דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בשל חתימת הסכם קיבוצי: ביה״ד הפחית פיצויים שנגזרו על פיצה האט על אי תשלום שכר ביום המנוחה

בית הדין הארצי לעבודה קיבל את ערעור חברת המזון, לאחר שזו הסדירה בהסכם קיבוצי את הסוגיה עם הנוער העובד והלומד וכן מול כלל עובדיה | סכום הפיצויים הופחת בכרבע, מ-150 ל-37 אלף ש״ח | השופט רועי פוליאק: ״תובענות ייצוגיות אינן דרך המלך במקומות עם הסכם קיבוצי״

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום: הסתדרות המעו"ף)
בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום: הסתדרות המעו"ף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה הפחית באופן משמעותי את סכום הפיצויים שיקבל תובע ייצוגי שתבע את פיצה האט בגין אי תשלום דמי עבודה ביום המנוחה השבועי. זאת, לאחר שהחברה והסתדרות הנוער העובד והלומד הסדירו את הסוגיה בהסכם קיבוצי, ועל רקע יחסי העבודה הקיבוציים בחברת המזון המהיר.

הבקשה לדיון כתובענה הייצוגית הוגשה בפברואר 2021 על ידי עובד ששימש כמנהל סניף בפיצה האט, אשר טען כי לא קיבל תוספת דמי עבודה בימי המנוחה השבועיים בגין עבודה בשבת ובמוצאי שבת כמתחייב.

בעקבות הגשתה, התקיים משא ומתן בין הנהלת החברה והסתדרות הנוער העובד והלומד המייצגת את עובדי פיצה האט – ונחתם הסכם קיבוצי חדש המסדיר בין היתה את תשלום דמי העבודה בימי המנוחה השבועיים, ואף מחיל את ההסכם הקיבוצי הקיים בחברה מאז 2014 גם על דרג מנהלי הסניפים. להסכם, שהועבר לעיון בית הדין, צורף גם סיכום דיון בין הצדדים בנוגע למנגנון בדיקת זכאות מנהלי הסניפים לתשלום רטרואקטיבי של גמול העבודה במנוחה השבועית בתקופה שקדמה להגשת הבקשה.

בעקבות ההסדרה הקיבוצית של הסוגיה, ולאחר דיון אחד בבית הדין האזורי לעבודה, ויתר העובד על הבקשה לדון בתיק כתובענה ייצוגית, אך ביקש שייפסקו לטובתו גמול מיוחד בגין העובדה שהציף את הסוגיה וכן שכר טרחה לעורך דינו אמיר כץ. שופט בית הדין האזורי דורי ספיבק, פסק לטובתו פיצוי שעמד במקור על סך 50 אלף שקלים, ועוד 100 אלף שקלים שכר טרחה.

הנהלת פיצה האט ערערה לבית הדין הארצי על גובה הפיצוי ושכר הטרחה. בדיון שהתקיים בבית הדין הארצי לעבודה, הבהיר השופט רועי פוליאק כי ״תובענות ייצוגיות אינן דרך המלך במקומות עבודה בהם מתקיימים יחסי עבודה קיבוציים״. בהינתן העובדה שבפיצה האט חלה מערכת יחסים קיבוצית, אותה אף הגדיר כ'פעילה', הציע לצדדים להסכים שהגמול שנפסק לטובת התובע יופחת לרבע, ויעמוד על 12,500 שקלים, בעוד שכר הטרחה יעמוד על סכום של 25 אלף שקלים. לאחר שבקשת התובע לשקול את העניין במשך מספר ימים נדחתה, הסכימו הצדדים להצעת בית הדין.

"החלטת בית הדין הארצי להפחית משמעותית את גמול התובע בתובענה נגד פיצה האט, על רקע פעילות הסתדרות הנוער העובד והלומד בחברה, חשובה ביותר", אמר ליאון ליטבין מחזיק תיק בורגר-ראנץ׳ ופיצה האט בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "היא מדגישה שוב, שהדרך הנכונה והטובה לטפל בבעיות בעולם העבודה היא דרך ההסכם הקיבוצי והתאגדות העובדים. הדבר הזה חשוב אף יותר בעולם עבודת הנוער שלרוב כרוך בניצול ובפגיעה בזכויות בני הנוער העובדים. והנה שוב בית הדין הארצי, כמו במקרה בורגראנץ' בעבר גם עתה קבע שארגון העובדים הפעיל, ויחסים קיבוציים טובים עם ההנהלות, הם הדרך להסדיר את יחסי העבודה ולא בתובענות ייצוגיות חיצוניות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!