דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
29.1°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 29.1°תל אביב
  • 22.6°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 29.2°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

נזק של מיליוני שקלים: כ-5,000 דונם גידולי בוטנים בנגב נהרסו בגלל גשמי הסופה ״דניאל״

כ-40 מ״מ גשם שירדו תוך זמן קצר בנגב המערבי הציפו את הגידולים, שהם כרבע מהיקף השטחים החקלאיים לגידול האגוז בארץ | מדובר בנזק הגדול ביותר שנגרם עד כה לגידול זה בישראל, ובפרט כשמדובר באירוע גשם בודד | פיני מהרם, מנכ"ל מועצת אגוזי האדמה: ״נדע את מידת הנזק המלאה בהמשך החודש״

בוטנים בנגב שנפגעו מהגשם (צילום: קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות)
בוטנים בנגב שנפגעו מהגשם (צילום: קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות)
מאיה רונן

קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, הודיעה היום (שלישי) על נזקים גדולים לגידולי הבוטנים בעוטף עזה, כתוצאה מהגשמים בשבוע שעבר במהלך סופת ״דניאל״ שפקדה את ישראל. על פי הערכות ראשוניות, נפגעו כ-5,000 דונם של גידולי בוטנים כתוצאה מהגשמים. הנזק מוערך במיליוני שקלים.

הגשם החריג שירד בשבוע שעבר גרם לנזקים גדולים במיוחד לגידולי הבוטנים בדרום הארץ. על פי נתוני מועצת אגוזי האדמה בישראל, נפגעו כ-5,000 דונם של גידולי בוטנים, מתוך כ-21,000 דונם של בוטנים אותם מגדלים בישראל. מדובר בנזק הגדול ביותר שנגרם עד כה לגידולי הבוטנים בישראל, ובפרט כשמדובר באירוע גשם בודד.

אירוע הגשם בשבוע שעבר היה חריג הן בהיקף הכמויות, כ-40 מ"מ בדרום הארץ, והן בתקופה המוקדמת בה ירד – בתחילת ספטמבר. בשלב זה של העונה, מגדלי הבוטנים בדרום הארץ עוקרים את צמחי הבוטנים ומשאירים לייבוש על פני האדמה בשדות, למשך 8 ימים. הגשם הרב שירד הרטיב את הגידולים וכתוצאה מכך החל להתפתח עובש על הקליפה. עובש החודר גם לבוטנים עצמם. העובש פוסל את הבוטנים לייצוא ובמקרים רבים גם לכל שימוש אחר. בהמשך תיתכן גם פגיעה בגידולים שהיו עדיין בקרקע בעת הגשם.

הנזק נגרם בעיקר לשדות בעוטף עזה, ובכללם בישובים מגן, אורים, נירים, עין השלושה, ניר יצחק, מושבי הנגב ויישובים נוספים. מדובר על כ-20% מגידולי הבוטנים בנגב המערבי.

מעריכים מטעם קנט כבר הגיעו לשדות, כדי לאמוד את היקף הנזקים ולקדם את הטיפול בתשלום הפיצויים למגדלים. גידולי הבוטנים אמנם מבוטחים כנגד נזקי הגשם, אבל המגדלים צפויים לקבל רק כשני שלישים מגובה הנזק, מכיוון שהגידולים נפגעו בשלב האסיף, לאחר שכבר השקיעו בהם את כל הוצאות הגידול.

פיני מהרם, מנכ"ל מועצת אגוזי האדמה בישראל: "הבוטנים האלה היו מיועדים לייצוא. במובן הזה המראה של הבוטנים מאוד משפיע. חשוב שיהיו יפים, נקי, בצבע לבן בהיר. גשם בכמות כמו שירדה בשבוע שעבר עושה נזק גדול מאוד לבוטנים. אנחנו עוד אוספים נתונים ביחד עם קנט, מעריכים את הנזק ובודקים מה אפשר או אי-אפשר לעשות עם התוצרת שנפגעה. בוודאות אי אפשר לייצא. חלק מהבוטנים נרטבו ברמה שאי אפשר לעשות איתם כלום ונצטרך להשמיד. חלק נאחסן ונראה בהמשך מה יתפתח. אין ספק שזה אירוע משמעותי. בעוד שבוע או 10 ימים נדע יותר טוב להערים את היקף הנזק ליבול וגובה הנזק הכלכלי״.

היבול השנתי של בוטנים בישראל מוערך ב-15,000 טון, מתוכם כ-10,000-11,000 טון גדלים באזור הנגב המערבי. 60% מהיבול מיוצא, בעיקר למדינות אירופה. יצוא הבוטנים מישראל מוערך ב-20 מיליון יורו.

מהרם הוסיף כי "זה אירוע שלא קרה הרבה שנים. העיתוי של הגשם הוא קריטי. בוטנים נזרעים בישראל בחודש מרץ והאסיף מתבצע לכל אורך חודש ספטמבר. התקופה של עקירת הבוטנים בספטמבר היא התקופה הכי רגישה. זה הזמן שבו הושקעו כל התשומות בגידול, וגדל הסיכון לגשם שיחסל הכל בתוך זמן קצר. מאוד משנה גם על איזו אדמה שכבו הבוטנים."

לדברי מהרם האירוע הנוכחי יעלה את גובה הפרמיות של המגדלים לעונת הבוטנים הבאה, בהרבה מאוד. "נשבר הלב לראות את זה. כבר היינו עם יבול ביד ותוך שעה הכל נהרס, ולא נשאר לך מה לעשות, רק לעמוד ולספוק כפיים לשמיים״.

בארגון עובדי הפלחה אמנם עובדים פיתוח והטמעה של זני בוטנים שיבשלו יותר מוקדם, כדי להימנע מסכנה להרס היבול, אבל לדברי מהרם, מזג האויר נהיה פחות צפוי. "אנחנו רואים את השינויים בדפוסי מזג האוויר יותר ויותר. גשם כמו שהיה בשבוע שעבר הוא רק אחת מהתופעות שנצטרך להתמודד איתם יותר ויותר. אבל חקלאי תמיד יגיד שהשנה הבאה תהיה יותר טובה".

מנתוני קנט עולה שקיים חשש שהגשם גרם גם לנזקים איכותיים לגידולי הכותנה בדרום הארץ, בהיקף של עשרות אלפי דונמים. את היקף הנזקים והפגיעה האיכותית בסיבי הכותנה ניתן יהיה לאמוד רק כאשר הכותנה תגיע למנפטות, בתום עונת הגידול, בחודש ינואר 2024.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!