיה פיקוח והשימוש במאגר ייעשה רק למטרות מאבק בפשיעה חמורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!